|
|
|
|---|---|
| Hur mkt rymmmer den? 3,5 m30 218hk -83.. blir inte klok hittar inte det... Vilken olja kör ni andra på? | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Totalt med oljefilter 5,75l och utan filter 5liter blankt. Har dessutom oljekylaren tömts så tillkommer 0,75liter till. API-SE alt API-SF SAE 15W-40 specificeras för vårat klimat. MVH Patrik |
|
Det där med och utan oljefilter samt om oljekylet töms fattar jag inte riktigt.. Töms inte oljefilterhuset när man tömmer bilen på olja o lyfter ut filtret? Och hur tömmer man oljekylen? krävs ngt spec sätt för att fylla kylen igen? En annan fråga: Ett kretskort till hastighetsmätaren.. Om ngn förbindelse är intakt bör man då tänka på ngt om man drar en fuskkabel istället? |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tömmning av oljekyl brukar endast ske om denna bytes eller demonteras. Jo det är riktigt att oljan töms ur filterburk när man byter den! Men den rymmer tydligen så pass mycket som 0,75l. Oljekylaren behöver du inte tänka på i ditt fall, tänkte bara ösa lite info över dig eftersom du själv ej kunde finna någon. Betr.kretskortet: Ja du bör se till att om du kapar de/den defekta ladningsbanan/orna så se till att det inte ligger rester kvar på kortet som kan kortsluta någon annan ledn.bana. Se även till om du nu löder dit nya ledningar för att ersätta de defekta,att du ej gör kalllödningar eller värmer för länge på kortet så att ev. komponenter riskeras att förstöras. Skulle använda 0,5mm2 om jag var du. se till att trådarna inte hänger och slänger efteråt så att de kan fastna i annat och lossna när du ska montera in mätaren igen,kan åtgärdas med en dutt supelim eller dylikt mot kortet där du fäster tråden i. MVH Patrik |
|
Tack. då räcker 6 sex liter. Köpte Valvoline synpower 5w40. Vad menar du med rester på kortet som kan kortsluta rester av vad alltså? 0,5mm2 är det tjockleken på tråden eller? Annars är det inga problem att lösa det hela så här va? Är helt ny med elektronik men tyckte det var spännande när jag väl började vet inte om det är de 5000 jag sparar på att göra det själv som inspirerar eller om jag bara tyckte det var skoj :) |
|
|
Ställer en fråga åt en kompis: Bytte olja på hans 635:a -86, import, idag. Den långa filterskruven saknade den lilla oringsdelen, ska det va så? Det var inte så att oringen saknades, utan skruven var inte bearbetad att kunna hålla en O-ring, är det så på äldre M30? Filtehuset vetter nedåt (istället för uppåt som jag är van vid) Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
Förstår inte riktigt frågan du ställer FD-Ormen! Menar du den ena kopparringen som medföljer det nya filtret? Om så är fallet, passar inte den på bulten eller? Undersidan på bulten ska vara plan så packningen sluter tätt mot aluminiumhuset till filtret! MVH Patrik |
|
Lustigt, jag trodde också att den lilla o-ringen i änden av bulten var standard, men tydligen inte enligt OEM Länk Finns tydligen en del varianter också, bultad nerifrån alt uppifrån, med o utan fjäder inuti... Och att filterhuset är neråt är ju inte nån höjdare, blir lätt litet "kladdigt". __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Hade ochså för mig att o-ringen skulle sitta på bulten men icke.. bytte olja på mi igår. o stog o kliade mig i huvetöver oringen då jag har förmig att jag bytte den sisst :) men de måste varit på m5:an eller nått. | |
Denna bricka vi talar om följer med filtret från Biltema vet jag! MVH Patrik |
| M30 med oljekylare brukar ha bulten genom oljefiltret skruvad underifrån pga att anslutningarna till oljekylarens slangar sitter uppåt. M30 utan oljekylaren brukar bulten vara skruvad uppifrån. | |
|
Tack villarosa, du har bekräftat mitt svar:det är ingen "liten" o-ring på den modellen. Gött. M635 forever: Jag menade inte kopparbrickan till bulten, jag menade just den minsta o-ringen som följer med i påsen med filtret. Men fick svar på frågan, tack! Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Tack villarosa, du har bekräftat mitt svar:det är ingen "liten" o-ring på den modellen. Gött. M635 forever: Jag menade inte kopparbrickan till bulten, jag menade just den minsta o-ringen som följer med i påsen med filtret. Men fick svar på frågan, tack! Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
| Patrik: du tror väl inte att jag köper ett oljefilter på biltema? :) Nej Bmw orginal är att föredra. | |
Tobbelito! Jag är inte heller någon biltema fantast! Men jag kan garantera dig att filtret inte är sämre än original! Skulle aldrig i hela världen köpa tex bromsskivor el dylikt från biltema dock!! MVH Patrik |
| Det är säkert inget fel på det.. men varför chansa.. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.