AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.845

urkoppling airbag passagerare E36

He
11
Henkeresa
328i Touring -96
Kan man skruva loss den själv eller måste man in till verkstan, och i såfall vad kostar det?

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag lämnade in min E46:a på BMW verkstad för att ta ur airbagen, skall man ha ett litet barn sittande där vill man inte ha kvar dynamitladdningen. Dom var tvugna att byta bältet också, för det är en annan typ när man inte har airbag, så det kostade en slant, runt 4000:- har jag för mig.

BMW CS #5206
På min skulle bmw ha 3000 för att koppla ur airbagen.
Har en e36 328 touring
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Varför byter man bälte och vad skiljer ett bälte för airbag från ett bälte som är gjort för utan airbag?

Är det längre bälten om man inte har airbag?

Kort bälte är ju ett problem om man ska köra med bilbarnstol där fram och det är väl oftast av den anledningen som folk väljer att koppla ur.

//Stenback
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Enligt BMW så var det ett klenare bälte om man har airbag.

BMW CS #5206
He
11
Henkeresa
328i Touring -96
Airbag bälte är mindre elastiskt.

Frågar du mig så tror jag att de drog en vals och passade på att tjäna lite cash. Har ALDRIG hört talas om att det skulle behövas andra bälten för att man kör med eller utan airbag. Klenare bälte?? Bältet klarar av minst 10gg mer än vad det är konstruerat att göra från början. Visst jag kan ha fel och då ber jag om ursäkt men detta va nog det dummaste jag någonsin hört ang bilbälte.

Häng mig inte nu.. =)

MVH
Jag kan gå så långt att man kanske behöver byta bälte om det är för kort men ALDRIG för att det är för klent.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag fattar inte varför ett bälte skulle vara längre eller kortare med airbag, däremot att bältet har annorlunda konstruktion eftersom airbagen inte hjälper till vid en kollision, kan jag förstå.
Det var på BMW i Grästorp som arbetet utföres, och jag känner verkmästarn personligen, så jag tror inte han lurar mig.

BMW CS #5206
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Jag var lite tveksam till det här men det är i alla fall andra bälten de sätter dit. Körde lite realoem research: Länk

Utan airbag:
FOR VEHICLES WITH
DEACTIVATED PASSENGER AIR BAG
RGHT FRNT UPPER BELT W/O FORCE LIMITER

Med airbag:
FOR VEHICLES WITH PASSENGER AIR BAG
NOT SUITABLE FOR DEACTIVATED PASSENGER AIR BAG
RGHT FRNT UPPER BELT WITH FORCE LIMITER

Så det är väl denna "force limiter" som är boven i dramat.
He
11
Henkeresa
328i Touring -96
Ja det är lite mer elastiskt.

He
11
Henkeresa
328i Touring -96
Nu var det inte bältet jag grubblade över, jag undrar hur mycket jobb det är att själv slita ut airbagen? Bältet byter man snabbt..

Pu
8
Putteswe
328iM Touring -96
Det är inga större problem att skruva ur airbagen, köp haynesboken om du vill få det förklarat eller låna den på biblioteket. Om det däremot behövs göras något med datan för kontrollsystemets skull för airbagen vet jag inte.

Gällande bältet sa de till mig på Bmw att det var ett bälte utan eller en annan typ av bältessträckare de satte dit.

De tog inte bort airbagen utan kopplade ur den via datan sa han till mig, skulle dit o skriva på ett intyg innan de kunde beställa koden till det.

Hur som helst Har jag haft bort min i ett annat "ärende" så jag vet att det inte är speciellt svårt
Ingen som har något eller har sett något mektips på att demontera airbagen på E36?

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
uppar lite..

Mektips på demontering av passagerar airbag på E36 sökes!

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.