AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.521

Varning, så lurar försäljarna dig med mätarställnig

Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Tänkte bara varna alla för ett fult säljknep vissa använder. Om du ska köpa en bil och det står "Garanterad mätarställning", "Miltal" eller något i den stilen ska den stämma men står det bara "Mätarställning" så bryter de inte mot någon lag om mätaren är tillbakaskruvad. Jag menar alla gör vad de vill med sina bilar och vill de skruva tillbaka mätaren så var så god, men det är ju när den ska säljas det handlar om för att inge ska bli lurad. Så tänk på att fråga en extra gång om det står "Mätarställning"
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
nån som förstod vad Westerdahl mena?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Antag att en skruvad bil gått 20.000 mil men det står 10.000 på mätaren.

Står det mätarställning 10.000 mil i annonsen så har ju egentligen inget egentligt fel begåtts av bilhandlaren. Mätaren står bevisligen på 10.000.

Förstår inte vad skillnaden skulle bli om man "garanterar mätarställningen" 10.000. Man garanterar alltså att mätaren står på 10.000 vilket även stämmer i detta fall.

Personligen ger jag väldigt lite för att någon garanterar något, ser det snarare som en varningssignal. Kollar hellre upp själv så gott det går.
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Jo det har du ju rätt i BjörnB men du förstod poängen i alla fall
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Jag hänger med Westerdahl. :) Det som jag tror menas är att står det mätarställning 10000mil så är det inget lagbrott att bilen rullat 20000mil. Står det däremot "Garanterad mätarställning" 10000mil och bilen rullat 20000mil är detta ett lagbrott som försäljaren kan straffas för om detta kommer fram.

Alltså slutsats: Kolla extra noga att mätarställningen stämmer om det bara står "miltal" eller liknande. Står det "garanterade mil" bryter säljaren i alla fall mot lagen om detta inte stämmer.

Säg till om jag fattat det fel....
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Du förstod nog inte riktigt Goldcom ;), står det miltal gäller det hela bilen och måste stämma, men står det mätarställning så gäller det mätaren som sitter i bilen och inte hela bilen, det säger ingeting om hur lång bilen har rullat, om det nu är någon som vill luras
Westerdahl: Å andra sidan så spelar det ingen roll hur säljaren formulerar sig om det går att påvisa att det gjorts i syfte att få någon att tro att bilen har rullat kortare än vad den har. Det klassas ändå som bedrägligt beteende och är straffbart.
Tror att detta tips är en tolkning av en gammal klassisk tysk "sanning". Står det Tachostand i annonsen brukar bilen vara skruvad och står det Kilometerstand är den enligt denna "sanning" inte det. Men visst, har du konkreta bevis, i form av tingsrättspapper eller liknande, för att formuleringen spelar någon roll så...

Enklaste sättet att undvika att bli lurad är fortfarande att undersöka historiken på de sätt som finns INNAN man köper. Det är dessutom enda sättet att dämpa den lavin av skruvade bilar som sköljer över oss sen flera år tillbaka. Men folk vill hellre köra strutsvarianten och ids inte kolla ordentligt.
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Garanterad mätarställning, ha vilket bullshit. Enda gången någon kan garantera en mätarställning är om du köper av förste ägaren o han ger dig skriftligt på att det du ser på trippmätaren överensstämmer med verkligheten. Om någon annan garanterar mätarställningen o det visar sig att mätaren trots det är manipulerad så önskar jag lycka till med att driva en juridisk process och vinna den.
00
28
007
bmw 530d-03
fattar inget en sida säger att det ska stå garanterade mil o andra sidan tror inte på .så vad skall stå i annonsen att ska vara rätt .det verkar enligt den här sidan att man kan inte lita på fabriks nya bilar längre eller?????????
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Jag har använt mig av Konsumentverkets köpekontrakt för köp av personbil mellan privatpersoner Länk .
Där skall säljaren ange både körsträcka OCH mätarställning. Jag har inga juridiska kunskaper men det känns rätt bra formulerat.

Jag sålde en bil där mätaren gick till 9999,9 mil och sedan slog om. Korrekt mätarställning var alltså 4500 mil medan bilen hade gått 24500 mil. Detta kontraktet täcker in sådant, däremot har jag köpt en bil av aukt. BMW återförsäljare och där stod det "Mätarställning: 19985 km".

//Stenback
Formuleringen mätarställning kontra miltal känns helt irrelevant i sammanhanget.

Det stora problemet är istället de intyg som BMW skriver ut, och som många Svenssons tror är ett bevis på att bilens mätarställning stämmer överens med bilens faktiska körsträcka, fastän intyget bara bevisar att mätarställningen är samma i LMM som i huvudinstrumentet. Alla insatta vet att det inte är några problem för fifflarna att modifiera både LMM och huvudinstrument, varpå "Garanterad mätarställning från BMW" är ett begrepp helt utan relevans.

Det finns inga genvägar till att kolla upp en bils historik. Man måste ringa tidigare ägare, tidigare verkstäder, granska kvitton och serviceböcker in i det oändliga, och sedan fälla sin dom!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
kilroy
Kalle*

Väl talat, det är precis vad det hela handlar om.
Mätarställning är just inget annat än mätarställning...garanterad mätarställning säger inget annat än att mätarställningen de facto är det som alla läskunniga själva kan läsa.

Om sedan mätarställningen stämmer överens med det faktiska miltalet är en helt annan sak...

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Fast nu gällde väl tråden inte hur man kollar upp en bils historik eller om man kan lita på en mätarställning utan vad formuleringen har för betydelse rent juridiskt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.