|
|
|
|---|---|
|
Är nybliven ägare till en Alpina B10 3.3 Touring -01, och kan väl bara säga att man svävar som på moln för tillfället! Bilen är otroligt skön att köra, väldigt stor skillnad jämfört med min gamla 528. Nr. 48 av 109 tillverkade gör att man inte möter en likadan varje dag, särskilt inte här i Finland. Oj, vad det rycker i gasfoten, måste ut och rasta bilen... Micke | |
|
Grattis till nyförvärvet Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Gissar att det är en mycket trevlig bil. Var nära att köpa en sådan förra året men tyvärr så kostar den en förmögenhet att försäkra i Sverige. Den ligger i samma försäkringsklass som B10 V8 vilket för min del är 70% dyrare än en 540 och till och med dyrare än en M5. Den bilen du har köpt har jag faktiskt provsuttit då den var till salu på Påarps bilar förra året. Såg att den sedan var till salu igen på samma firma för inte så länge sedan. Såg ut att vara i mycket bra skick och dessutom välutrustad. Svenska regnr var TMOxxx. Hade väl rullat ca. 10' mil när den var till salu senast om jag inte minns fel... ___ //Ulf |
|
|
Har man den som bruksbil så kostar det, men har man bilen endast som entusiastbil så kostar det inte många kronor. Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Programmer, Mycket riktigt den bilen. En ovanligt välutrustad Alpina B10 3.3. V8-versionen är i allmänhet mycket välutrustad medan 3.3:an ofta saknar en del "nödvändig" utrustning. Bilen går ruskigt bra, och otroligt snålt. Hittills ligger förbrukningen på samma nivå som i min gamla 528 Touring, vilket inte är illa med tanke på mängden extra pållar. Försäkringen här i Finland blir den samma som för min 528, motsvarande runt 8000 kr per år helförsäkrad. Här går man efter cylindervolym, och alla bilar med motor på över 2000 cc är ungefär lika dyra att försäkra...! Med andra ord blir driftskostnaden för Alpinan inte mycket dyrare än vad jag hade tidigare. Micke |
|
|
Morgan visst är det så men en B10 3.3 Touring får väl ändå räknas som en bruksbil. Inget man köper för att ha i garaget och ta ut några mil då solen skiner på sommaren, då finns det andra bilar som passar bättre. mikren-6: Stämmer bra att det är svårt att hitta välutrustade 3.3:or och den jag hade på gång var också i stort sett fullutrustad. En Alpinablå 02:a som rullat 6500mil. Det var Jarls Bilservice om hade den på gång men vecka efter vecka gick utan att den kom hem. Var något problem med att lösa den från ett konkursbo eller liknande...Ville inte lägga handpenning på den innan jag sett den och sedan efter ett par månader så försvann annonsen. Har ingen aning om bilen verkligen kom till Sverige eller vad som hände. När jag kollade försäkringen på just din bil (eftersom det var det enda regnr jag hade) så skulle jag få betala ca. 14.000kr/år medan jag för den 530 som jag köpte istället betalar 7.500kr. Kollade nyligen vad en M3 och M5 skulle kosta och det hamnade på 11-12.000kr/år. Suget efter en Alpina B10 (3,3 eller V8) finns ju kvar men var tvungen att inhandla en extrabil nyligen så man får ligga lite lågt ett tag ;) ___ //Ulf |
|
|
Såg också just denna bil, lite för sent bara. Skulle titta på den på i påsk men den var då redan såld. Grattis till nyförvärvet kan jag bara säga. /Vincent |
|
|
Har också kollat på B10 3,3 när man surfat runt, en 540 med 528ans förbrukning. Måste den varvas ordentligt för att "ta fart"? |
|
|
simon_en Motorn har ju effekten ganska högt upp i registret, så ja, för att få riktigt fart måste man ge den varv. Å andra sidan blir man belönad med ett skönt motorljud när man gör det, så det spelar ingen roll! En 540 är starkare på låga varv, men saknar klippet som finns i Alpinan efter 5000 varv. Dessutom går det att köra väldigt snålt med Alpinan. På motorväg från Malmö till Stockholm med fartfållare på 140 km/h mest hela vägen så ville den ha 8,9 l/100 vilket till och med är något mindre än min gamla 528iT. Slutsats: jag är väldigt nöjd! Micke |
|
| Trevligt med 8,9 vid 140... tror min 540 snarare pekar på runt 13-15l då, har ofta undrat varför ett "lok" ska dra lika mycket på autobahn som inne i stan. Nån som kört både Alpinas 3.3l motorer och M3? Är de liknande i temperament etc? | |
|
Hyggligt snål, ql. Kör V70 03:a själv fn pga att jag har behov av att få in två barnvagnar och att jag fick den till ett bra pris. QL att veta mer info om denna ovanliga delikatess B10 3,3!! |
|
|
B10 3,3 Touring E-39 Hästkrafter 280 Newtonmeter 335 0-100 6,3 sek Topphastighet 262km/h Tillverkningsperiod 4.99-10.03 Antal tillverkade 109 Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.