|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
hej ser att att tråden är gammal men tänkte ändå skriva lite :) jag har jobbat en tid på ett bilmåleri å de flesta nyare bilarna som rostade var tyska bilar, såg inte en ända japan från 2000 talet som rostat. konstigt var att audi med sitt goda rykte mot rost var de som rostade mest ! såg flera audi a6 med rostiga dörrar, till och med taket var rostigt på en. BMW e39 är visst helgalvaniserade. Jag tror att det är jyst galvaniseringen som är boven i dramat mot rosten, eftersom galvanet är väldigt "fet" så fastnar inte grundmålet och kittranden ordentligt vilket gör att det rostar. Jag tror även lackerna har blivit sämre den senaste tiden eftersom det blir allt högre krav på miljövänliga lacker. En sak som är bra med BMW är att dom faktist håller sina garantier. Hade en e39:a på jobbet som var rostig på båda framdörrarna. En herre från BMW kom och kollade och några dagar senar kom det 4 nya dörrar trots att bara två var rostiga :) |
|
|
Lyfter denna tråden eftersom jag själv nu slått till på en E39 Touring. Sållade ut allt innan 2001 och svenskålt eftersom jag ville ha galvningen och förhoppningsvis en rostfri bil. När jag kollade på bilen hittade jag en lite fläck på bakluckan som man ser när man öppnat glasluckan. Lätt fixat eftersom det inte är ett ställe som syns. I dörrar och huv med mera är det ingen rost. har kollat noga där plåten är vikt/där den möts. Bytte i dag däck på bilen och ve och fasa får jag se i vänster bakskärm... Där är den där jäkla rosten. Jag har svårt att avgöra om det kommer innifrån eller har uppstått från en yttre skada som tex. stenskott. Är det någon idé att åka in till BMW med det eller är det tvärstopp? Hur lång är igentligen rostskyddsgarantin? Jag ska se om jag kan fota rosten i morgon och lägga upp bilder. Trodde det var slut på den här skiten nu!!! I övrigt är jag mycket nöjd med bilen. 520 Touring - 2001, Svart Sportskinn, Navi/TV, Automatlåda med mera. __ /Chrille |
|
|
Många bilar efter ca -00 rostar MER än bilarna från mitten/slutet 90-talet pga att biltillverkarna började snåla in på rostskyddet till marknader i "marginalen" ungefär då... Vad jag har hört från relativt säker källa.. Mvh Janne. |
|
|
Volvo 700 serien 1990 hade extremt bra rostskydd pga ej minskad traditionellt rostskydd + "nya" tidens galvning som var relativt obeprövat då dvs det bästa från 2 världar senare minskade man in på det traditionella för galvningen var ju så bra :-) Mvh Danne |
|
|
Men rostskydds garantin har jag ingen chans att få mitt på eller? __ /Chrille |
|
|
Var väl garanti då på 6år från uttagsdatumet räknat...dvs du lär väl få bita i det sura äpplet och fixa det själv.. Mvh Janne. |
|
|
Rostskyddsgarantin är 6 år från regdatum så - nej //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Tråkigt.. Ingen risk att de tar det på goodwil? Här är ialla fall bilderna som lovat. Rost brukar ju börja inifrån skärmkantens slut och krypa utåt men här har den börjar precis i vecket/böjen. Detta tycker inte jag ser ut som det uppkommit från en skada. Länk Länk Länk Länk Länk __ /Chrille |
|
|
Troligtvis omlack/krockrep. med dålig underarbete, därav rost nu Länk BMW CS #5139 |
|
|
Sådär ja. Var precis och hämtade bilen från lackeraren. Rosten var endast ytligg. Han trodde att det uppkommit från stenskott. Ha en bra dag, Mvh Chrille med nylackad bakskärm :) __ /Chrille |
|
|
grattis! får man fråga vad du fick dega? |
|
|
Bapensin har PM! __ /Chrille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.