AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
8.111

e39 rostar!

Sida 1 av 2
ro
80
robotics6
330iA Touring M -17
I helgen tvättade jag min pärla e39 touring och vaxade noga hela bilen. När jag kom till den högra bakdörren så fick jag förskräckligen syn på att det var bubblor på bakdörr vid sventskanten nere. Så skrapade jag och så fick jag se den j---l rosten!! Var nästan helt knäckt! Men visste att det kunde drabba min bil när jag har sett andra insändarna här på forumet att e39 rostar! så åkte jag iväg idag till BMW i örebro och visade dom rosten på bakdörren. de antecknade och kollade och min bil är -01 så sa dom att dom ska höra med BMW group om jag har möjlighet få det på garanti. det hoppas jag verkligen att jag får det på garanti! Tycker det var dåligt att dom inte "förzinkade" hela bilen så hade vi aldrig få problem. Jag hade min gamla audi a4 avant -98 så var den förzinkade så hade jag inte sett en enda rost tecken!! Tycker det är skamligt av BMW att inte förzinkade alla Bmw bilar!!

Får veta nästa vecka hur det går. Förhoppningsvis det är ok att byta ut!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Allt går i vågor, E34an står ju emot rost skitbra, Då sparar man bort det på nästa generation.

Hoppas du får det på garantin, om det blir dyrt för BMW så kommer man säkert att införa bra rostkydd igen så man slipper dyra garantirep.

Du lär få din dörr utbytt. Men se till att kolla riktigt noga överallt efter små små rostbubblor runt kittskarvar oftast på insidan av dörrar, motorhuv, baklucka, och tanklucka. Rostangrepp kommer sällan ensamma. Ta även bilder på bilen innan lack, och se till att färgnyansen stämmer när dom väl är klara med bilen.

Aliquando et insanire iucundum est.
ro
80
robotics6
330iA Touring M -17
Ok ska fixa fram bilderna innan lack samt söka varenda skarv runt om om jag nu hittar mer. Skittråkigt att det ska drabba en sån fin bil. Man ska ju inte kunna rosta men tyvärr har BMW missat den viktiga biten dvs stark rostskydden!!
Visa användare
203
Holger_Puffa
318i Cabrio -91
Hej!
Här har jag ett par bilder på rostangrepp på min 523iT-00. Båda dessa angrepp gick på garantin nu i vintras så de bytte dem inne på Hackefors.
Länk
Bytte bakluckan förra året också så kolla den. Öppna rutan och kolla med ficklampa under plastlisten som ligger mot lutande innåt i överkant på luckans plåt.

/wiktor
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Här rostar det friskt utan att man ser det på rätt länge i en touring ännu en konstruktion av en komplett idiot.
Länk
Länk
Länk

///MVH Hasso
Länk
ro
80
robotics6
330iA Touring M -17
Har inte kollat bakluckan ordentligt men som du/wiktor/ skrev så ska jag ta ett titt på det ikväll när jag e hemma från jobbet. Kan man utan problem lossna bort tätlist sen skruva bort de två fäste som tar emot glasluckan och lossna plastlisterna??

/andreas
Visa användare
203
Holger_Puffa
318i Cabrio -91
Tyvärr är det lite jobb med att ta bort listen helt, du borde kunna se det ändå, iaf om det är lika stort glapp mellan plåt och list som det är på min, typ 2-3mm. Kolla extra i hörnen under listen, var rost i båda hörnen på min.
När jag fick ny lucka tog jag bort listen och lade tätningsmassa, typ silikon, imellan så inget vatten rinner ner och stannar. Vet dock inte om det hjälper tyvärr.
Hasso: Om du tycker det där är en idiotkonstruktion så ska du kolla på bakrutan på E46 touring. :) Finns ingen tätning öht in mot luckans dämpare. Under vinterhalvåret så hinner man åka ca 5m innan allt där inne är helt ingrottat med skit. Dessutom verkar dämparna vara bland det mest lättrostade som finns :)
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Mr328:
Dämparna på E46 Touring brukar inte vara helt snygga och dom går inte på garantin. Men jag såg på en ny -05 E46 Touring som stod hos BMW att övre delen på dämparna är överdragna med någon sorts plast. Så dom kanske kommer hålla sig snyggare.
ro
80
robotics6
330iA Touring M -17
Ringde idag och kollade upp med Bmw i örebro hur det blir. Det blev ett ja att lämna in och så ska dom byta ut hela dörren till nydörr med ny lackering! Fan vad jag blev glad! Det visar sig ju att BMW är generösa och vill inte få dålig rykte utan dom vill åtgärda så snabbt så vi kunder ska bli nöjda!!

Lämnar in den 17 maj så ska det bli skoj att få bilen tillbaka dagen efter. Så får vi se hur bra det blir.

ro
80
robotics6
330iA Touring M -17
Tjena igen.

Nu har jag tyvärr hittat en rost igen på bilen! det är helt otroligt att den kan hålla på att rosta upp bilen hela tiden oavsett om man sköter bilen noggrann. Första gången fick jag byta ut höger bakdörren mot garanti. Sen halv år senare i november hittade jag en till rost på framdörren höger så letade jag överallt och hittade bakluckan som hade lite rost. så visade jag för BMW så gick de på med att byta ut dom på garantin. Så är rostgarantin slut. så nyss hittade jag en till rost på bakluckan alltså översta plåten som har spolarmunstycke. där såg jag bubblor. Blev så fan vansinnig på det och tänkte inte nu igen. Visade för BMW men de sa garantin är slut så de kan inte göra åt det. Jag hörde dom säga till andra personalen det är ju samma problem den där rosten och de sade det måste vara plåten som är för tunn. Fan! Så får jag försöka rensa bort det sen be lackaren lacka på nytt. Så har jag funderat allvar på att spruta hela bilen med rå linolja för att stoppa den jävlarna rostgubbarna! Så ska jag spruta in mellan dörrarna och resten av hela karossen men tänker på de elhissarna om de kan påverkad när de blir nedsprutad av linoljan. Är dom skyddad av något plast? så jag inte behöver oroa mig.

Jag känner mig bättre säl´ja bilen fort innan den rostar hela tiden men jag är så fäst i bilen så jag kan inte lämna min kära E39!

Jag känner mig lite unik i sammanhanget. När bilen stod upphissad för justering av broms och efter en rostreparation i våras såg jag rost i kanten av hjulhuset, men kunde inte vara utan bil ännu en tid så det fick vara. Vidare har jag nyligen upptäckt ett mindre angrepp på bakluckan, men det ordnar jag nog själv eftersom det ligger i en skarv på insidan.

Mvh
Mikael
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Hejsan
när man köper en kvalitetsbil av märket Mercedes eller BMW så tror man att märket borgar för högsta kvalitet men vad betalar man ett merpris för mot andra märken?Man kunde läsa om Mercedes var väldigt arroganta mot rostskador på deras bilar och det kostade dem mycket och många kunder gick över till BMW men nu rostar även dom! VAG har sina bilar galvade varför inte MB och BMW? jo de här bilarna är dyrare och en annan köpgrupp som köper nytt, beg.marknaden struntas kanske i för då har man redan fått bet för nybilen, om det är så här, lever dessa märken på en skör tråd, nu verkar åtminstone BMW ta sitt förnuft till fånga och hjälpa utsatta köpare, men högre kvalité måste till för att bevara märkets profil.
om rosten kan jag säga att du kan hjälpa till lite själv, där två plåtar möts med omvikning ex. nedre delen på dörr kan du lägga en sträng då och då med en oljekanna så oljan tränger in i skarven men det här måste göras på mycket fräscha bilar inte då då rosten redan kommit likaså med dimsprutning inuti dörrar och trösklar, men ska man verkligen behöva jobba så här med ett toppmärke? själv åker jag Z3 endast 5 mån. på sommaren så jag tror inte jag drabbas men vad har jag sedan? jo en galvad bil en 99:a fortfarande rostfri underbart!! skulle nog vilja ha en BMW året runt men jag vågar inte för allt merjobb
mvh Uffe/bildock
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Återigen tjatar jag om import. Inte 1 mm (knack knack) på varken 523:an (-99) eller 525 (-01). Jag har försökt att köpa SV-såld nu sist och blev avskräckt av ca. 10-15 objekt fulla med rost. Så jag tog mitt pick o pack o drog till Tyskland, igen.

Tyvärr, JAG tycker att SV-sålda rostar bättre, salt????? :)

Men, när jag letade bland SV sålda E39:or i våras, tyckte jag att vissa 99/00:or klarade sig bättre än 01/02:or. Det är skandal, bör inte en karossmodell bli bättre med åren?

Mvh:

Zoltan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Varje biltillverkare är driven av vinstintresse. Jag tror att karosserikittet blev utbytt någon gång mellan -00 och -01, förmodligen till ett billigare. E39:ans rostbekymmer uppkommer i störst utsträckning vid kittade plåtfalsar. Det finns även andra biltillverkare som gått åt fel håll. I första hand drivna av vinstintressen, i andra hand av skärpta miljökrav. Dock är det en skör tråd att balansera på vad gäller rostskydd och besparing. När problemen upptäcks har det producerats några hundratusen enheter. Visserligen görs accelererade korrosionsprover i tuffa miljöer, men det kan ju gå snett ändå. När ryktet sedan är raserat är det svårt att resa sig igen. Tror att kommande Mercor kommer bli ganska långlivade vad gäller karosseri framöver. Kamp i motvind driver utvecklingen bättre än att glida med på gamla framgångar. Vad gäller salt så används det flitigt även i Tyskland, men kanske i mer begränsade områden. Däremot är man nog mer skötsam överlag därnere.

AE
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Min E39 är totalt rostfri,om jag bortser från en skada(1mm i diameter) som faktiskt kom när någon slängde bakluckan för hårt så att baklampan tog i luckan och f.d. ägaren INTE la på en "dutt lack" på skadan för x-antal år sedan..
16400mil just nu och gått året runt här i Sverige,Svensksåld dessutom :)

Mvh Janne.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Självklart att det finns fina i Sverige, och det finns lika många (säkert mer) vrak i tyskland, men jag hade svårt att hitta en fin hemma.

Ang. salt i tyskland: Släkten i Frankfurt (am. m.) påstår att det är liknande små kulor de häller ut, smakar inte salt alls.

O andra sidan, minns de inte när det var under 5 °C de senaste 20 åren...

Provning, jag råkar vara i provningsbranchen för fordonsindustri och provsvar kan presenteras på många olika sätt :)

Mvh:

Zoltan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

"Folk" som varit och tittat på min E39:a nu blev faktiskt förvånade att det finns "rostfria" gamla E39:or överhuvudtaget...Tydligen ganska ovanligt att se idag.
Jaja...får väl hålla efter den extremt mycket nu om rosten ska hålla sig ifrån vagnen "ett tag" m.a.o. :)

Men visst,den kommer nu att gå "i saltet" ganska frekvent vilket naturligtvis kommer att resultera i rost vad det lider....

Mvh Janne.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Man får syna noga då o då, speciellt vid kittet bakom/under gummilisterna längst ned på dörrarna. Minsta misstanke så är det bara att bita i det sura o börja riva upp kitt o börja blästra o borsta. Ett helvete.

Men det är lättare än att dränera hus med spade o skottkärra kan jag säga.

Mvh:

Zoltan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Zoltan:
Gjorde nyss en lackbehandling på "nyförvärvet" dvs E39:an...Dem hittade också bara denna lilla "fläck" på bakluckan :)
Jag sa till dem att>>>Lägg på en tia på priset för varje tillstymmelse till rost ni hittar :)
Det blev en tia ;)

Apropå grävning runt hus>>>Minigrävare säger jag bara ;)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.