AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.522

Byte av kondensorfläkt

StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
BMW 325 cabriolet Msport2 02
Hejsan!
Jag har precis varit och fyllt på kylvätska i AC-systemet och fått ac:n att fungera i min 523IA-96, 2000 spänn kostade det. Kanon kyla i bilen till sommaren, problemet är att kondesorfläkten är trasig vilket har resulterat att sytemet har gått varmt och säkerhetsventilen har släppt ut trycket=kylvätska.

Har beställt en ny fläkt 2700 spänn fattigare, men kyla är viktigt på sommaren, kostar att ligga på topp osv :-).

Frågan är om det är någon här som har bytt kondesorfläkt, har tittat under mekartipps utan resultat. Det jag är ute efter är hur mycket behöver jag riva i fronten för att byta fläkten, sprängskiss beskrivning etc.

Jag har inte tummen mitt i handen och spar ca 3000 spänn på och göra det själv, men skulle bli jätteglad om någon hade en form av arbetsbeskrivning för detta jobb, som underlättar demonteringen och monteringen.

//Stefan

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du får plocka bort hela fronten så det ser ut så här ungefär.
Länk
Länk
Länk
Det är inte så farligt som det ser ut lite plastlåsningar till gallren bredvid dimljusen som ska bort och några skruvar i nedre innerskrämarna samt två stora bultar Torx 55 (?) som kommer fram när gallren tagits bort och vips så är hela stötisen borta tar ca 20 minuter. kablar till ljusen samt slangar till spolning.
plus 4 st skruvar och anslutningar till ljusen.

///MVH Hasso
Länk
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
Tackar för det snabba svaret Hasso!

Har sökt på en del inlägg om samma problem och ser att det är en hel del med fläktreläer mm som kan påverka. Men min fläkt går trögt när man snurrar på den...liksom hugger i vissa lägen. Så jag hoppas att byte av fläkt löser problemet.

Ja det är väl bara på med overallen och in i garaget hehe

//Stefan

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den kan ju se ut så här innvändigt dvs magnetern har lossnat tex,
Länk

///MVH Hasso
Länk
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
Japp då var det klart med bytet av kondensorfläkten, hade beräknat hela måndagen men det gick på 3 tim. Som hasso sa, det ser värre ut än det var. Värsta biten var alla plastdetaljer och skyddskåpor. Jag vill tacka forumet för alla tips, speciellt hasso som gav en mycket bra beskrivning med bilder och text.

Den gamla fläkten hade skurit, men jag har en fråga till, när ska fläkten slå till, har kört en del med Ac:n på idag, men inte sett att fläkten har kört igång. Å andra sidan så har det varit 10 grader varmt i Gävle och jag har väl bara kört Ac:n i ca 10 min, och inget på tomgång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.