AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.655

Köra på E85 blandning utan modifieringar

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Har nu kört 3 tankar med 25% E85 i bensinen. Och bilen går kanonbra...

Jag har tagit förvana att tanka i 20 liter E85 och 60 liter bensin när jag står på macken. Eftersom E85 bara kostar ca 7,8 kr/l så tjänar man ungefär 100 kr per full tank att göra på detta viset.

Bilen drar ca 0,05 l/mil extra och startmotorn få dra ungefär 1 varv mer än innan innan den startar men det är helt normalt. Bränsleförbrukningen dessa 3 tankar ligger på 0,95-1,00 l/mil blandad körning.

Eftersom E85 ligger på 102 oktan så känns bilen aningen piggare och det känns som att motorna går renare smidigare nu. Det är säkert placebo men det känns bra i alla fall.
al
499
alaska1
118dA-13
Du gör samma erfarenhet som de flesta andra som testat! Ventiler och insprutning rengörs så motorn går renare! Att det skulle påverka 0-100 på ett sätt som känns tror jag får hänföras till - känslan, dvs det går nog inte att mäta fram!

Efter ca 1000 mil efter en tank med ca 50% E85 går motorn fortfarande kanon! Så - testa gärna E85 nästa gång! Bränslekostnaden blir dock marginell om man kör stadskörning eftersom E85 har lägre energiinnehåll!
E6
123
E60
520d aut-06
Jag har läst att det gått ut med en varning att använda E85 om bilen inte är tillverkad för det. Tydligen löses packningarna upp i motorn. Om det inte står i instuktionsboken att du kan använda E85 så ska man inte använda E85.

Det var inte bensinbolagen eller staten som gick ut med varningen, utan om jag minns rätt så är det föreningen för Sveriges bilförsäljare.

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
E60:

Det lär väl visa sig i såfall. Men det finns personer som kört uppåt 10 000 mil med E85 blandning utan att det har hänt något konstigt med motorn.

Man bör ju också tänka på att det redan är etanol i bensinen. Dock en liten mängd (5%) men det borde ju göra så att biltillverkarna inte använder sig av etanolallergiska packningar.

alaska:

Att bilen drar mer med etanol beror inte på att det är ett energisnålare bränsle utan för att bilen har ett "tankefel"...

Etanol innehåller redan en massa syre (30 %). Därför behövs det inte lika mycket luft (syre) för att erhålla optimal förbränning (Lamda värde 1,0). Så istället för att minska luften så trycker motorn i mer bränsle för att kompensera den lufttillförsel som redan finns. På det sätter drar motorn mer bränsle med E85. Kunde man komma på ett system som stryper lufttillförseln så att syretillförseln minskar med samma mängd som etanolen redan innehåller så skulle bränsleförbrukningen inte öka.
al
499
alaska1
118dA-13
L - du har helt rätt! Försökte formulera något i den stilen men så blev det brådis och meningen blev som den blev! Tackar för rättelsen!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
LexCom - Du gör en tankevurpa. Etanolen har lägre energivärde, därför går det åt mer för samma utförda arbete = mera l/mil.

Det syre du pratar om i tenolen kommer ju via pumpen och tar plats/kostar istället för att tas gratis ur luften. alltså går det åt mera bränsle.

kilroy
Mängden syre i etanolatomen har inget att göra med den mängd syre som går åt till förbränningen av etanolen. Syreatomen som är bunden i etanolen är redan "förbrukad" och bidrar inte till någon förbränning.

Etanolens energivärde är, som redan nämnts, lägre än motsvarande värde för bensin och därför ökar förbrukningen.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag tankar 15 liter Etanol och resten bensin i min 323Ci-00 och märker också att bilen blir piggare, det märks framför allt på låga varv, att den blir starkare.

BMW CS #5206
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Att bilen drar mer på etanol beror på att etanol innehåller syre. Det fattar inte bilens motorstyrning och trycker in mer bränsle för att kompensera att bilen nu tar in för "mycket" luft. Om motorn istället för att pumpa in mer bränsle skulle minska på luftintaget så skulle bilen inte dra mer än innan.

Detta är vad jag har kommit fram till vid mina efterforskningar... Om det är rätt eller fel kan jag inte svara på.

Bifogar ett citat från en känd etanolsite:
"Etanolen innehåller redan ca 30% syre. Det gör att det går åt mindre luft i förhållande till bränslet. Därför måste motorn få 38.9% mer bränsle för att förbränningen fortfarande ska bli fullständig (lambda = 1,000). Man skulle teoretisk sett lika gärna kunna strypa lufttillförseln men detta är inte utprovat och ej att rekommendera."
kilroy
Om man ska tro allt som står på den kända etanolsajten så kan man lika gärna tro på tomten också...

Motorn bryr sig inte om hur mycket syre det redan finns i bränslet...det behövs inte heller eftersom eventuell syremängd i bränslet är ointressant. Då bränslet förbränns används uteslutande oförbrukat syre via luften eftersom det är det enda syret som kan underhålla en förbränning.

Det avgörande för bränsleförbrukningen är energiinnehållet i bränslet vilket i huvudsak beror på antalet kolatomer i molekylen. I etanol står kolet för ca 50 % av innehållet, i bensin är motsvarande siffra runt 80 %.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

sl
137
slhap
530Da Touring -02
hur starkt vågar man blanda utan att behöva modda nånting på bilen?

my shit always works sometimes!
bi-em-dabbeljoo
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
slhap:

30-40% kan du prova. Men ha bara halv tank så att du kan späda ut med bensin om du skulle märka något konstigt.

Jag skulle dock rekomendera att börja med en mindre del E85 för att låta motorn vänja sig långsamt. Men uppåt 40% ska inte vara några problem utan att modifiera enligt tester.
_s
36
_sqise_1_
330DA Touring m-sport -07
320DA Touring -08
jag vet inte men är det inte bara 85 oktan i e85 eller är det bara jag som har fått för mig detta????
sl
137
slhap
530Da Touring -02
gjorde en liten uträkning på liter priserna..

jag har räknat med priserna angivna på statoils hemsida, dessa är ju rekommendationspriser och oftast är det några ören billigare ifall det pågår ett lokalt priskrig. priskrigen gäller ju aldrig på E85 eller diesel.

E85 7,83 kr/L
95 12,39 kr/L
98 12,69 kr/L

blandar man 20% E85 i 98 oktan så får man ett literpris på 11,72. alltså drygt en krona billigare än 98.

blandar man då 40% E85 i 98:an så får man ett literpris på 10,74. drygt två kronor billigare.

det blir en massa sparade pengar efter ett tag. ca 160 spänn per tank. och i mitt fall nästan 4000 kronor om året.

hur bra som helst om bilen fixar det. jag har provat med 20% nu. har bara hunnit köra ett tiotal mil och inte märkt nån förändring ännu. jag skriver bildagbok så man får väl se vad det gör för börbrukningen om nån månad.

tack för tipsen/hjälpen!

my shit always works sometimes!
bi-em-dabbeljoo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.