AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.094

Byta airbagratt mot sportratt?

Byta airbagratt mot sportratt?
Går bilen igenom besktning, om det från produktion suttit en ratt med airbag i, som senare bytts mot en vanlig sportratt?
Inga problem, jag besiktigar med ratt utan airbag.

/Fredrik
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Som någon vis man en gång sa:

"Den som byter bort en ratt med airbag mot en ratt utan är oftast den som behöver airbag".
... och så var moralpredikanterna framme återigen. Tröttnar ni aldrig! Att köra med eller utan airbag är en sak mellan mig och ratten, ingen annan.

/Fredrik
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Ja, men tänk på ratten också! Tror Du den vill ha Din skalle spritsad genom sig? Rattar har väl också känslor...?
(förlåt, kunde inte låta bli, är på sånt humör idag...=) solen skiner ju...)
=) Blev lite roligt allt detta. Tack för svaret Fredrik.
heltsonika. Tycker du borde börja cykla istället. Varför utsätta sig för fara, som bilen bringar. Glöm inte kasken och relflexerna.

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Bayerische: Man kan kanske få skjuts av dig på ett trafikvärdigt sätt?
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Så länge det inte skadar någon annan - annat än den rent mentala påfrestningen av att behöva se någons skalle söndermosad mot instrumentbrädan - tycker jag att man kan ta bort airbagen om man vill. Själv vet jag dock bättre, och jag hoppas att det gäller åtminstone majoriteten av er andra här på forumet.

Wilhelm Svenselius
Ett alternativ är att byta till sportratt med airbag, lite dyrare, lite besvärligare, men då får man klass på köpet, ungefär som skillnaden mellan att tona sina egna bakljus i stället för att köpa fabrikstillverkade.

Har man den gamla 4 ekrade airbagratten "till och med 1994 i E34" finns i alla andra serier också, så förstår jag att man vill ha bort den, för den är riktigt anskrämlig tycker jag, så du har mina sympatier Bayerische.

Mvh Stephan
Till skillnad mot de som får huvudet spetsat eller utspritsat mot ratten så använder jag bältet.

Jag vet att bilar med airbag inte har så hårt stopp i bältessträckaren som en bil utan airbag, men så stor skillnad att man sitter smetad i framrutan är det inte. Dessutom tänker jag göra vad jag kan för att inte krocka. =) Sen kan man ju undra hur säkert det är att ha en handgranat några dm från skallen.

Hur man än vrider och vänder på det så utsätter jag mig ändå för mycket större fara när jag åker flat out med skrevraketen och där finns ingen airbag någonstans. =)

/Fredrik
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Fredrik M: Visst har du rätt. Även om jag har en airbag och inte en handgranat i ratten så räddar den ju inte livet i alla situationer samt att man måste ställa risker mot varandra. Förmodligen räddar Airbag i sidan fler liv en den i ratten. Rattstången deformeras även den till skillnad från en VW bubbla... Någon som sett krocktest av en sån? ;) Mindre skönt ut ser det ut att vara och jag skulle nog föredra att ha just en handgranat i den fallet.

Men kör säkert i sommar (köra lugnt kan inte ens jag lova) och njut av din "nya" ratt!

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Som väl är har jag inte behövt bevittna hur en VW Bubbla rattstång gått rakt in i bröstet på föraren.
Har däremot fått en mycket tydlig beskrivning från en ambulansförare hur en kvinna fått skalpen uppsnittad av vindrutan som vikt sig in i kupen...

Faktum är att det är bra klang i sprängladdningen i en airbag, vet inte om ni sett Krister Klämmigs test med 2st hjul på backen med en ratt mellan. Det övre hjulet skickades väldigt högt upp i luften. Handgranat är väl lite i överkant, men du skall absolut inte sitta för nära ratten i en bil med krockkudde, då gör den mer skada än nytta.

Otvivelaktigt är det så att airbagen räddar många liv så det är en mycket bra grej, det jag reagerar mest på är att så fort det är någon som antyder att de vill byta sin airbagratt mot en utan så är det någon som skall ha åsikter om detta. Fast å andra sidan hade denna tråd aldrig utvecklats som den nu gjort om inte heltsonika gjort sitt inlägg. =)

Kör med insidan av skallen i sommar, oavsett om ni har airbag eller inte!

/Fredrik
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej ,

Håller helt och hållet med "heltsonika".. Om det nu finns säkerhetsutrustning
i bilen så varför demontera den ?

Har man aldrig ens varit nära att smälla innnan så kan man ju ge sig fan på
att samma dag som man monterat ur den så möter man en speedad
fullblods "junkie" i en stulen Dodge van eller något liknande.. Murphy´s lag
ni vet ;-) Gissa om man skulle ångra sig då.. ;-)

Mvh Jimmy
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Jag smällde i höstas så att fyra av bilens 10 airbagar löste ut. Givetvis hade jag även bälte och satt på normalt avstånd från ratten. Dom "skador" jag fick av airbagen var mycket små brännskador på vänsterarmen (som liksom hamnade ivägen för airbagen) och lite ömma läppar och nästipp.
För er som menar att airbagen är farlig kan jag berätta att bilbältet bröt nyckelbenet på mig och gav mig en spricka i bröstbenet.
Men hade jag inte haft bälte och airbag så hade jag garanterat haft betydligt värre och mer omfattande skador, om jag över huvud taget hade suttit här och skrivit idag.

Jag håller med om, och förstår, att stora, fula airbagrattar åker bort på entusiastbilar, men byt för sjutton till en smidig och cool liten airbagratt !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.