AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
563

Vad kostar en topprenovering?

ja
5
jarst
320i -90
Någon som vet vad det ungefär går loss på till en 320i -90?

Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Beror helt på vad du skall göra och om du skall göra det själv. Om du bara byter kam, vippor och tryckbrickor så går väl delarna på en 3-4000:- hos motornord. Kolla in www.motornord.se

Sen byter väl du kamrem och spännrulle mm när du byter kam och detta går på ca 1000:- det med.

Så du får nog räkna med 5000:- om du gör jobbet själv och byter det jag tog upp. Mitt byte gick på 4500:-.
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Ungefär detta är vad du behöver:

Kamaxelsats med vippor & axlar 4000 kr
Sotningssats 1400 kr (alla packningar ovanför blocket)
Kamrem 185 kr
kamspännare 245 kr

Lägg till 2 st oljebyten efter varandra och 1 oljefilter...

Så är du uppe i mellan 5-6000 kr, priserna är hämtade ifrån bildelsimporten.se

ja
5
jarst
320i -90
Förlåt, har nog varit otydlig, det är toppen som är skev eller sprucken eller så "bara" topplockspacckningen. Kam m.m. är OK.
Jag undrar vad det kostar att få det gjort på verkstad.Alltså byte topplockspackning och/eller planing av topp.
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Om du lämnar in hela bilen så lär du få betala minst 5000 kr bara av att dom ska titta och skruva lite. Sedan byter packningar och slipar och planar och så hamnar räkningen på säkert 10 000?

Om du bara är det minsta lite skruvkunnig så ska det inte vara så svårt att plocka bort toppen och lämna inte den för slipning, sedan köper du bara nya packningar och drar ihop allt
sammans igen. Det blir bara en bråkdel av kostnaden skulle jag tro än om du lämnar bort den...

Finns bra svenska böcker som beskriver hur man gör på E30...
BMW-Yoda
Om packningen har dragit, eller den gått varm måste du plana den. Om det finns nåt kvar att ta av vill säga. Det finns ett minimimått på godset. Motornord t.e.x har måttet. När du ska plana den så måste ju ändå kammen ur. Kamrem passar man ju på att byta om man inte har bytt nyligen, i samma veva.

BMW-Yoda
Jag bytte i veckan kam, vippor plus vipparmsaxlar. Jag köpte en originalkam från bildelsimporten (3600kr) sen fick min lokale shellmack utförabytet.(2800) Då bytte de också olja 2ggr plus filter och packningar. Helt okej tycket jag.

BMW rules!
Om bilen och det övriga är i bra skick kan jag rekommendera att höra med BMW om deras utbytes toppar. Jag funderade själv på detta till min 525.a. De tog för ett år sedan drygt 10000:- för en helt ny KOMPLETT utbytestopp med ventiler, kam och allt monterat. Bara bort med den gamla och dit med den nya.
Visst, det är lite pengar, men börja köpa tjänster och delar eftersom till din befintliga topp kan också springa iväg, och som sagt ska du ha bilen ett tag till och den för övrigt är i fint skick kanske det kan löna sig!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Drabbades själv av ett sprucket topplock till min bil. Detta visste jag inte från början utan bilen lämnades in för byte av topplockspackning. När verkstaden skruvat av toppen hittades sprickan... Men hur som helst, verkstaden tog 1700kr för demontering av topplocket + trycktest. Ett komplett byte av topplockspackning skulle ha kostat ca 8000kr inkl. allt. Det är säkert billigare till en 12V som du har. Men eftersom min topp var sprucken så föll det sig som så att jag letade själv upp en "ny" topp och gjorde arbetet själv med god hjälp av en släkting. Men det är en annan historia.
ja
5
jarst
320i -90
Tack alla för era svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.