|
|
|
|---|---|
Ulke |
Hej! Har ett irriterande fel på en av mina bilar..... Det finns ingen tomgång alls på bilen, och felet kom bara sådär direkt. Det är en 528i 1997 E39 med M52 motorn..... Automax bil i Kalmar hävdade att det var luftmassemätaren efter en felsökning. Eftersom delen är dyr (cirka 4000kr) och de ändå inte hade någon hemma i hyllan så köpte jag en begagnad och monterade.....men bilen är likadan...... Tänkte redan när jag fick beskedet att det var lite märkligt, för i vanliga fall brukar ju bilen bli orkeslös och att tomgången vandrar om det är detta fel och inte tvärdöd som i mitt fall? Vad kan det vara för fel? Tomgångsmotor? kamaxelgivare? Bilen går helt normalt förutom tomgången och det finns inga läckage.... mvh Ulke |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kam o vevaxelgivare ger normalt felkoder däremot inte en felaktig LMM enbart om man lossar kablen till den. (tyvärr rätt vanligt fel på många bilar, de tillverkas ju av ett fåtal tillverkare) Vad händer om du lossar kabeln till luftmassemätaren och kör utan, nån skillnad ?? Är ju inte säkert att den du testade var OK heller ??? Tomgångsmotorn borde vara mera troligt eftersom bilen går bra för övrigt tycker man ju, är väl inget direkt vanligt fel på E39. ///MVH Hasso Länk |
|
Att LMM kan förorsaka motorstopp vid tomgång kan jag intyga. Har själv bytt LMM pga av det. Men mitt fel var intermitent. Det var bara ibland som den dog. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
Ulke |
tack för Era svar!!! Om man kopplar ur kontakten till LMM så är det samma visa, bilen dör utan minsta host eller antydan att tända.... precis samma som med kontakten på.... Borde inte bilen gå även om man kopplar bort kontakten till LMM, det gör den i alla fall på min 540...går väl på något slags nödprogram då eller? mvh Ulke |
| Försök att nolla styrboxen genom att lyfta av batterikabeln en timme eller så. Sen kopplar du in den "ny" LMM:en och låter bilen samla nya värden, kanske värt ett försök?! | |
Ulke |
Har tyvärr redan provat detta utan resultat......Nollstält koder och så via diagnosen..... Tack ändå för tipset... //Ulke |
Ulke |
Förresten MD har du provat att ta bort anslutningen till LMM på din 323? vad händer i så fall? Är ju nämligen samma LMM på våra bilar...... Vore MYCKET intressant att veta i fall du har testat någon gång (men sån tur har man väl ej) :o) mvh Ulke |
|
Tja Ulke!!Vill du ha lite tips vad det är för fel. Under insuget sitter tomgångsmotorn,demontera å`smörj med 5-56,det sitter en temp givare som styr luft kvaliten/ kall/varm luft den talar om för datorn vilken luft/bränsleblandning din bil skall ha,om det är fel på givaren så ger den i sin tur fel värden till lamdan får fel värdè å`Hjulet är runt. Alltså demontera givaren"snäpp fäste" sitter två små elkablar till,inne i insuget(du får känna med fingret) sitter ett "flödes lock" om det locket är löst,måste du demontera locket som sitter på insuget underkant(6 st torks) och beställa ett nytt lock,köp en ny givare också,kolla vevhus ventilationen,byt om den är tät, delar kostar ca:12-1500kr hos BMW. Hade dett problem på min 523 i somras,fick demontera hela insuget å`fel söka innan jag lyckades hitta felet. Mvh Jensa |
|
Ulke |
Tack för infon Jensa Kanon!!! skall ta en titt i morgon, hade tänkt kolla tomgångsventilen/motorn men skall kolla det andra med..... mvh Ulke |
Ulke |
Problemet löst.... Som jag befarade så var det tomgångsreglerventilen/tomgångsmotorn..... Kostade mig några revor på underarmarna då det var ganska trångt, men kostade nada i pengar som väl var.... Tack ändå för all hjälp... //Ulke |
|
Bra att det löste sig till slut då! Jag har inte haft loss LMM:en på 323:an men på 325:an som jag bytte LMM på så gick bilen som en påse skit, men att ta bort den hjälpte in har jag för mig... ? Minns inte riktigt, men nu är det ju irrelevant då du har löst problemet! |
|
|
Ulke: Jag har samma problem med min 528, den lägger av bara sådär ibland så jag funderar på att kolla tomgångsmotorn. Hur sitter den och måste jag bort med någonting för att komma åt den? Vad gjorde du med den när du hade fått bort den, sprayade du bara 5-56 i den ? Åk före du så väntar jag där :) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.