|
|
|
|---|---|
|
Någon som har erfarenheter om Millers oljor? Funderar på deras CFS eller XFS 10w-60 till M5:an. Har inte lyckats få fram fullständiga specifikationer så jag kan jämföra med Castrol TWS. En säljare i Sverige påstår att CFS-oljan och XFS är samma lika. Då började jag dra öronen åt mig. Nån med koll här, exempelvis Johan B? ;)) | |
|
Länk En liten länk kan ju vara bra men dåligt med info om specifikationer. |
|
|
Fick det här mailat som specar: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx API SL/SH/SJ/EC1 BMW Longlife ACEA A3-98 Porsche ACEA B3-98 Ford Zetec 5w30 + 5w40 Merc. Benz 229.1 Volkswagen 500,00 / 505,00 Rover Group RES 22.OL.G4/PD2 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Enda övriga infon är för 10w-60 att den har 0.857 i densitet vid 15c samt -48c flyttemp. |
|
|
Hej, det finns en kille nere i gbg som säljer dessa oljor. Jag ska slänga i XFS i min 02:a. här finns en länk: Länk Min sida Länk |
|
|
M5 E39 ska ha Castrol TWS, det är den enda oljan som är godkänd för den motorn. Det samma gäller för M3 E46. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
MickeM: Jag har varit i kontakt med honom men får ett lite sådär intryck av företaget när han påstår att XFS och CFS är SAMMA olja. Jag står i kontakt med importören av Millers Tävlingsoljor i detta nu och han har CFS 10w60 samt 15W60 (kille på m5board som provat med drastisk minskad oljeförbrukning som följd, dock ej Millers olja). Med frakt till dörr skulle CFS-oljan i 10w-60 kosta 1260kr. (2st 5L dunkar a´530kr inkl. moms) Dock verkar det VÄLDIGT svårt att få fram fullständiga specifikationer på alla deras oljor därav avvaktar jag till jag sett dem och fått dem kollade av en viss oljeguru ;) |
|
|
Kalle Hansen: Egentligen har du rätt men jag har absolut noll garanti på min bil och jag tjänar inget på att använda TWS-oljan OM,jag säger OM jag hittar en produkt som motsvarar eller överträffar TWS-oljan på "hemmaplan". Visserligen finns det ju med jämna mellanrum folk på ex. Blocket som säljer TWS för typ 125-150 kr litern och då faller ju iden att byta olja på kort sikt. :( Men i långa loppet kan det vara bra att ha ett alterativ som är fullgott TWS´n. |
|
Vantage |
En jävligt dum fråga ( ställs utav mej ). Har läst massor här på forumet om oljor och specifikationer etc. Att M5:or dito M3:or etc ska kräva en UNIK typ av olja är en sak men att bara Castrol´s oljor skulle vara detta ???? Som sagt usel kunskap i ämnet har jag men varför just Castrol ??? Andra tillverkare av Sportbilar etc har ju sina Märken beträffande olje tillverkare etc. Låter lite som att det handlas "rätt" olja bara klister-lappen på dunken har rätt namn eller?? Naturligtvis köper jag inte Biltema oljor eller sungtang olja från främmande land ( okänt märke ). Men det finns ju annat än Castrol. Hade en Mitsu Sigma 24v-3,0 V6:a som var väldigt kräsen för viss typ av oljor. Lyftarna strulade om det var fel typ av olja trots rätt spec på dunken. Testade en High performence olja från Pennzoil som sades vara kanon !! Funkade skit i Sigman, efter 300 mil så lät motor´n rätt jävligt vid kallstarter och jag tvingades byta olja igen. Döm om min förvåning när oljan var som vatten efter 300 mil ( kall ur motor´n ). Är det samma sak för er och detta är anledningen till att Castrol´s Oljor förespråkas ?? Ber om ursäkt för min okunskap och otroligt långa inlägg:-))) Vantage |
|
TWS:en håller väl på och fasas ut? Likaså RS. Ersätts av Castrol Edge Sport 10w-60. Som kostar ca 125-145kr litern. |
|
| Tanke vurpa, 145-155kr per liter. | |
|
Nu lutar det åt att jag kör i 15w60 Millers CFS. Får specarna imorgon så ska jag kolla om jag kör den eller 10W60 CFS om den är fullgod ersättare till TWS´n. Får jag API SJ/CF och ACEA A3/B3 och minst motsvarande specar enligt denna så kör jag i Millers:Länk Återkommer! |
|
|
Jag blev lite nyfiken igår på denna gamla tråd där säljaren i Sverige sa att XFS och CFS är SAMMA olja. Mailade Millersoils och döm om min förvåning; Det ÄR samma olja. XFS är exportbenämningen på CFS. Kanske kan vara att veta. Här är mailsvaret: Hi, XFS 10w/60 is a Millers export only product. In the UK it is known as CFS. Mike Fenton - Technical Services Manager - Millers Oils Limited ----- Original Message ----- From: xxxxx To: "Mike Fenton" <mike.fenton@millersoils.co.uk> Sent: Thursday, August 16, 2007 5:30 PM Subject: Re: Millers contact form > Hi again Mike! > > Just one question; would you recommend the CFS 10W60 before XFS 10W60? > Do you even sell XFS 10W60? I have bought it here in Sweden but i cant find > it on your website. > |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.