AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.228

Vinglande 525i!

mi
15
migges1
525ia -89
Tänkte höra lite vart man ska börja leta fel när ens bil vinglar, känns nästan som om ett hjul skulle vara vinnt fast att det inte är det=/? Är det ett vanligt fel? Sen tänkte jag höra varför man måste gasa jätte mycket på låga varva vid start för annars låter det som bilen ska dö=/? mycket fel här, en sissta fråga bara om man bytt bromsok, ska man pumpa på bromsen så att broms slangen är fri från luft innan man ansluter bromsslangen till oket?

Tycker väldigt mycket om min älskade men vill ej se henne såhär sjuk=/...MvH
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
fråga nr1 : kan vara lite olika saker men gissar på dämparna el bussningar...

nr2: kan också vara diverse fel tex tändrelaterat,bränsle,luftmängdmätare,givarfel m.m men om den inte är servad på länge så börja med det...olja,oljefilter luftfilter,tändstift,bränslefilter kontrollera tändkablar,rotor,fördelarlock...
finns mycket mer att kolla men börja med det...

nr 3: sätt dit slangen på oket men montera ok och klossar innan du börjar luftningen...fyll upp till max strecket med bromsvätska..
pumpa några gånger på bromspedalen och håll kvar(tryck inte pedalen i botten det kan skada packningen i bromscylindern)
tag hjälp av någon som lossar luftningsnippeln på bromsoket(kan sitta hårt) tills det kommer olja eller luft,upprepa proceduren tills det kommer enbart olja...
alltså pumpa upp tryck och håll,släpp på nippeln..stäng nippeln...pumpa upp tryck osv...
håll koll på oljan i behållaren,blir den tom så suger den luft den vägen då du pumpar,låt den inte gå under min strecket för att vara på säkra sidan...

hoppas du förstår annars fråga:)

Mvh Andreas
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
tillägg: då du pumpar på pedalen...pumpa ca halvvägs några gånger du känner då du får mottryck i pedalen håll sedan där...
jag har även i brist på medhjälpare använt mig av originaldomkraften och pumpat upp pedalen med och sedan spjärnat den mot sätes kanten...

Mvh Andreas
mi
15
migges1
525ia -89
Tack Bostedt för hjälpen har nu lyckats fixa två av problemen, men det sissta hur vet jag varför den vinglar...hur ska man "kolla" de olika grejerna? MvH
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Hej!
ok men bra det då...vad var felet med den dåliga gången?

hmm hur känns bilen rakt fram då du kör i gupp gungar den då?
vindkänslig?
för att testa dämparna kan du vid varje dämpare trycka ner hårt och släppa går den då upp direkt och utan att liksom gunga till så är dämparen ok...gör så på varje sida fram och bak...
bussningarna får du kolla upp hur dom ser ut,ser dom hel ut och utan sprickor/bitar borta osv är dom nog ok...

återkom med hur det går...

Mvh Andreas
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
ingen anmärkning eller "bra att veta" på besiktning?
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Kolla hjulinställning, för lite "toe-in" i samband med lite slitna bussningar ger vinglig gång, speciellt på vägar med dubbdiken..
mi
15
migges1
525ia -89
okej men jag tror inte det är fjädrarna för den är inte så vinglig eller så när man kör i gupp och dylikt, vart sitter bussningarna då? =) hehe e ingen expert som sagt...Tack för all hjälp(ps: har inte besiktigat änh =p )
om du har breda däck kolla om du har rätt lufttryck, har du för lite så går den som en orm

jonk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.