AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.116

Lampor som lyser...?

El Pirata
Hej!

Vad är det för fel om airbagslampan lyser konstant?Yttertempmätaren visar -40(!) Klimatanläggningen funkar.
Har precis köpt bilen (523iT -98) och killen som sålde den sa att passagerarairbagen var urkopplad.
Går det att koppla in den igen?

Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Hej och välkommen till forumet!

Fel 1 Airbag: Om killen du köpte bilen av kopplat ur airbagen så har han trogligtvis släppt på kontakten, ev så har han även tagit bort hela airbagen. Airbag-systemet i din bil känner av detta och kopplar ur samtliga airbags. Jag skulle snarast möjligt se till att koppla in airbagen igen, airbag-lampan kan endast släckas med ett verktyg för detta efter att samtliga airbags är inkopplade.

Fel 2 yttertemp -40: Trogligtvis yttertempsensorn som har sgat upp sig, kan även vara glapp eller oxider i kontakten till yttertempsensorn eller så är kablaget fram till sensorn av. Det vanligaste är dock att sensorn har försvunnit då någon kört med bilen och lyckats träffa en snökocka eller likande på vägen. Sensorn sitter framför höger hjul (under bilen) på E-39:orna.

/Fredrik
El Pirata
Tack för svaren!
Yttertempmätaren verkar vara lätt att kolla.
Airbagen bör man väl lämna till proffs.
Några tips? Måste man till BMW verkstad eller klarar de flesta verkstäder detta? Priser ?

Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Ja, är du inte helt säker på vad du gör skall du inte ge dig på airbagen. Tips på bra verkstäder i stockholmsområdet hittar du tex i denna tråden:Länk
De flesta seriösa verkstäder har utrustning för att släcka div. varningslampor.

Vad det gäller ev. kostnad så kan jag inte säga något, det beror ju på hur airbagen är urkopplad.

För framtiden kan det vara bra att känna till sökfunktionen här i forumet, det finns mycket skrivet och med lite tålamod kan man hitta svar på det mesta.

/Fredrik
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Vad gäller tempmätaren så har jag haft liknande fel med en konstant temperatur fast runt -60... då var tempsensorn felvänd efter lödning av ny sådan...

Lycka till !

/Jake
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Min airbagslampa lyser och gjort så ett bra tag. Besiktningen struntade idetta.
Men nu i sommar har jag tänkt fixa detta. Kollade med förra ägaren och han fick samma problem fixat 2ggr inom garantin. Kristianstad fixade inte det så han fick köra till Karlskrona där de var duktiga på problemet. Enligt honom snackades det om byte av "elmattan" under förarsätet samt att de byglade något ting. Jag hittade isoleringstejp liggandes på golvet under stolen som såg ut att vara från hoplindade kablar. Misstänker nu att någon kabel lossnat. Någon som vet mera om problemet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.