AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.474

kapa v-spaken?!

Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
hejsan! har köpt en universal knopp till min e30 men tycker att den sitter lite "långt" upp, kan man korta spaken 1-2 cm utan att få några "biverkningar" ?

// Jimpa
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Är det inte smidigare att köpa en M shortshift annars? Eller är det just det du vill slippa, att betala 650kr för en knopp. Jag gjorde det iaf, och tycker det vart NÄSTAN värt det. Blev väldigt mycket skönare skänsla, men det känns lite fåningt att dem kan ta så bra betalt för det.
Roliga var att knoppen för 6-växlad kostade 50kr mer än 5-växlade. (640kr och 690kr, tror jag det var).

Tyvärr inget svar på din fråga föresten.

köp short shift ! eller kapa den underufrån ..

billigaste o lättaste lösningen skulle vara att köpaorginal kostar inte så mkt
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
är inte ute efter någon short-shift funktion utan vill bara få det lite snyggare, ser lite konstigt ut när en "sportknopp" är så lång....
uf
53
uffe1
520Dx Touring -16
Går att kapa max 1cm ovanför kulan. Dock så är det i mitt tycke helt meningslöst,
problemet med en e30 som gått lite är att växelspaken är slapp. Om du köper shortshift växelspak som kostar ca 500:- på tex schiedmann så får du en helt ok lösning om du dessutom byter alla bussningar. Växelspaken kommer hamna någon cm längre ner och lådan kommer att bli tight och bra igen, som ny eller bättre!

Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
men nu är det så att min e30 bara har gått 12k så ja har inga problem med slapp spak vill enbart få det lite snyggare estetiskt så någon kanske skulle kunna svara på min enkla fråga ist för att komma med lösningar som ja ej behöver!
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Hej.Visst kan du kapa av spaken 1-2 cm,om du nu tycker att den kommer för högt upp pga den nya växelspaksknoppen.Se bara till att du får fast den ordentligt så du inte får den i handen när du växlar..

hjorten
Det går inte att kapa så mycket på spaken. Utformningen medger inte det.
Alternativet är att leta på en annan knopp som är lägre eller tillverka en ny spak.

/Anton
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
jaha där hade vi 2 helt olika svar... anton varför menar du att det inte skulle gå att kapa lite ? vad är det som kan bli "fel" då?
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Anton, Visst går det att kapa mellan 1-2 cm.Har en polare som gjort det och det var inga problem.

hjorten
uf
53
uffe1
520Dx Touring -16
"Går att kapa max 1cm ovanför kulan". Du får hissa upp bilen lossa spaken från länkarmen. kapa den 1cm och sedan svetsa ihop den. Inte helt lätt att få till det 100%. Det är den ENDA lösningen som finns om du inte vill köpa en ny spak.

här kan du se hur din spak ser ut med mått och allt:

Länk

din spak är som "M3/328" spaken.

Det som blir fel är att knoppen inte kommer kunna låsa fast som det är tänkt. Grejar du till en egen låsning på något finurligt sätt så funkar ju det också.
Om du är nöjd med en kortning på max 2 cm så är det inga problem.

En begagnad spak kostar en 50-lapp med rätt säljare. Köp en extra och testa.

/Anton
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
anton när du skriver att knoppen inte kunna låsa ordentligt tänker du på orginal knoppen då? den är ju som ja skrev i första inlägget utbytt mot en universal knopp där "låsningen" sker med hjälp av 3 st insex skruvar som gängar fast i själva spaken om du förstår... då borde det väl inte vara några problem att kapa...?
Det missade jag.
Enda biverkningen du kommer få är att spaken måste föras lite längre i längsled vid varje växling. Det blir alltså en form av long-shift..

Kapa på.

/Anton
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
får göra det imårn och pröva annars som du skrev så verkade ju inte spaken va så dyr om man inte blir nöjd =) man får tacka för alla snabba svar

// Jimpa
annars om man vill slippa skruva eller nåt sånt så går det utmärkt med lite silicon.. gjorde det på min för 1 år sen och det sitter stenhårt än ;)

Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
jarå fast sättningen är inga problem tänkte mer bara så att det inte blir att man inte får i växlarna eller nåt sånt :P
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
varför skulle det bli "long-shift", Anton???
kortare spak i ovankant ger väl ändå kortare slag...
Sir Anton: Japp, jag var nog mer än lovligt trött igår kväll.

/Anton
bm
27
bmw_87
318i -02
jag kapade av min ca 2 cm i överkanten,, det gick utmärkt och känns mycket bättre.. jag köpte också en universal knopp och den sitter som berget,, så jag ser inga problem,, det verkar vara lite väl seriöst att göra något annat,,

Mvh adam
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
har fixat det idag o blev skillnad faktiskt mkt snyggare o skönare oxå faktiskt =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.