|
|
|
|---|---|
|
Kör en 540ia och tycker att det viner och slammrar nåt förskräckligt från däcken. Helt hastighetsberoende (men hörs väl redan i låg fart) och känns inget i ratten. Spårkänslig. Känns inte som nåt från hjullager utan detta måste vara däcken. Förra ägaren satte snällt på ett par nya däck bak.... ja, ni förstår. Dock känns det som det mesta oljudet kommer framifrån, till saken 1: Sitter nu Goodyear eagle F1 245/40ZR18 fram och Nexen N3000 samma dimension bak. Ringrtyck 2,7 kg. Tror ni att oljudet kommer av det v-formade mönstret i däcken? är trycket ok?? 2: OM jag byter framdäck (Och kanske bak, fan de har bara gått 70 mil) vad rekomenderas för att få det tystaste tysta... 3: eftersom det snart är vinter igen... vad rekomenderas för däck och dimension på vintersulor? Tänkte ligga lite före och spana på annonser över vår/sommar. /Fredrik ps... jag vet att det finns massa trådar om däck, men jag hittar inget som passar in riktigt bra ds | |
|
Har en kompis som har en 535-98 och han hade goodyear fram och det hördes provade annat märke så blev det tyst. Hade nokia dubbfria 205/65-15 på min 540-94 och upplevde dom bättre än nokian hakka 4 215/55-16 som jag har nu på min 540-98 |
|
|
tack för tipset. Jag såg ett inlägg här på forumet där någon valde just eagle f1 så de kan ju inte vara helt kassa. Åkte därför till däckfirman idag och de sade kort och gott att däcken borde ha roterats tidigare. Gav mig nu rådet att rotera dem och se om det tystnade annars byta. Så, tydligen är det (enligt honom) viktigt att skifta fram-bak regelbundet på just BMW-5 serien. Mutterdragaren skall fram och sedan får vi se vad det ger... /Fredrik |
|
|
Hmmm... Jag skiftade fram bak igår kväll, eller rättare sagt, jag försökte skifta. Den person som har dragit dit hjulen måste vara 2m lång, grön och ha trasiga byxor. Min mutterdragare gav snabbt upp, originalkorset blev böjt! Till slut släppte bultarna på den högra sidan och däcken kunde roteras. Inte ett spår av ngn petroleumprodukt på de bultarna! Så över till vänster sida där det tog tvärstopp! Fick åka till däckfirma idag på morgonen, de kliade sig i huvudet och gav mig ett fälgkors och ett rör och sade "dra". Det gjorde jag, så nu är nyckeln till låsmuttern vä fram av och sitter fint inkilad i bulten. Åkte till BMW och fick en tid för åtgärd i morgon. Jag blir så trött.... |
|
|
Ang. ringtrycket. Du bör nog ha åtminstone 3kg med dom däcken. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Man ska aldrig dra låsbultar hårt. För då blir det som för dig. Vintertid rekommenderar jag Gislaved NordFrost 3. 215x55x16. Annars tycker jag Pirelli Winter Snowsport 240 fungerar utomordentligt. Körde de denna vintern i dimensionen 235x40x18 och var supernöjd. Tålde höga hastigheter på barmark likaväl som "normal" körning i snöstorm. Men p.g.a bilbyte så går jag antagligen ner i 17" denna vintern och kör 235x45x17. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
| Ang vinterdäck kan jag iallefall inte rekomendera Hakkapelitta 4om man inte bor i norrland , tycker dom känns allderles för mjuka/ostadiga för vårat vinter klimat(mkt slask och oftast bara blöta vägar).Skall nog själv satsa på dubbfria sk europadäck som är lite hårdare och har hastighets klass T eller H(190-210Km/h).t.ex Continental WinterContact TS 810. | |
|
Jag köpte 215/60R16 Cooper WM S/T2 som vinterdäck.. Otroligt imponerad av dessa däck tysta och stabila med mycket fäste i snö hadde nya Pirelli Carving 225/45R17 på S80 men dom slamrade och hadde ett högt väg ljud men gräppet var inget fel på men inte som i Cooper däcken BMW har varit helt grym som vinter bil helt imponerad.. Tyckte att Voflan var bra som vinter bil har provat Gislaved NF3 195/65R15, Nokian WR 225/60R15 samt Pirelli Carving 225/45R17 men jag tyckte att Nokian däcken var bäst på allt utom på IS där var Pirelli däcken bäst.. |
|
|
Tackar för tips angående vinterdäck! Slutet på denna historia blev följande... Kenippbadens bil i Norrköping fick borra ur den bult som satt fast, trots att de kunde ta ut nyckeln så fick de helt enkelt inte loss den. Jag såg nervöst på när killen tog fram årtusendets största slägghammare och gick loss. Hjulen skiftades och nya låsbultar blev det. totalt pris 1100kronor och visst är det trista pengar, men fasiken så mycket bättre än att upptcäka det när man står i Åmsele och ska fixa en punktering. Bilen känns lite tevligare och det låter lite mindre från däcken, men ingen revolution. Kanske man skall se över framvagnsinställningen. Det är dessutom dags att slänga på nya skivor och klossar fram, durrar lite väl mycket vid inbromsning. Ha det! /Fredrik Det är aldrig för sent att ge upp! |
|
| Vill bara påpeka att Cooper är det absolut billigaste däcket man kan köpa i USA , ung som AGI i sverige fast billigare. | |
|
Hewi: Må vara att Cooper är billigt men billigast??? att gämföra med AGI är väll inte riktigt när dom regumerar däck man kan ju inte jämföra äpplen och päron.. Och dessutom att säga att dom är unga när dom kom 1914 och är bland dom största på marknaden.. Jag skulle gärna veta om du har erfarenheter av Cooper?? Om dom nu är så billiga så är i alla fall jag nöjd med det. Jag kan säga att jag köpte dom för 3873:- pålagt och klart med 35% i rabbat.. Rekomenderat pris är 1820:- ex moms (www.proimp.se) Så billiga är dom ju inte.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.