AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.543

powerflex vs orginal bussningar

Visa användare
86
RONNY BOY
M3-02
320-88 turbo
tjena!
som rubriken lyder så undrar ja om det är nån jätte skillnad på powerflex eller orginal på bakbalksfäste bilen ska ju köras lite vårdslösare än vanligt men vill ändå kunna åka utan njurbälte =)
ska även montera powerflex på bärarmarna fram. eftersom dito bussningar e slut å måste bytas ändå så undrar jag om det blir för stumt med powerflex..
mvh.....
Det är skillnad ja. Har det på min cabbe och gillar det.

///Micke
Min cabrio Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Om du ska ha det på din e30 och det är dom excentriska ala e30m3 du har tänk annvända i framvagnen, så anser jag att det är en ganska misslyckad lösning dom har. Dvs deras 2 delade bussning. Jag lyckades att att förstöra den hårdare plast delen på vänster sida, den sprack ganska ordentligt och den högra ploppade ut av sig själv.

Men deras bakbalk bussningar är helt okej. Jag tycker inte att det ger ökad ljudnivå i kärran och man märker att bakvagnen flexar mindre.
Jag håller med om att den tvådelade lösningen Powerflex använder sig av på E30 (kanske fler) är lite märklig. Jag ser inte vinsten i den konstruktionen.

Bättre att låta någon tillverka solida "puckar" till öronen fram och borra hålet så excentriskt som det går.

/Anton
Hur mycket stummare blir det? Och på vilket sätt blir bilen stummare? Hur blir det med ljudkonforten? Föklara mera please. Förstår att det handlar om subjektiva värderingar givetvis....

Aliquando et insanire iucundum est.
Powermac: Du kan tänka dig en originalgummibussning med en stålhylsa vulkad i mitten. Den har ofta håligheter som mjukar upp själva bussningen. Det gör att det kan röra på sig och flexa en del.
En bussning från Powerflex är tillverkad i PUR, Polyuretan, vilket finns i flera hårdheter. Vilken hårdhet PF använder vet jag ej, men det är långt ifrån den hårdaste. Man brukar för övrigt ange hårdheten i shore.
Iaf, PF-bussningar är solida och bara det ger en stabilare verkan.

Ljudnivån bör i teroin öka, i mitt fall vet jag inte om det ökade så mycket. Det var inte så det slog mig att det hade ökat markant iaf. Detta var i en E30 vilken inte är speciellt tyst original. Jag hade dessutom r-däck monterat.

/Anton
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Till min inkommande is så har jag köpt grupp A infästningen med excentrisk infästning med uniballs till länkarmen just för att slippa att det kan dela sig
Länk
Men som Anton nämner så är en solid puck en 100ggr bättre lösning än powerflexs länkarms bussning.

Jag kör precis som Anton gjorde med R-däck på min nuvarande is...och med dom på så viner det rätt ordentligt ändå så man märker inte om man har någon ökad ljudnivå pga powerflex bussningen.
Jag satte M3-bussningar fram.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
86
RONNY BOY
M3-02
320-88 turbo
ok!!!
hade inte en aning om att det a 2 delade bussningar fram kollade de som dom hade på motornord och det står ingen stans där att dom e 2 delade (inte vad ja kan se iaf) pelle persson dom som du har köpt är det samma som motornord säljer? för det står att dom är excentriska(vet inte vad det betyder) tänkte beställa i morron så ja e väldigt tacksam för svar vart ja kan hitta bra saker å gärna till humana priser :-/ har cromodora 18x9" fälgar med slicks på just nu så grepp finns men blir trött på klonket vid växling.
kan tillägga att ja e ganska ny i turboträsket å bilar oxå (förutom vanlig mek) så all hjälp tages imot med öppna armar..
mvh.....
kan man inte använda bakvagnsbussningarna från alpina B6?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.