AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.537

Kör skillnad mellan 17" och 18" ?

Hej, tänker på att byta från 17" till 18"

Har just nu: 205 fram och 225 bak, 17"

Tänker på att byta till: 215 fram och bak, 18"
Fälgar: AEZ ICON 5 eller 6, båda såg snygga ut.

Blir det någon skillnad på körningen? Bensinförbrukning? Stabilitet på vägen? Svängar?
Vad tror ni om att sätta 18" fälgar på en Bmw 316i E36 -92? Passar det bra?

Tack för svaren.
ge
60
georgios77
328c e-46-99
Snygga fäljar,men jag skulle inte byta dom til 18.

Ok, tack för svaret.
Men varför tycker du inte 18" ?

Någon annan som har svar till dom andra frågorna?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ju större fälg, desto mer måste motorn jobba för att få snurr på ekipaget (såvida du inte köper svindyra magnesiumfälgar). En 316 är egentligen optimerad för 15" och då håller jag helt med georgios77 - och faktum är att jag rekommenderar 16 tum istället!!!

BMW CS #6212
Du vet inte precis vad du pratar om?! ;)

Motorn har väl inget med hur lätt fälgarna rullat framåt?
Det mesta påverkas av däcket, rullmotstånd, lufttryck och yta.

Vad jag kollade var det inte mycket mer rullomkrets om man jämför mina orginal 15" och ett par 18"are.

"Rullomkrets är den sträcka hjulet rullar på ett varv, angett i centimeter"

här kan man räkna hur stor skillnad som det kommer vara på rullomkretsen:
Läs lite på sidan, räkna och se! :)

Länk
uf
53
uffe1
520Dx Touring -16
Jag har provat både och, skillnaden är att det blir lite stötigare med 18". Om 18"arna har lite större diameter och det hjulet totalt är lite tyngre så kommer bilen kännas lite tröttare. Om du kört med 15" vinterdäck och bytt till 17" sommardäck så vet du vad jag menar..

Ru
21
RuneL
2001 330ci
Valkonen:

det er sværere for motoren at snurre et 18 tommer hjul rundt, da man ofte kommer bredere og dermed tungere dæk på sådan en fælg. Intertimomentet øges kraftigt og derfor skal motoren arbejde mere for at få bilen op i fart.

Der er en kort beskrivelse af hvorfor det er dårligt med stort inertimoment her: Länk

Google ka sikkert finde flere artikler :-)

/Rune
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

valkonen: visst påverkar 18 tum negativt på både acceleration och bensinförbrukning om du jämför med 17 tum...Även om en 18 och 17 tums fälg med däck skulle väga lika mycket så hamnar tyngdpunkten längre från centrum på 18 tum och det är detta är en faktor i det hela. Självklart är de faktorer du räknar upp också saker som påverkar.

Ett exempel är ju tester gjorda med M3 E46 med både 18 och 19 tum där tiderna med 18 tum var märkbart bättre.

___
//Ulf
Jag tror att Narvselius tänker på något som kallas rotationsmoment, vilket är ett mått på hur mycket kraft som behövs för att sätta snurr på hjulet. Rotationsmomentets storlek beror på hjulets massfördelning. 19" fälgar gör att en stor del av hjulets massa ligger längre från hjulets centrum än i fallet med 16", därav större rotationsmoment.

När man ska accellerera måste motorn sätta snurr på hjulen och ju högre rotationsmoment destu slöare blir accellerationen.
Nu fick jag dom första vettiga svaren. Tack!
Uffe1 och RuneL. :)

uffe1: Den blir tröttare och lite slöare, fast rullomkretsen är lika stor?? :S

Har inte känt sådan skillnad på mina 15" och 17" då jag inte har körkort ännu.
Därför är det bra att jag får tips från er.
Var kan man se hur stor skillnad på "rotationsmoment" ett par fälgar har?
Tex test mellan 16",17",18"
Ru
21
RuneL
2001 330ci
>Var kan man se hur stor skillnad på "rotationsmoment" ett par fälgar har?
>Tex test mellan 16",17",18"

Ja, det er jeg også meget interesseret i! Dem som producerer fælgene, burde faktisk oplyse rotationsmomentet sammen med størrelsen og den "statiske" vægt.
Som danj skrev, beror rotationsmomentet jo også på fordelingen af massen, så selvom to olika 18" fælge begge vejere t.ex. 15 kg, er rorationsmomentet ikke nødvendigvis det samme.

Det samme gælder forøvrigt for bremseskiver. Bigger is not necessarily better.

/Rune
Har du inte körkort?
Intressant.
Nu börjar man tänka efter om man skulle låta sina 17" vara istället.
Köpa nya bakdäck till dom istället.

longshot: Nej jag har inte körkort. Har nyss fyllt 18år.
uf
53
uffe1
520Dx Touring -16
Om rullomkretsen är lika stor och däcken lika breda tror jag inte att du känner någon skillnad, för att göra det krävs det att du "känner bilen bra".

Visa användare
100
Slarvar
320iM TIC -89:a
324TD -90:a
520i -90:a
740iA -96:a
Jag jobbar på en däckverkstad o kan säga att det krävs en hel del extra kraft för att sätta ett 19" hjul i rullning i förhållande till tex ett 15" hjul med samma rullomkrets.
Jag skulle vilja påstå att Narvselius har helt rätt i sin teori om rotationsmoment dock så tror jag inte att skillnade mellan 17" & 18" är så stor.
Kan även säga att min lilla 320 blir märkbart rappare med 14" vinterhjul än med 18" sommarhjul, men å andra sidan väger utseendet upp det hela ganska bra =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.