|
|
|
|---|---|
|
Jag är HELT grön när det gäller BMW`s V8-motorer och försöker skaffa mej så mycket info som möjligt runt denna "rova". Har alltid vetat att BMW håller hög klass och kvalitet och tror inte att V8-motorerna är nåt undantag men jag skulle gärna vilja veta hur pass stryktålig dessa maskiner är och om dom lämpar sej för de höga påfrestningar som en turbokonvertering innebär. Jag är ute efter ett effektuttag mellan 600-800 hästar men vill försöka hålla så låg vikt på grejjerna som möjligt, därför har mitt val fallit på just BMW`s 4-liters alu-8:a. Om någon har uppgifter runt detta ämne så skulle jag vara jäkla glad för all info jag kan få!! Tack på förhand!! tic | |
|
Tjena "bagar'n". Kan tyvärr inte svara på om 4,0:an tål stryk, förutom dom gångerna jag pressat min till max, o den funkar än!!?? Är ruskigt sugen på en bi-turboinstallation men det verkar inte vara vanligt med turbo på 4,0:an. Om det betyder att den är känslig för större effektutag vet jag ej, har hört att cylinderfodrena inte är så bra. Man måste vara riktigt noga med att sköta oljebytena i rätt tid o absolut inte köra motorn i kok. De e allt ja vet än så länge. Hoppas det finns NÅN som vet lite mer så man vågar skruva turbo nån gång!! Lycka till MVH /Rickard. |
|
|
Tja slaktarn! Hmm, jahapp, 4.0:an e altså inte såå pålitlig då altså? Jag tänkte på det där med cyl.fodren, menas det att dom kan släppa om man ger den lite extra "smisk" under längre perioder eller är den bara känslig om man missköter grejjerna, dvs underlåtenhet av oljebyten osv? Jag är en extrem pedant när det gäller prylar man ska ha kul med en längre tid & missar annars aldrig sånt viktigt underhåll men man måste ju oxå veta svagheterna för att kunna undvika ras ;)...hoppas ändå att man kan ta ut tillräckligt me juice ur den där 4.0:an så man slipper ligga sist i kön men 800 häst är altså inget att försöka förlusta sej med utan isf är man nog ändå hänvisad till jänke-järnen...men de e såå djäkla trist med den VIKTEN dom har på grejjerna! ...aja, hoppas att fler kan göra inlägg i denna tråd, det e ju vår nu så de börjar klia enormt i gas-foten, hä hää!! Mvh/bagar`n |
|
|
Tycker de e så tråkigt att det finns så lite info om 4.0:an när det gäller trimning. Visst vore de kul o vara bland dom första som plockar ur kanske dubbla orginaleffekten ur motorn, men det vore inte lika kul o va dom första som sprutar 8 vevstakar ur skärmarna!!! Tror faktiskt att V8:an tål duktigt med smisk innan den säger ifrån. Jag har bestämt mig för att påbörja en installation i höst i alla fall. Ska börja att riva topparna, när "lille-monstret" kommit ut, och byta ventiltätningar, slipa ventiler o granska skicket på motorn först. Är inte sugen på nån dunderinstallation just nu. Blir bara lite "sleeper". Kommer nog förbli så oxå. Vad hade du tänkt för installation då "bagar'n?? MVH /Rickard. |
|
|
Skall man turbokonvertera M60, så får man nog förstärka topplocksbultarnas gängor i blocket. Åtminstone på bmw:s aluminiumsexor M54 så har det en tendens att släppa där annars. Finns det inte en del kompressorkit att köpa till M60? Det är ju också överladdning, man kanske kan få lite tipps och info därifrån. |
|
|
vore hel grymt med en 540 turbo.... lycka till ...jag hoppas att du har både råd och tur... ///325/// |
|
|
Hallå kamrater!! Jag har mycket begränsad tillgång till nätet just nu & de e därför jag så sällan kommer åt att svara på inläggen...Butcher: exakt vad ÄR egentligen originaleffekten på 4.0:an? Ligger den på ca 250 häst eller vad? Men en snäll bi-turbo setup så borde man inte behöva stressa befintligt utförande på motorn så mycke men ändå kunna få ut runt 500 häst iaf väl? Det är väl det jag siktar på i första skedet, sen får man se...men mekansisk trimning får utebli så länge, dvs portning osv...vill ju fortfarande hålla soppaförbrukningen så human som möjligt, hä hä!! Sånt där "finlir" kan man ju kosta på sej framför TV:n, typ hög-glans polering av utblås & förbränningsrum men vevsläng, svänghjul & stakar får nog behålla originalvikt än så länge, man kommer ju en god bit på vägen med bara överladdning så det får räcka just nu..aja, tack alla för era inlägg, jag återkommer så fort jag kommer åt nätet ;p...ha de gött!! |
|
|
Dinan körde ju som sagt med kompressor Länk Länk så vad dom gjorde kan ju vara värt att ta reda på. Mvh Danne |
|
|
Kul att fler är intresserade!! Kör dag o natt med E30:in för att få den klar så att V8:an kan pryda verkstadsgolvet istället. Visst skulle kompressor vara minst sagt "manligt" men är personligen så pass inne i turbosvängen att det faller som en självklarhet. Problemet är ju som bekant platsbrist. Finns en liten ficka typ mitt mellan växellådan och motorn där dom små "torkarna" kan sitta. Krävs dock hemsmidda grenrör, men det är lika bra om man ändå ska bygga. Tänkte även använda dubbla intercoolers modell mindre för att hålla flödeshastigheten uppe. Vill ju ha så tidigt laddtryck som möjligt. "Bagar'n": 540 4.0 har 286 ponnysar orginal. O ja håller med dig, fila o gnida kan man göra på frugan :)!! Ha de gött alla.......nu ska till verkstan o bygga bur!!! Tack för alla tips o komentarer |
|
|
Tja! En polare(som vill vara anonym så länge det är möjligt) har pressat en V12:a med 2st turbo i sin E39. Bygget gick på över 200.000kr o det finns ca 800hk o 700Nm under huven!!! Fråga mig inte om detaljer för att jag vet nästan lika mycket som ni! Men om 12 tål så visst kan 8 ta en del oxå om man trimmar rätt. Bygg info på ett ungefär: -2 st Volvo fh12 - d12 turbo -förstärkining av motor -vevaxel, cylindrar, ventiler, kamaxel allt specielt byggd i tyskand O hur gick den genom besiktningen är ett mysterium! MVH Grabber |
|
|
Ah, NÄT-åtkomst igen!! GRABBER: Det där lät intressant men dyrt som stryk! Jag har bekanta inom verstadsyrket så det där med mekanisk trimning är fullt möjligt om nåt år men inte än dock, visst kostar de dineros när man börjar karva i grejjerna men jag hoppades komma undan billigigare än 2 hundra papp iaf ;p...aja, läste att Honda körde med titan-stakar i sin NSX, såna grejjer är ju hysteriskt roligt om man skulle snubbla över nån gång!! Där behöver man ju inte tänka på viktreducering iaf, dom e ju så lätta ändå fast med bibehållen godstjocklek & styrka ;)...men-men, DÅÅ snackar vi ju grymma stål & den budgeten spricker ju direkt, ha ha! DANIEL: Det där med kompressor-kit är ju oxå helt klart intressant & 4 hjundra kusar räcker ju gott ett tag men där FET-kliver ju stålarna iväg i en enda smäll & mitt bygge hade jag tänkt smyga igång med lite prylar i taget, fick ju tillskott i familjen 1:a Maj & den lill-tjejen gräver djupa hål i lädret så de räcker ändå, he he...aja, tackar för tipsen grabbar, ha de gött till vi syns igen!!!!! Mvh/bagar`n... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.