|
|
|
|---|---|
| När jag ställde av min kärra i höstas (735i -97 med M62 motorn) så var den helt knäpptyst i motorn. Det började bli dags för service (den gula lampan hade precis tänts när jag ställde in bilen i garaget) men tyvärr hann jag inte göra en sådan under vintern. Nu tänkte jag göra servicen och ställa på bilen, skulle bara köra den varm så att den gamla oljan rann ut lätt och fint. Ajaj, det tickar HEMSKT från högra toppen! Innan jag ställde av bilen fanns inte ett tick i motorn, så detta har kommit under vintern. Vad tror ni, luft i hydraulsystemet till lyftarna, igensatt hydraulsystem (smuts?!) eller vad är problemet? Ska jag prova någon mirakelkur eller bara byta till en fräsch kvalitetsolja och hoppas på att det släpper efter ett tag? Har kört motorn varm en gång när den tickat, men vågar inte köra mer innan jag löst det hela. | |
|
Byt olja och filter, använd en syntet olja av god kvalitet och använd ett bra oljefilter, original eller med motsvarande kvalitet. Förhoppningsvis försvinner tickandet inom ett par mil. Prova inga mirakelkurer, de håller sällan vad de lovar, skulle ny olja inte hjälpa så prova att göra en invändig motortvätt, en sk. engineflush, kostar ca 1000 kr. Egentligen borde du ha bytt olja innan du ställde av den, gammal smutsig olja fräter på lagren i motorn. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Oljan sedimenteras när den inte används under en längre tid, dvs skiten skunker till botten. När du startar den suger oljesumpen, som sitter i botten, först upp detta. Byt alltid olja INNAN bilen ställs av. Men det kan vara luft i dom oxå. En VW motor som stått på skroten i flera år lät värdskrig, men jag höll den på 4000 v/min konstant, och efter 10 min var den tyst. |
|
|
Instämmer med Isåkare....Kör bilen ca 10-30min (dock inte 4000rpm utan snarare max runt 2000), tickandet borde vara borta... Själv gorde ja nyligen "tabben" att köra på starten i ca 10 sek efter att ha bytt kamrem på en VW (ingen olja i tråget, inaktiverad tändning), gjorde detta för att det var lättare att låta startmotorn jobba än att ja skulle dra runt för hand o sen dubbelkolla märkena.... I vart fall efter att ha fyllt på olja o startat tickade bilen så in i...det avtog lite efter 20-30 sek men inte mycket...Efter ca 5-7 min var bilen helt tyst...Förmodigen fyldes hydraulelementen med luft när ja körde på starten med tomt oljetråg o det var orsaken till ticket... |
|
|
quixotic2: kan som lite tröst säga att min 740 tickade trots full service innan avställningen.Det försvann efter ett varv runt kvarteret så det är nog lungt. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
Puh, skönt att höra! Det får bli en inspektion 2 med finolja, filter + allt annat nu i helgen så håller jag tummarna för att tickandet försvinner efterhand vid normal lugn körning. Gör det inte det så... men, det gör det nog! ;o) Tack för hjälpen och tipsen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.