AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.480

Oljan ryker ut genom avgasröret

Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Hej

Har en 320iA 1997. Körde bara småturer i början men nu körde jag en längre tur på ca 30 mil t.o.r. När jag startade bilden dagen efter rök det fruktansvärt mkt ur avgasröret. Kollade oljan och den var helt tom på olja.

Vad kan det vara för fel, jag hoppas ju inte att toppen eller någon kanna gått sönder för då kan jag lika bra byta ut hela motorn, en kille på BMW sa att det var någon sak under luftinsugsröret det blev stopp i så att all oljan gick ut i cylindrarna. Hoppas på hjälp här, någon med samma problem kanske.

Tack på förhand
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Kan det vara vevhusventilationen han menade? Kolla detta Länk
Du får plocka bort luftburken och allt annat som går till insuget. Sen börjar du ta bort nr 1 och 2 på bilden. Gummislangen nr 6 är lite kneppigt att få bort men det går. På bilden vissas att det finns slangklämma nr4 men den hade inte jag och den behövdes inte. Sen får du rengöra slangarna och även slang nr 6. Den är lite kneppig så du får suga ut ur den iså fall. Nr2 ventilen klockan eller vad den nu heter får du inte plocka isär för du får den inte ihop sedan. det kan hända att den runda grejen som även heter klockan är sönder. det finns en membran inne i den och när den blir gammal så torkar den ut och då får du köpa en ny sådan. kostar ca 650kr.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Tack Tack Tack Peter, underbart bra svar, ska testa nu i dagarna
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Nu har jag plockat av allt du sa och det var helt stopp i rör 6. Hoppa nu bara att det var därför oljan rök ut genom avgasröret. Tack än en gång Peter för svaret.

Har ett problem till som jag upptäckte nu när jag mekade, röret efter luftmassamätaren är helt spruckit, ändå går bilen som en dröm, hur kan den göra det, enligt mina erfatenheter ska bilen gå som en påse nötter om den tar tjuvluft där.
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Glömde säga att bilen drack ganska mycket bensin, typ 1.25 l/mil, kan de ha berott på att det var stopp i vevhusventilen eller sprickan i slangen efter lmm. Eller dricker en 320iA -97 helt enkelt så mycket bensin?
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Nu är jag helt klar med reparationen, när alla delarna var rengjorda och skulle monteras tillbaka tog jag först en slang och blåste i hålet på oljesticksröret där slang 6 sitter, och där var tvärstopp, höll på ett tag med att försöka få bort det som stoppade men var tvungen att plocka av hela oljestickshållaren, och vilken dum konstruktion. Oljan som ska rinna ner från vevhusventilen går i en kanal på utsidan av oljesticksröret, inte konstigt att det blir stopp där när det kommer tjock olja med lite sot i. Efter mycket krafsande och blåsande fick jag snart rent i röret. Undrar vad denna reperation skulle kostat på en verkstad, de hade väl bytat ut hela oljestickshållaren.
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
Westerdahl: 1.25l/mil ska bilen absolut inte dra! är garanterat pga sprickan i slangen.

pärlan Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.