AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.750

Svårt att sälja 7:an?

Sida 1 av 3
ja
135
jacobc
F01 740i -09
Jeep Wrangler -88
Är precis på väg att sälja min 740 pga byte till tjänstebil (BMW 525), men det verkar vara väldigt svårt att bli av med denna bensinslukande bil i dessa tider. Några tips på hur jag ska bli av med den? Prisintervallet på blocket för en 96:a ligger på allt ifrån 60 000:- upp till 130 000:- beroende på mil och utrustning.
Är 85 000:- för högt begärt för att få några intresserade? (21000 mil, all utr. utan Navi)

Har lagt ut den på blocket men inga svar what so ever än så länge (visserligen utlagd igår, men man tycker ändå att någon borde ringt/mailat för att fråga något eller likn.).

Ha det gött!
Jag antar att det är denna: Länk ?

Jag tycker kanske det känns lite dyrt, men framförallt tycker jag inte du borde maskat nummerskylten, ger mig intrycket av att det finns något att dölja. Sen är det ju synd att länken till bilderna inte funkar.
ja
135
jacobc
F01 740i -09
Jeep Wrangler -88
Tack för svaret! Jaså, trodde faktiskt att alla maskerade nummerplåten nuförtiden, gjorde det mest som en självklar sak. (har inget o dölja, haha!)

Ajdå, märkte inte att länken inte fungerade... måste fixa detta genast!
ja
135
jacobc
F01 740i -09
Jeep Wrangler -88
Sådär nu fungera länken i annonsen. Dock hade jag redan maskerat nummerplåten på dessa bilder.
När man inte vet reg nummret kan man ju inte kolla med vv eller BMW ngt om bilen, då får jag en känsla av att ngt inte stämmer, har du bilder utan maskning skulle det nog se lite mindre "importfiffel" ut tror jag.
ja
135
jacobc
F01 740i -09
Jeep Wrangler -88
Jo jag förstår det, men saken är den att bilen har haft ganska många ägare, och om jag skriver ut reg.numret utan att förklara varför den har det så blir folk direkt avskräckta. (förflyttning mellan son, fader, mor bl.a.)
ja
135
jacobc
F01 740i -09
Jeep Wrangler -88
Om någon ringer så ger jag självklart ut reg.numret, men då får jag ju tillfälle att förklara också.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Skulle tippa på att en sjua blir än mer makalöst svår att sälja nu i dessa tider när bensinen går upp. Kanske går lättare sen när folk blivit vana vid dessa priser. Men just Idag är det nog stört omöjligt att sälja faktiskt.
Bensinförbrukning verkar vara det folk kollar mest på när de köper bil...

Ursäkta pessimistvinklingen! :)

mvh
Din bil är jättefin, som det verkar. Dock begär du på tok för mycket pengar. verkligheten ligger någonstans runt 60 K.
Lägg dig på 65, så får vi se vad som händer. Tror det blir svårt ändå. precis som tidigare sagt. Bensinpriset!!..tyvärr.
Men lycka till.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Din vagn ser riktigt välskött vilket är trevligt =)
Dock tror jag du måste gå ner i pris för att sälja, 85 är för häftigt för en 96a, i synnerhet om navi saknas.
Även om de är trevlig bilar börjar dom bli till åren, samt intresset för dom försvinner. Dessutom går de 13 på dussinet på tidiga 740i så de är hård konkurrans mellan dom få köpare som finns.
Ang. bensinpriset bryr jag mig inte ett smack, men så resonerar inte alla. jag kör min 750i som entusiastbil, och den för dra precis hur mkt jag vill.. fast de är klart om de var en bruksbil jag var ute efter hade jag säkert tittat efter en annan modell.

BMW CS #5139
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Måste säga att jag inte riktigt förstår varför folk drar sig för en 7:a pga bensinförbrukningen. Klart att en Micra drar mindre men jämför t.ex. med farsans 940. Den drar en liter milen landsväg nästan oavsett hur man kör. En BMW 740 ligger vad jag förstår lika men skillnaden mellan att köra om med Volvon jmfrt BMWn är väl som en gäspning mot en orgasm ....ursäkta det grova språkbruket...Stadskörning ok, det är kanske mer skillnad men man letar inte så stor bil för att pendla mellan Ica och Apoteket.
Att det kostar skjortan att handla Volvodelar också är det inte många som reflekterar över. Det är ju ändå en Volvo....

Jacobc, som potentiell köpare av BMW likt din tror jag också att den enkla sanningen ligger i att de flesta (jag också) börjar inte leta i den dyraste ändan av prisspektrat. Man börjar med den billigaste, blir besviken, tar nästa uppåt i skalan o.s.v. tills den perfekta relationen pris-skick-magkänsla infinner sig. Det finns ju en ökande radänga med 730 740 just nu och trenden med röda neråtpilar är tydlig...

Det kanske är som många säljare desperat försöker hävda:
- Rätt köpare kommer ! Det är bara att vänta så därför är min bil dyr och jag prutar inte, punkt.
Inte vet jag, men tror att med den inställningen får man bereda sig på en lång väntan ...

Tillgång och efterfrågan ..

Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Jag hade min bil ute i lite mer än en månad... Vill egentligen inte sälja men behöver en 4wd till vintern.. Sänkte priset från 120 till 98.. Men fortfarande ganska dött.. Finns inte så många köpare till 7-serier, och de som finns är kräsna - med all rätt, köparens marknad.
Tog iaf bort mina annonser häromdagen, skulle jag få sålt bilen skulle den kanske gå för 90.. Men då kan man lika gärna behålla den...
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Känns sjukt, 90k för en -99a med facelift. Snacka om mycket bil för pengarna.
740 drar och kostar knappast mer än en 540, ändå ligger en 540 säkerligen bra mycket högre i pris. Förklaringen till att så många väljer en dyrare 5a än billigare nyare 7a med färre mil är nog mest en intern psykisk låsning eller vad man ska säga. Trist för de som ska sälja 7or, roligt för dom som ska köpa =)

Tror ni "jakobc" skulle få bilen lättare såld genom att investera i ett par vita blinkers (fram iaf) samt nyare 750-grill. Vad kan det kosta - ett par tusen på sin höjd va? Gör ju att den ser nyare och modernare ut!
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Kan ju inflika att jag försökt sälja min 730 -93 sen i november med tre annonser både på blocket och här.
EN enda person har tittat på den....
Han hittade inga fel men prutade 9000 utan att skämmas.
Helt makalöst kass statistik.
Många har skickat skambud trots att jag bara vill ha seriösa köpare.
Reg.nr finns också i annonsen så det verkar inte vara så avgörande. även om jag tycker så själv.

Hur gör man om man inte vill ge bort den?????

Sedan kan jag nämna att jag köpte min 750 biligare än vad du begär för din 740, om det hjälper dig något.

/ Tony
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Constrictor, en prissänkning från 120 till 90 blir 25 % under utgångspris.
Samma matematik innebär att ett pris på 60 i realiteten blir 45 om man ska bli av med bilen. Det deppiga för säljarna som behåller sin bil i brist på köpare är ju att 45 förvandlas till 35 nästa år...
Och där sitter man ju själv om man trillar dit som 7-ägare. Men man har i alla fall haft kul under tiden ...

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Min bil med vita blinkers o ny grill: Länk jakobc: Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Skulle nog matcha hans chrome-line ljusinsatser klockrent förresten!
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Attans snygga fälgar Johan_S ! Vad har de för identitet ?

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
På dessa vagnar är de nog viktigare än någonsin med en riktigt bra annons, för ett riktigt bra pris hjälper ju inte.
Har själv reagerat över constrictors vagn, tycker de är ett superpris för en 99a faktiskt.. är lite småintresserad.
Finns ju dom som får bra betalt, Kalle Hansen fick väl 90k för sin 740ia 95a i höstas om jag inte minns fel.

BMW CS #5139
ja
135
jacobc
F01 740i -09
Jeep Wrangler -88
Först av allt så måste jag tacka för alla givande svaren!
Jo det är onekligen svårt att sälja en sådan bil just nu när debatten kring bensinpriset är på högvarv. Dessutom är det en av anledningarna till att även jag försöker sälja denna, p.g.a. att jag endast kör i centrala göteborg och det lätt glider över 2L/milen vid kortare körningar.

Angående priset så förstår jag om jag har lagt den i överkant, jag kände det lite när jag lade in annonsen också, men anledningen till att jag valde detta pris är att jag inte känner att det är värt att sälja den om jag inte får runt 80 000:- för bilen.

Jag tvivlar dock på att jag skulle få mer för den om jag bytte blinkers och grill. Däremot så kommer jag att byta grill och blinkers samt baklampor om jag har kvar bilen!
Tack för kommentarerna förresten! Jo jag försöker hålla den i skick så gott det går, det är ju alltid roligare att åka runt i en ren och polerad bil än en smutsig ;)
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
komfortnissen: Tack! Kommer inte ihåg, sommarfälgarna ligger i garaget nånstans ännu.. Inte BMW original iaf, kanske AZE ellr något åt det hållet.

jacobc: Nej, tänkte inte att du skulle få speciellt mycket mer på det sättet, men däremot att folk lättare "fastnar" vid annonsen. Lätt hänt att man snabbt backar bort från en bil som vid första anblicken inte får en att tänka "åå läcker". Kollar man noggrannare på din bil ser man ju att den ser riktigt välskött ut och har potential. Speciellt interiören och träet ser som nytt ut. Lack är svårt att bedöma på bild annars tycker jag..
Saknaden av TV/Navi tror jag dock är en stor nackdel fortfarande för din försäljning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.