|
|
|
|---|---|
|
vad behövs moddas osv för att få ner en m 42 i en e 30 mvh micke | |
|
Eftersom e30 såldes med M42 motorn så är det bara att kika på valfri 318is... Kommer motorn från en e36 så krävs det lite jobb med elhärvan. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
jo det va just det som va problemet..... någon som har en lösning eller ett elshema på det mvh micke |
|
| Insuget och eventuellt oljetråget är väll annorlunda på M42 från E36 också? | |
|
Jag har gjort just denna operationen på min E30 som det satt en M40 i från början. Sitter nu en M42 från en 93ans E36a i... PMa om du vill ha hjälp med nåt. Gjorde detta nu i vintras, runt jul o nyår, så jag har det hyfsat fräscht i minnet... |
|
|
skulle gärna vilja ha lite info.. maila gärna på sjalvklart@hotmail.com mvh micke |
|
|
Orkar inte sitta o gå igenom varje steg av bytet, enklare om du frågar om det är nåt särskillt... Men lite kort vad jag fick modifiera eller ändra eller byta... Oljetråg Motor/generatorfäste, fick även flytta generatorn sen för remmen skulle hamna bra Fäste till tändspolar Fäste till luftburk Adapter mellan grenrör och avgassystem, detta var enligt mig det svåraste att få bra. Det är den lägsta punkten på min bil just nu, vilket ju inte är så bra. Går ju lösa på smidigare sätt kanske men... Sen ett evigt fipplande med elektroniken, finns scheman på nätet för byte mellan E30 o E36, o det schemat funkar. Har dock för mig det var några sladdar till som inte stod med där, hmm... O glöm inte mäta upp stödlagret, jag glömde det i all hast, och jag tror stödlagret som sitter nu är lite för stort, med vibrationer ibland som följd... Det blir en skapligt pigg bil med de 140hk o 175-180Nm som M42B18 har. Fast min varvar på tok för mycket i motorvägsfart. Då är det stereo på som gäller så man slipper höra skiten... |
|
|
Så för att få det rikigt bra borde man bytt vxlåda? bakaxelklump? E |
|
|
Att den varvar mycket har ju inget med motorn o göra, det gör den ju med originalmotorn också. De flesta bilarna med små motorer varvar ju rätt bra. Antar att man kan byta klumpen om man inte vill att den ska varva så mycket men då blir det ju sämre klipp i. Dreva om femman i växellådan skulle väl också funka om man vill vara riktigt jobbig. I runt 120-130 ligger min på 3500varv nånting tror jag, inte kollat så noga. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.