AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.551

Konstigt död E30 320

Ma
33
Machmud
540iA -93
Min 320 dog idag under tiden jag var påväg till jobbet. Innan bilen hade stannat helt så lös batterilampan. Nu är bilen helt död, ingen reaktion på varken lampor, startmotor och annat.

Jag har läst igenom gamla trådar, där många menar att det kan vara tändningslåset som spökar, men min varningsblinkers är också ur funktion, borde inte den fungera även om tändningslåset är trasigt?
Det är bra kräm i batteriet och alla säkringar är hela.

Finns det någon som har varit med om något liknande?
batteriet kan ju vara bra,men laddar den bra? kanske laddningsreläet (laddningsregulatorn)
ru
217
rusbe
BMW E87 123d M-sport -09
Min pappa var med om något liknande. Han hade förvisso en 535 -92. Bilen bara tvärdog utan förvarning. Det visade sig vara generatorn som gett upp! Kan vara något kanske!?
rusbe då tänker vi åt samma håll för laddningsreläet sitter på generatorn,billigare att kolla upp den först och se hur bra kolen ser ut.
Laddar den ingenting så funkar inte startmotorn,elektroniska spridare m.m.
Ma
33
Machmud
540iA -93
Men eftersom att jag har störm i batteriet, så borde det väl inte vara laddningsrelät? och Om det skulle vara relät så borde jag väl ändå ha tillräckligt med ström i batteriet för att någon lampa i/på bilen borde fungera?

Stereon är dragen förbi bilens vanliga elsystem och fungerar därför som vanligt, så strömlöst batteri är helt uteslutet.
Hade liknande situation för cirka en månad sen,samt att du sa att batterilampan lyste när bilen dog,det va därför jag tänkte på reläet.
men det är ju inte säkert att det är detta,men det är enkelt att kolla.
du kan kolla upp och utesluta det med en voltmätare eller multimeter hur mycket bilen laddar, den ska ladda nästan 14volt när allt är som det ska.
Ma
33
Machmud
540iA -93
Tack för tipset.

Måste inte bilen vara igång för att man ska kunna läsa av hur mycket den laddar?
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Jo den måste vara igång för att kunna mäta om generatorn laddar.

hjorten
Ma
33
Machmud
540iA -93
hjorten - Det blir ju lite svårt, eftersom att bilen är heldöd : /
Ma
33
Machmud
540iA -93
Är det någon som vet om det finns fler säkringar än de i motorrummet?
Någon form av huvudsäkring eller brytare?
St
255
Strebers
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
detta händer på min e30 för ett tag sedan den bara tvär dog mitt underkörning å allt var sten dött, öppnade huven å kollade säkringar å batteri med mera, batteriet såg helt ok ut och hade bra med kräm och alla sladdar satt på, men sen tog jag tag i plus sladden å rucklade lite så kom lyset igång, det var alltså glapp i kontakten som sitter skrivar på batteriet, kolla detta, de skadar ju inte å kolla :P

the one and only.. BMW
Ma
33
Machmud
540iA -93
Strebers - Det var exakt samma sak för mig!

Nu har man ju lärt sig att man kanske bör kolla de simpla sakerna innan man börjar riva inredningen och undersöka elsystem.

Tack för hjälpen iallafall allihopa!

Mvh, Martin.
St
255
Strebers
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
hehe ja du ser, allt behöver inte vara svårt, konstigt nog.. hehe.. Ha de :P
Visa användare
12
Peter Wall
BMW 325 Cab, 1987
Hej där. Det kan vara så att jordkabeln från batteriet, eller pluskabeln från batteriet är kass / av / korrugerat...en enkel koll är att ta en vanlig elmejsel, se om du får ström om du håller plus på batteriet och jord mot motorblocket. Lyser lampan då, så är jorden ok. Håll nu mot jord och särr plusdelen på mejseln mot plus på generatorn, sedan på startmotorn. Lyser den inte på en eller bägge av dessa, så är ngn av dessa kablar / kontakter kass... Drtta tar 5 minuter, kostar gratis. Du måste ha ström i batteriet när du testar, givetvis. Fungerar något annat än den direktdragna stereon annars, typ innebelysning, parkeringsljus, varningsblinkers etc ?

Peppe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.