AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.245

Milantal &värde BMW vs. Volvo

Hej alla entusiaster.

Jag jagar bil för fulla muggar och under jakten kunde jag inte låta bli att lägga märke till en sak.

Hur kommer det sig att E39:an som ju är i samma storlek som Volvo S80 är betydligt billigare på öppna marknaden? Hur kommer det sig att en S80 är attraktiv trots 30 000 mil men inte en BMW?

BMW är ju både snyggare och till synes bättre bil på alla sätt ( jag har själv byggt skiten s80) Varför värderas BMW´n lägre eller varför är en BMW med 30 000 mil på mätaren jättesvår att sälja men inte Volvon???

Hjälp mig förstå det ologiska i detta...Jag vill inte ha en Volvo samtidigt är jag rädd för att köpa en E39 med 24-30' mil på mätaren eftersom jag kanske inte får sålt den i min tur när jag skall sälja.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
E38/E39 är "sönderimporterade" modeller med många lik och skruvade exemplar. Dessutom uppfattas de som dyra i drift, vilket har sänkt andrahandsvärdet. Särskilt på E38 eftersom det finns en rädsla för stora bränsletörstiga motorer och höga servicekostnader.

Ett annat skäl är klyftan mellan nybilsköpare och begagnatköpare för dessa modeller. En ny E38/E39 var aldrig särskilt billig, och det är/var statusbilar som många köpte, hade en relativt kort tid och sedan dumpade när nästa nya modell kom ut. Dessa bilar är/var då fortfarande egentligen "värda" mer än någon begagnatköpare ville betala för dem. Resultat: Prisras.

Fördelen med detta är uppenbar. Den som är villig att göra sina läxor och leta en smula kan - som jag (skryt, skryt) - hitta en idiotfin bil för inga pengar alls.

Om jag nu får svära lite i kyrkan: anledningen till att Volvo S80 värderas högre är troligen att det är en mycket vacker, bekväm och välbyggd bil som inte sönderimporterats, har ett mycket bra kvalitetsrykte (som är befogat, kolla bilprovningens statistik!) och har ett starkare varumärke (detta går att debattera, men jag är av den bestämda uppfattningen att varumärket Volvo är starkare i Sverige än BMW). Folk är helt enkelt villiga att ge mer för den.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag såg just att du redan har fått svar på ungefär den här frågan i Länk . Onödigt att starta en ny tråd då, tycker jag.

Wilhelm Svenselius
Att S80 skulle vara välbyggd tillåter jag mig att ifrågasätta kraftigt då jag själv vart med och byggt skiten. Om du bara visste hur mycket det fuskas på linan?

Japan exporten för s80 är däremot otroligt välbyggda.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Om vi säger såhär, många är rädda för att sticka ut i Sverige och det gör man inte med Volvo oavsett modell!

Jag påstår att volvo bygger på gamla triditioner liksom folk röstar rött men tänker blått!
Don efter person helt enkelt. Personligen så tar jag inte i Volvo, inte ens med tång. ;) Men jag vidrör inte heller ett gult pappradhus, en tvåliters mjölkartong, lingonsylt, blodpudding, bröd med socker i, jantelagen, skammkänslor, och en rädsla av att inte våga sticka ut...

Aliquando et insanire iucundum est.
Sedan Jänkarna tog över Volvo är det inte längre en kvalitetsbil. Numera är volvo en kvantitetsbil. Personalpolitiken är urusel jämfört med Gyllenhammars tid, stressen maximal. Kvalitén kommer inte ens bland de 5 första punkterna. Det skall vara billigt och enkelt att bygga ihop skiten.
Ja man kan verkligen undra varför någon köper skiten överhuvudtaget.
Ja menar, lägga 300-500 kkr på skit de ju ju gemene man gladeligen.

Men att lägga samma pengar på en bil som får rostproblem inom 2 år och har en massa typfel som inte rättas till i produktionslinjen de är glädje det :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Skit för vissa, delikatess för andra. ;)

BMW köpare på jakt.
Det låter som att du är bitter för att Volvo förbättrar sina tillverkningsprocesser. Se det så här:
1. Alla andra biltillverkare gör samma sak.
2. Skulle Volvo INTE förbättra processerna tappar man konkurrenskraft och du kommer på sikt att förlora jobbet.

Flåklypa
Powermac: Antiquus amor cancer est :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Flåklypa

>Nej jag är inte bitter. Men när man blir utskickad på gården för att åtgärda ett par hundra felmonterade instegslister med dubbelhäftande tejp för att klara leveransen....då är det lite svårt att kalla det "kvalitet".
Då skall vi inte tala om hur det hafsas med lacken.

Därför har jag svårt att förstå att en Volvo är högre värderad än en BMW. Kanske är det för att jag inte känner till BMW´s produktionsprocess lika bra?

Sensmoral: det man inte vet, har man inte ont av *L*
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
BMW_köpare_på_jakt: Vad exakt får dig att tro att det inte fuskas på BMW:s produktionslinor då?

mvh
Har jag sagt det?

Läs innantill! Raden ovanför ditt inlägg står det så här:
Kanske är det för att jag inte känner till BMW´s produktionsprocess lika bra?

Hur kan du då dra din slutsats?
wendtan: Paupertas artes omnes perdocet. ;)

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
BMW_köpare_på_jakt: Dina erfarenheter på Volvos produktionsband är intressanta men jag viktar mina egna upplevelser av S80, och den officiella statistiken, betydligt högre. Om det nu fuskas så mycket som du påstår så kan jag inte påstå att det gör mig så mycket, när resultatet ändå bevisligen blivit mycket bra bilar.

Wilhelm Svenselius
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.