|
|
|
|---|---|
|
Har nöjet att ha köpt en 520 -88 med bara 8200 km på mätaren (svensksåld med bes.handlingar sedan ny så milen stämmer). Lackad i Royal Blue. Fantastiskt vacker lack. Några undringar över färgen: Är den lacken "flerfärgad"? Beroende på solinfallsvinkel är den blå vridande till violett eller är den oxiderad? Är den klarlackad? Om man skall bättra stenskott och smårepor, är det någon idé att ens försöka med bättringsfärg? | |
|
Royalblå är en av mina favoritfärger på e28, helt klart. En vän till mig har en sådan 528 -87. Färgen skiftar precis som du säger, från mörk, mörk blå till rödviolett i starkt solljus. Jag fick förtroendet att bättringsmåla bilen efter att den blivit "nycklad". Resultatet blir ok, lystern och skiftningarna får du inte fram förståss. Bättringarna upplevs, i alla fall på den bilen, som mörkare än själva lacken.. Men med tålamod, fin pensel och lite aceton eller thinner i närheten, så att färgen inte blir för tjock eller torkar i penseln. Så är det i alla fall värt att fixa stenskott. Det är bättre med en mörk prick färg än en ljus prick utan färg, så att säga. Men använd BMWs egna lackstift för att få bra (inte perfekt, tyvärr) överänsstämmelse. Min väns bil har beige inredning, fantastiskt trevlig, vad har din? Grattis till en vacker bil! mvh Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk |
|
|
Ja den skiftar i lila toner. Den är klarlackad ja. BMWs orginal lackstift funkar hyfsat. Jo klart du skall försäka bättra, inte så mycket alternativ. Försök få så rent och rostfritt som möjligt. Kanske en dutt rostomvandlare som man sedan torkar bort.. Så lite färg som möjligt precis så det täcker upp till den omkringliggande ytan, sen polera ner. Sen en dutt klarlack... som du också polerar ner. Massa jobb. Har haft flera royalblå bilar och nu senast en som också var mycket lik men med ett annat namn. Finns säkert massa tekniker, vissa våtslipar lite och polerar. Är det bara prickar så blir det bra. Hade en lång repa som var ifylld av tidigare ägare på en. Den var jag tvungen att våtslipa och polera. Syntes i vissa vinklar och ljus. Så helt perfekt kan det ju inte bli. Lycka till -Phil |
|
|
...den är klarlackad. Jag tror även att BMWs solida lacker har klarlack. /Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk |
|
|
Snabb du är! Tänkte säga det att jag bättrat med burk, det blir mer lila hur man än gör. Trots korrekt blandning. Inte att rekomendera med andra ord. Lackade hela lyktsargen, blev hyfsat. Hade det inte varit en separat del hade det synts ganska ordentligt. -Phil |
|
|
Du är rätt kvick själv ;) Det är jobbigt när färgerna "blir fel". Det påminner om en parkeringsskada som jag orsakade "alldeles själv" mot en betongkant. Den lackade jag med burk (Diamantsvart 181) och färgen blev grå. Som väl är sitter skadan under bakre stötfångaren så den är svårupptäckt. /Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk |
|
|
Jag har en M535 i royalblå kulör och beige inredning. Tycker det är en sober och fin kombination. Tyvärr så måste även jag bättra den på ganska många ställen. Ska bli kul att se hur resultatet blir... Min svarta: Länk Min blå: Länk |
|
|
Många tack för den informationen! Skall åka köpa färg och klarlack och grejor och sätta i gång. Helhetsintrycket får jag hoppas blir ännu bättre när de små skönhetsfläckarna blir maskerade. |
|
|
Tänkte bara skriva en sak till. Skall du lacka en större yta, försök få samma grundfärg som bilen har orginal. Tror just royalblå kan ha baby blå grund eller rosa!!! Normalt brukar bilar ha ljusgrå grund. Kolla på ngt lämpligt ställe. Färgen blir helt fel annars. Ja och när du får färgen blandad kolla så du får rätt årsmodell, har för mig att det ändras lite mellan olika år och bilmodeller. -Phil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.