AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
8.839

Vårputs lagd - Utvärdering Zaino produkter

Sida 2 av 3
Tokhalka är något jag letat efter ett bra tag, tycker inte de produkterna jag har från Meguiars ger någon bra hal yta.
De ger en bra och fin yta? Japp! Men inte det där tokhala!

Man kanske skulle prova!
Tanken är ju att man skall underhålla halheten med "detailing" sprayerna när man tycker de behövs efter tvätt. Som sagt, jag återkommer i ämnet hållbarhet :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Wendtan: Jag behöver personal!! ;-) /J.Sandell
Ojdå, komplimang från Putsmästarnas konung!

De blir lite långt o pendla bara :)

Länk
porta
Darklight: Jag har nu hittat produkten som ger en snorhal yta, galet halkigt. Inte Meguiars men börjar dock på samma bokstäver =) ska ge mig på min egen bil på en liten stund.
Menzerna kanske? :)
Du får återkomma med resultat! Hoppas det inte är en för dyr produkt bara, verkar ju som grejjorna kostar mer och mer ju längre in i putsträsket man kommer...

Men Porta, har du upplevt samma sak att Megs inte ger den där riktigt hala ytan?
Meguiars hävdar fortfarande att jag inte gjort tillräckligt bra underarbete om jag inte blivit nöjd med halheten men jag ser det som olika saker, har man en jämn och bra yta men inte får halkigheten måste det bero på medlet.

Undrar hur tech wax och #26/#21 fungerar tillsammans med det medel du provar nu..

/Marcus
porta
Exakt =)

Jag gjorde ngn bil i höstas men la inte ner så mkt kärlek då. Nu så gjordes grundarbetet ordentligt. Applicerade med cyclo och rosa trissor(mkt mjuka) över hela bilen, lät det torka en dryg timme. Är hur enkelt som helst att torka av. Ytan blir snorhal! Har just lagt det på min egen bil samtidigt som jag bytte till sommardäck. Imorrn ska jag lägga ett varv till =)

Meguiars har jag nästan inte använt så mkt. MG21 är en helt okej produkt, ger bra glans och yta men inte det där "Wow!". Har ett annat medel som också ger en riktigt halkig yta. Är du intresserad så kan jag sälja dig en deciliter av varje?

Jag tror inte det funkar så bra tillsammans. Jag brukar toppa sealants med ngt carnaubavax, enda skillnaden är att man tappar den "slickness" och att lacken kanske blir en aning djupare, men marginellt. Det mesta sitter ju faktiskt i huvudet =)

Du kan testa MG21 och sedan dagen efter toppa med MG26.

Annars är CTI eller FMJ ett bra val om man vill ha "slickness". Applicera, låt torka i en timme. Torka av. Låt bilen stå i garaget över natten. Koka morgonkaffet, när det kokar så går du ut i garaget och känner på lacken. Ät frukost och var nöjd!
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Hmm, om nu inte Biltema eller rustas dukar är bra vad tycker ni skall man köpa då?

mvh
PG
Autoglyms polerdukar (Perfekt polishing cloth) tycker jag är mycket bra, det bästa jag har provat. Dom ser ut som en gasbinda ungefär, och är åternavändningsbara om man tvättar dom. Finns att köpa hos Micro Länk

Arbiter elegantiarum
Porta,

Var har du beställt Menzerna ifrån. Skulle vara kul att prova FMJ. Behöver man ha deras polish före för bästa resultat.

Jag är ju Smartab fantast men det skulle vara kul att prova lite komplement till detta. Skydda toppskyddet med FMJ vore ju något.
porta
Nu har jag fått hem Zaino Z2, accelerator och detail spray. Min kompis polerade en Audi S4. Applicereade Zaino Z2 på framdörren, Menzerna FMJ på bakdörren samt Cyclo selant på bakskärmen. Efter 15 min så torkades samtliga sealants bort och vi kände på lacken. Alla tre som kände uppfattade Zaino som minst halkig, var dött lopp mellan FMJ och CTI. Underarbetet var detsamma på samtliga karrosdelar. surf-ACE rapide och surf-ACE Ultimate Glaze.

Även jag polerade en Audi, så för att testa lite till så la jag på halva huven Z2 och resten av bilen med Cyclos sealant. Även där kände man en markant skillnad. Underarbetet var Clay och Menzerna PO85U med roterande maskin och svart våffladtrissa.

Måste säga att jag blev negativt överraskad, men kommer testa på en hel bil inom kort. Återkommer.
porta
JBL: Menzerna fick jag av en kompis till mig. Men Cyclos är mer prisvärt enligt mig, lika lättarbetat ger samma eller bättre "slickness" som FMJ. Vi var lite oeniga om det. Men låter man Cyclos mogna över natten så är det galet halkigt. Finns en kille till på stacken som har också har testat Cyclos sealant

Klipper in vad han har att säga om det:

"Ja vad ska man säga. Det är verkligen en prisvärd produkt.

Lite tjockare än SS men lika lätt att lägga ut. Men jag upplever det svårare att se om man har lagt något medel om man inte överdoserar.

Där jag hade lite extra av CTI så var den tyngre att torka bort jämfört mot SS.

Första intrycket när avtorkad är att lacken är halare jämfört mot SS.

Jag inbillar mig även ett mer djup i lacken samt en lack som ser våtare ut.

Glansen är nog densamma.

Dessutom stinker inte CTI vilket också är ett plus.

Det blir spännande att se hur hållbarheten är.

Värt att notera är att jag har lagt CTI över SS förutom på motorhuven.

Motorhuven polerade jag innan med mirror då jag hade slarvat tidigare och upptäckt med rätt ljus lite polerrosor.
Men dessa rosor är borta nu och är skyddat av CTI.
Kan inte se nån skillnad på motorhuv eller resten av bilen.

Porta, lägger du ett tunt lager som knappt syns eller fläskar du på extra så att det verkligen syns.

Jag la nämligen extra tjockt på bakluckan och jag upplever den som snorhal direkt efter avtorkandet av medlet. Nackdelen är ju att det blir tyngre att få av medlet när man överdoserar.

Det fick dessutom ligga på över matchen mot Finnarna innan jag polerade av det."

källa: Länk
Intressant :-)
Porta: Vilket detailing spray valde du? Z8 eller Z6?
Provade ni lägga mer än ett lager z2?

Länk
porta
wendtan: Jag la bara ett lager av Z2, mer rättvist då jag bara la ett varv av de andra. Har även testat med Z6 och vart en aning bättre. Cyclos var mkt halkigare även då jag hade applicerat Z6. Kostar inte i närheten av vad ett helt zaino-kit gör.

Men jag skall testa att göra en bil med flera varv med Z2+ZFX och Z6. Men det är onekligen mer omständigt.
Ja de blir lite bökigare. Jag var mest nyfiken då min bil verkligen blev tokhal. Jag lade ju Z2 +Z6 + Z2 +Z6 +Z8 Vilket är lite tidskrävande.
Men bilen är i princip lika hal nu som när jag lade det i påsk. Tänkte prova en övergång med z6 eller z8 efter nästa tvätt för att se hur det blir.

Provade en Nano behandling av min framruta i helgen och de var minst sagt underhållande att prova med vattenslangen sen :) Får se hur länge de håller isig bara.

Länk
Typ så här? ---> Länk
Eller så här. ---> Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Micke: Ja typ :)

Länk
porta
Jag har haft mina rutor behandlade med Res-bonas glasförsegling sedan december. Fungerar lika bra idag som dagen då jag applicerade det.
Ska testa ngt liknande som du har gjort, förutom Z8 som jag inte har i min arsenal.

Cyclos sealant är snuskigt hal på en preppad lack. Inget annat som jag har testat är i närheten, eller PPS är i samma liga.
Nu har även jag provat cyclos sealant och det är precis som Porta säger.

En härligt hal bil har man nu :-)

Hoppas att livslängden är bra också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.