AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.152

Konstig komp efter topprenovering

ts
107
tsotred
540iA-96
Jag lämnade in toppen för mätning och planing efter att haft dålig komp på en cylinder.
Den är nästan ihopsatt nu men saknar lite delar som jag ska passa på att byta.
Nyfiken som jag var så testade jag kompet och det är nu bra i cylindern som var dålig förut, men ojämn på flera andra.
Har det något med ventillyftarna att göra - att de inte stänger riktigt för att de varit bortmonterade och att det förhoppningsvis rättar till sig då motorn gått ett tag ?
ts
107
tsotred
540iA-96
Glömde bort att det gäller en 525 -93 med vanos.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Ventillyftarna öppnar ventilerna och ventilfjädrarna stänger , du har inte skrivit vad du har för komp.
Åtminstone på stora maskiner som jag varit med om att montera och starta är det rätt otätt med tillhörande fyrverkeri vid första uppstart. Det tätar dock snabbt till sig, och man bör nog inte dömma ut förrän test efter en stunds körning med motorn.
Alternativt oljar man in kolvar och kolvringar samt ventiler och säten med tjock olja för lite extra tätning, kan till och med vara svårt att starta vissa motorer utan denna procedur efter demontering. Själva ventilmekanismen med lyftare osv bör alltid smörjas med specialmedel innan start för att skydda ytorna innan motorns smörjning kommer igång.

FP
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
en motor med hydrauliska lyftare kan bete sig ganska konstigt innan den startas om man har haft delat den! renoverade en volvo 850 topp för ett tag sen, ställde lyftarna i olja direkt, men när vi skulle starta den så tog det ganska länge innan vi fick ordentligt komp! lät nästan som om stiften var ur!! men efter ett tag så gick det.
ts
107
tsotred
540iA-96
Kompet var som 9, 6, 4, 10. 8, 12
Toppen är renoverad av maskinfirma som anlitas allmänt, så jag antar att de gjort ett riktigt jobb.
Jag hoppas att du har rätt dd och sätter ihop resten (insugssidan) och startar upp motorn.

Tack för hjälpen
Undras om detta beror på lyftarna? De borde ju inte kunna "förlängas" och därmed hålla ventilerna öppna, vilket dessutom skulle vara fatalt för dessa. Däremot hör man inte sällan om hydrauliska lyftare som inte öppnar tillräckligt, dvs de är för korta med sedvanligt ventilknack osv, fast då har man ju kompet där iaf. Jag tror på otäta ventiler och säten innan det tätat till sig en stund efter start.

FP
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
spännande!
ts
107
tsotred
540iA-96
mm, visst är det spännande.
Jag väntar på de sista delarna, det blir troligen test i helgen.
320-325
hmm har aldrig haft dom problemen när jag gjort samma sak. visserligen kan den vara lite mera ojämn när man kollar komp innan uppstart men inte så mkt... jag hade blivit väldigt nervös. när jag hade nåt liknande fast ännu värre så hade jag glömt att sätta toppen o bottendelen i nollläge så när jag drog toppen så böjde jag en ventil. men jag har inte så mkt erfarnehet av hydraliska lyftare .. har mest gjort topprenoveringar på supra mk3 samt m20b25

Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Det råkar inte vara så att ena kammen råkar vara felställd alt kamkedjan är missad på nått kugg??

MVH Patrik
ts
107
tsotred
540iA-96
Kedjan sitter exakt som innan borttag. Jag färgmärkte drev och kedja.
Motorn i sig har inte rörts emellan och kammarna justerades exakt till
utgångsläge. Vanos monterades också enligt instruktioner.
Det enda jag inte är 100 på är om kamdreven eventuellt sitter 180 grader mot innan, men det borde väl inte ha någon betydelse eller ....
I verkstadshandboken (Bentleys) så står det bara att pilen ska vara upp på drevet, men det finns två stycken.
ts
107
tsotred
540iA-96
För er som undrar hur det gick.
Jag monterade motorn klart i lördags och kört en del med bilen.
Igår testade jag kompet och .... perfekt, 14 kg (ja jag vet min mätare visar nog inte helt riktigt) och jämnt över alla cylindrar.
Success !!

Summa sumarum: man ska nog inte bekymra sig för konstiga värden i början efter en renovering.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.