AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.489

Vandrande tomgång och hög bränsleförbrukning

bilen är en 325i -92 utan vanos då som jag har problem med
Min tomgång står och slår mellan 500-1500rpm när den är varm, när den är kall är det inga som helst problem
Bilen drar skit mycket soppa oxå

det där var väll den enkla förklaringen nu till en sak jag tycker är lite konstigt efter att ha mätt upp allt och kollat precis allt så meckar vi ihop den igen och den går lika dåligt med tomgången
Så jag rycker den lilla slangen som går mellan vevhusventen och insuget/skumma slangen från tomgångsmotorn

Och bilen ställer sig perfekt på 800rpm :S

Kan nån snäll förklara det? och hjälpa mig med felet i allmänhet =)

www.535twinturbo.com
Ok du säger att den dricker mkt soppa har hög tomgång....
Kall ok... fet blandning när kall så det är nog inte så konstigt.

För fet blandning = Kass lambda eller tempgivare

Drar en slang på efter LMM = drar in omätt luft = går magrare = lägre tomgång. Perfekt ? inget bludder eller så?

Du säger att du mätt allt, låter ju surt.
Är det inte lambda eller tempgivare så har jag inga fler ideér.
Skall förresten finnas två tempgivare, ena under insuget.

Inte för att måla fan på väggen men
Min förra 525 hade hög tomgång och bluddrade lite ibland, efter att ha kollat allt flera ggr bytt allt också för säkerhets skull. Trodde länge att det var tjuvluft, visst det var det också men självklart var det inte så lätt.
Den gick perfekt till sist efter byte av datorbox, trots att boxen var ok enl testdator även uppdaterad med testdator.

Lycka till

-Phil
jo precis så långt är jag med kall o varm och det

nja allt och allt, vattentemp givarna ändra ohm iaf lika med TPS givaren, den i insuget kommer man ju inte åt (glömde den när jag hade insuget av =( ) men kan den den göra så att den beter sig så?

men varför ställer sig tomgången perfekt för om jag släpper in luft bakvägen genom den där lilla slangen.

är inne på lambdan men om man tar lös den och mäter mellan signal och jord tror jag det var så ändrar ohmen iaf om man värmer upp den med varmluftspistol

till saken hör ju att när farsan var där under och rev lite förra veckan så gick den perfekt heltplötsligt han körde den en bit och vips soppan var där den skulle, jag kom hem över helgen från jobbet tog den och sådärja nu gick den dåligt igen så den gick hur bra som helst i 4dagar utan att vi gjorde nånting.

www.535twinturbo.com
Si
765
Simon01
120dM -08
Jag tror att lambdan spökar, jag hade samma symptom på min 325 när lambdan hade gett upp.
jo misstänker det vi med, men ändå inte =)
hur mäter man säkrast och till 100% upp en 4tråds lambda, och kan man dra separat jord till den för att säkra att den jordas ordentligt elller är jorden frånskilld på en sådan?

www.535twinturbo.com
gi
77
gizzmo123
325ia -92
318i -88
318i -85
320ia -87
hej jag har samma problem med min 325ia -92 hittade du felet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.