AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
643

Vinande diskanter...

Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Har precis flyttat upp diskanterna till orginal plats i dörrarna från brädan. Det innebär att jag var tvungen att dra högtalarkablarna med kabelhärvan till dörren, vilket i sig innebär att diskanterna nu viner lite med moton på. Kan man isolera dessa kablar genom att lägga tex ett varv silvertejp runt dem eller är detta något jag får stå ut med? Mycket irriterande...

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
Tejp hjälper inte, skärmning funkar inte riktigt på det sättet och i synnerhet inte på lågohmiga signaler med lite effekt. Nånting måste ha gått snett, om du bara förlänger kablaget från ordinarie placering och använder samma högtalare så blir det inga störningar eller problem. Det skulle kunna bero på nåt isolationsfel i kablage eller montering så att nån av ledarna ligger mot bilens eller dörrens plåtchassi.

FP
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Fick ju dra högtalar kablarna parallelt med stöm kablaget i dörren. Tror det är där problemet ligger.

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Högtalarkablar har i sig så hög nivå så de tar normalt inte några störningar från annat runt omkring, samtidigt som högtalarna är lågohmiga. Några större förbrukare finns inte i dörren heller så därmed går det ingen ström att tala om i kablaget heller, som kan ge magnetfält osv.
Jag förstår hur du tänker men det cirkulerar tyvärr mycket skrönor om detta utan att man alltid har klart för sig hur det hänger ihop. Du bytte inte till andra diskantelement med högre känslighet, eller ändrade eller flyttade på delningsfilter osv?

FP
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Hmmm, intressant. Nej, jag bytte till längre kablar till diskanterna och flyttade dem från brädan i E34 till diskant positionen i dörrarna. Delningsfiltrerna sitter på samma ställe. Samma diskanter och allt... Vad kan det då vara. Det är ingen skada på kabeln, för jag var just ner och tog en titt.

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Om diskanterna nu är riktade mot dig istället för upp mot rutan så kan det vara så att du helt enkelt inte hörde vinet förut om det är ett svagt vinande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.