AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.777

Problem med bl.a. varvräknare i E30

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Har problem med mitt instrumenthus i E30'n.
Varvräknaren, förbrukningsmätaren samt instrumentbelysningen har dött. SI-batterierna är precis nybytta så det beror inte på dom. Säkringarna är hela likaså.

Någon som har en aning om vad som kan vara galet?
Eller någon som kanske kan ge lite felsökningstips? Vilka kablar som går till vad och dylikt.

Tacksam för svar!
Laddade du upp SI batterierna innan du satte dit dom,om inte så har du monterat tomma batterier :(
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Nej nej, självklart laddade jag dom!
Innan hade jag även problem med tankmätaren och serviceintervall-mätaren men dom två har rättat till sig nu efter jag bytt batterierna. Men dessvärre blev det ingen ordning på resterande, vilket jag trodde det skulle bli.
ok,har en bekant som fick lov att byta hela det smala kretskortet där SI batteriet sitter,först då började hans mätare i hans 320ik -88 att fungera,är inte säkert att det är så i ditt fall.
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Hade strul med min varvräknare och förbrukningsmätarn som levde ett eget liv.
det var en kallödning BMW ville byta ut hela panelen för ett antal tusen spänn.
Fick det fixat av en elektroniksnubbe kostade mig en tårta.
Ta med instrumenthuset till en tvreparatör eller liknande och låt dem kolla upp det.
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Okej!
Har studerat lödningarna på kretskortet i mätarhuset, men kan inte se några dåliga lödningar men det kan ju vara värt att se över det en gång till.

Tack för tipset Korak!
op
12
oph
320i-89
Fungerar klockan? Kan vara kabelförgreningen som delar upp den grova kabeln från säkringen till en massa små kablar, har varit med om detta o då slutar mer eller minder allt som matas från säkringen ( kommer inte ihåg vilken matar klocka, radio, instrumenthus osv ). Förgreningen sitter inne i kabelmattan som ligger nere vid sidopanelen på förar sidan, skär upp kabelmattan så ser du den. Det som jag var med om var att det kommit in fukt i kabelmattan o förgreningen hade erjat upp, fram med lödkolven så blir det som nytt.

Mvh Peter
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
oph; där sa du något som mycket väl kan stämma. Tack!

Klockan funkar inte heller, det har den inte gjort sedan jag köpte bilen för nästan ett år sedan. Mätte bara lite snabbt och då hade jag ingen spänning i kontakten, varpå jag inte brydde mej särskilt mycket..
e3
8
e30touring
320i Touring -89
för mig var det glapp i lödningen ganska vanligt på e30
Kan det vara glapp i lödningen som gör att min bil drar tjuvström? Har fått dra ur säkringen till just varvräknare, förbrukningsmätare, radiominnet m.m. för att bilen inte skall bli strömlös efter ett par dagars stillastående.

/Fredrik
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Oph; skulle du kunna hjälpa mig?

Jag har rivit ner lite men jag hittar inte riktigt den förgrening du menar?
op
12
oph
320i-89
Skall göra ett gott försök ialla fall, till att börja med så var bilen ifåga vi höll på med en 325-89 men det bör ju vara samma...
Från säkrings lådan i motorrummet går en grov stam in genom torpeden, ner med skyddskåpan uner ratten så ser du vart den kommer in. Den grenar upp sig till nåra fler där ovanför pedalerna varav en går ut mot vänstersidan ner och ner mot golvet ut med sidan. Du får ta bort kåpan som sitter framför högtalaren nere vid golvet samt instegslisten. När du fått bort instegslisten så lyft undan mattan så gott det går så ser du kabel stammen nere vid golvet. Kläm på stammen så märker du att på ett ställe så känns det som en koppling under "tejpen",skär upp och hoppas!! Har för mig att det var ungefär där instegslisten börjar och rakt ner.
Mvh Peter
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Aha okej! Då är jag med på vad du menar! Tack Peter!
Sr
60
Sredna
325i Touring -89
Här kommer en bild på felet i kablemattan. Hoppas det hjälper.
Länk

Mvh
Anders
PS. glöm inte styrväxel bytet nästa helg Peter! :)
op
12
oph
320i-89
Nej, nej vi provar på din så blir det bra på min....Tisdag kväll så skall jag ut till jobbet på kvällen, lite förberedelser kanske?

Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.