|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada! Tänkte höra om det är´någon som vet när ac:n ska börja kyla beroende på yttertemperaturen. Har hört att det ska vara runt 10 grader varmt. Vet inte om min funkar eftersom jag köpte bilen i vintras. Har testad nu i påsk, men det blir inte kallt, det har varit 13 grader varmt ute. Jag har en 523 IA-96. | |
loftahammar |
Slår generatorn till ac:n igång, brukar höra det typ ett litet klick och tomgången höjs lite... -=Mmm Bmw=- Länk |
|
Tänkte på samma sak, bytte till mig min 530iT -93 när det var kallt ute och är osäker på AC-funktionen. Lampan till AC´n tänds och det klickar med tomgångshöjning, men jag har ännu inte kunnat känna av om det kyler eller ej. Har testat i +12 grader bara. På min förra familjekärra, en Audi 100, så gick inte AC´n att slå igång alls när systemet var tomt, alltså inte heller tänd AC-lampa. Är det likadant på BMW? ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
loftahammar |
När ac:n slås på, snurrar den främre delen på generatorn till ac:n också?? för det ska den göra när den är på... -=Mmm Bmw=- Länk |
| generatorn till ac:n??? menar kompressorn antar jag??? | |
loftahammar |
Hehe, kom ju inte på vad det heter('',) men som sagt, kompressorn... -=Mmm Bmw=- Länk |
|
Varierar mellan olika bilar men brukar vara mellan 1-10 plusgrader. Ställ tempväljaren på kallaste annars kanske den inte går igång eftersom kupen har rätt (=inställd) temperatur. På gamla kompressorer (i tex e34) går kompressorn igång 1-2 gånger per minut (öppna huven och titta på remmen). På nya kompressorer (vet ej om e39 hör till dessa) så går kompressorn alltid och trycket regleras via ventiler. Om det är för lite kylmedel i systemet (ofta pga läcka på kondensorn som rostat sönder) så blir trycket för lågt och en tryckvakt slår ifrån så att kompressorn inte kan starta och skadas. Mao om kompressorn inte startar kan det vara tecken på för lite kylmedel pga läcka i systemet. |
|
|
Gränsvärdet för att AC:n skall jobba ligger runt 12 grader yttertemp på E39 (och säkert de flesta andra). Det är nog lite tidigt än att testa och dömma ut, klimatanläggningen känner som sagt av att kupén redan har lägre temp osv. FP |
|
|
Tack för så många svar. När jag trycker in knappen för ac:n så hörs det att nånting händer, det klickar till och motorn varvar upp lite. Det ställs även om i kylkanalerna (börjar lukta kylskåp), men kyler inte. Ac:n verkar vara bytt 2003 enligt dokumentationen, och ser fräsch ut med slangar och rör osv. Så jag för hoppas att det har med yttertemperaturen att göra. Kan man se om det är för lite kylmedel i. |
|
|
Har du inget varmgarage du kan låna och köra in bilen i och prova, annars får du nog vänta. molle |
|
|
Lämnade in bilen igår på ett gratis test där dom kollade trycket och kylnivå. Där framkom att det var slut på kylarvätska, så nu är det bra att hoppas att det är det som är felet, och att dom kan hitta läckan. Ska hämta bilen idag på fm......2000 spänn fattigare, men förhoppningvis lite mer avkyld :-).... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.