AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.879

Min BMW 750 lutar konstigt, vad är fel?

Sida 1 av 2
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej Alla.

Körde ut min 750 idag, konstaterade att den är inte lika hög bak på förarsidan. Inga läckage alls. Nån som har idé på rak arm vart man kan starta letandet?

Skriver lite snabbt nu, jäktad bort.

RonnyL.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Undrar om det sitter nivågivare på båda sidorna? Isåfall kanske länkarmen är felaktigt inställt på ena sidan..
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Ja, det låter ju som ett alternativ helt klart. Men jag har för mig att det bara en "arm". Inne i kupén har man kunnat ställa om dämparna, men den funktionen är inte inkopplad nu. Så kanske det har gjorts nå habbrovinkel nånstans. Ska ut å kolla sen om jag hinner. Mycke nyfiken på hur det ser ut faktiskt.

Återkommer.

Tack för förslaget Johan.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Är nivåregleringen kvar?

Det sitter bara en givare på E32, så det är förmodligen ena fjädern som är ihopsjunken. Men du har väl två nya liggande?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Japp. Det har jag ju faktiskt. Kan det vara så enkelt tro?
Vilket minne du har Erik. Ska ta å byta bägge på en gång, antar att det är anslagsbitar att byta med på en gång.

Erik, visst var det du som provkörde M1àn? Avundsjuk; JAPP.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Hissa upp med domkraft i mitten (diffen) bak o kolla om den är sned, isåfall är det en framfjäder, o tvärtom för bakfjädrar..
Paap Reeder
... om hydraulbomben vid ett av bakhjulen är kass - membranet i den - kommer det väl inte att finnas någe tryck som håller nivåregl uppe??
När du sedan startar skall den "resa upp sig" ... om det är det felet vill säga.

MVH /// Paap R
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Men borde inte nivåregleringen kompsensera för en dålig fjäder? Det borde ju vara samma sak som att en 140kg karl sätter sig höger bak, och det ska väl regleringen fixa? Eller funkar den bara på båda bak samtidigt så att säga?
Men det är klart, finns det inte individuella givare för vä/hö så kan systemet nog inte kompensera för sned vikt - och då kan det ju vara en fjäder. Hmm =)

(på E38 sitter länkarmen för nivågivaren(arna?) på fjäderbenet i hjulhuset, måste kolla om det är en eller två =))
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Nivåklockorna är sammankopplade, så de jobbar parallellt. Om en är kass, så påverkas båda sidorna.

Kan vara som Rallyfinnen skriver att det är fram som det är dåligt.

Japp, det var jag som körde M1 :-)

Erik

___
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Ja du Erik, jag själv har inte ens sett en live så att säga....Suck.

Jag jobbat natt, så dygnsrytmen på veckorna är inte riktigt bra för att mecka, orken finns inte riktigt. Men när jag hissade ner bilen så var det redan då(innan jag startade motorn) märkbar skillnad på höjden. Jag tror det är fjädern, o jag hoppas att orken finns att kolla o byta den ikväll.

Återkommer absolut med utgången efter skruvandet.

Tack för alla svar.
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Har nu vart ut å demonterat fjädern, gick snabbt å smidigt. Jämför jag den gamla o nya så skiljer det något, men den verkliga skillnaden kommer väl när man monterat å sänkt ner bilen.

Men en sak var lite konstigt, det sitter ju längst upp en form så att inte fjädern ligger direkt mot metallen, mjuk sak så att säga. Men det satt ingen för nedre delen av fjädern, för visst ska det ju sitta en där med???

Kan ju vara så att när de bytte dämparna glömt att sätta dit den. Kan tänka mig att fjädern blir snebelastad som den satt.

I övrigt så alla slangar fina ut, inga sprickor eller fukt. Bara lite damm. Känns ju mycke bra att de är byta iaf.

Ska kolla med Mekonomen klockan 7 imorron efter jobbet. Blir nog att slänga dit sakerna innan jag slocknar.
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Kollade just real oem, o det ska vara en "Spring pad", som det heter. Då var ju iaf ett fel hittat. Nu undrar jag ju bara om det sitter nå på andra sidan.Hoppas innerligt att det gör det.
lustigt? har i dagarna noterat exakt samma sak på min 750 bak på förarsidan.. ingen skillnad med motor igång heller. berätta om det blev bättre sen ronny
Paap Reeder
Erik!
Är du 100:a på att klockorna är sammankopplade?
Vågar inte gå ed på det men har för mig att när jag mekade med min nivåreglering förra sommaren så hade jag lossat vä klocka och när jag lossade hö klockas anslutning så sprutade det olja.
Det jag inte nu är säker på är om jag startade emellan men tror inte det.

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Paap: Det sitter en vanlig T-koppling efter ventilen, så allt är sammankopplat efter denna.

Erik

___
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Surt, Mekonomen hade inte delen, så det blir BMW orginal imorron.
Känns ju bättre.

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Mekonomen är sällan billigare än BMW original =)
Paap Reeder
OK Erik.

MVH /// Paap R
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Så nu är två nya skivor för fjädrarna inhanlade(40kr/st org) och monterade på den "lägre" sidan.

Men....Som vanligt, inte rätt o riktigt. Enligt OEM ska det sitta dkivor där, och de som jag ficka hade passat om dämparna o fjädrarna vart orginal, men så var det ju inte. Fjädern är inte lika i diameter, så när jag monterade den nya fjädern så centrerar den inte bra nere.

Kollade med BMW Solna, jahapp, det var M-Sport satts på den så det blir andra skivor då.

Men hur som, så vart det bättre. Sen var de gammla fjädrarna gummiklädda, onöddigt vetande kanske.

The story continues.......
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Ringde just BMW Solna angåeende fjädrarna. De såg på datan att det inte sitter orginal dämpare utan som sagt M-dämpare, så orginal passar inte. Blir en resa till för att beställa en omgång till.

Men å andra sidan så kanske det inte ska vara något mellan fjädern o dämparen. Jag vet inte i OEM vad jag ska söka på för att de hur fjäderbenet ska vara uppbyggt.

Iaf kul att när man pratar med dom där på Solna vet dom exact vilken bil jag har. "Den har dom plockat på mycke" var en kommentar, "Jag har sett den bilen" en annan.

Nån som vet vad i OEM jag kan kolla efter?
Lyfter denna tråden lite.
Jag har också det problemet, men min är sned på högersidan.
Någon som kommit fram till något?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.