AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
535

Bakrutetorkarens intervall dött

Ry
12
Rydan
520iA Touring -01
Steptronic
Hej.

För ca 1 en vecka sedan dog plötsligt bakrutetorkarens intervall.
Motorn för detta är inte död eftersom det fortfarande fungerar om man trycker spaken längst fram så det spolar o vispar samtidgt.
Jag har letat reläer och säkringar för detta men ej kommit någe vart. Jag har däremot lokaliserat en modul som hänger ihop med detta enligt reparationshandboken. Modulen sitter i bakstycket på motorn för bakrutetorkaren. Är det någon som vet om det är reläer för detta eller om det kan vara modulen som e kocko eller kanske bara kabelbrott.

Ry
12
Rydan
520iA Touring -01
Steptronic
Har nu funderat lite närmre på problemet. Det sitter vad jag kan se 2st transistorer under locket på modulen i bakstycket på torkarmotorn. Funderade på om det kunde vara en av dessa som brunnit, det är ju rimligt att den ena av dem driver motorn när jag sprutar på rutan och den andra när intervallen är på.

Någon, som kan bekräfta detta eller har andra tankar.

Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Jag kan tyvärr inte bekräfta dina misstankar, men jag har samma problem och jag har varit inne på att det skulle kunna vara något med regnsensorn.

Har du regnsensor på din bil?

/Fredrik
Ry
12
Rydan
520iA Touring -01
Steptronic
Hej.

Japp, jag har regnsensor på bilen. Men regnsensorn skall väll ändå inte påverka torkaren för bakrutan.
´

Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Jag har alltid trott att regnsensorn styrde även baktorkaren, vill minnas att den justerade intervallet då den fungerade.
Jag har frågat tidigare här på forumet och även sökt men det verkar inte finnas någon som vet hur det faktiskt fungerar.

/Fredrik
Ry
12
Rydan
520iA Touring -01
Steptronic
OK. Jag skall kolla upp regnsensorns påverkan på bakrutetorkaren o rapportera tillbaks vad jag kommer fram till. Tack för tipset.

Ry
12
Rydan
520iA Touring -01
Steptronic
Pratade med BMW i Danderyd idag för att få bekräftat huruvida det är relän som styr bakrutetorkaren eller ej.
Dom säger att det inte är relän för detta utan att styrningen sköts helt utav den modul som sitter i bakstycket på motorn och att man byter hela motorn om modulen är trasig. En begagnad motor inkl. den inbyggda modulen på skroten kostar ca 1000 kr och en helt ny ca 2100 kr.
Det dom också nämnde som en möjlig orsak var att det skulle kunna vara spaken vid ratten som slutat fungera, men detta var högst ovanligt.
Dom nämnde inget alls om regnsensorn och jag glömde fråga.

Jag kommer i helgen inte att nöja mig med den felsökning jag hitintills gjort, utan jag kommer även att montera bort modulen från torkarmotorn för att kolla efter kall-lödningar på kretskortet samt checka dom 2st transistorerna som sitter på kortet.

Jag återkommer.

Ry
12
Rydan
520iA Touring -01
Steptronic
Igår monterade jag bort den modul som sitter i bakstycket på torkarmotorn.
Hela kretskortet var lackat med någon slags belägning över samtliga lödningar vilket gjorde att det inte gick att bara löda bort dom 2st transistorerna jag ville ha bort. Jag fick istället borra ur nitarna för den lilla plåtbiten som sitter på kortet som kylfläns. Sedan tog jag bort plåtbiten och kunde efter det enklare komma åt baksidan av benen till transistorerna och klippa dem för att sedan kunna diodmäta dom en o en. Detta för att få korrekta mätningar.
Den ena utav dessa transistorer visade lite olika värden för varje gång jag mätte den vilket jag tyckte var konstigt. För övrigt så var båda transistorerna av samma modell. Efter att jag funnit den ena transistorn lite konstig så beslutade jag mig för att löda dit dom igen o skifta plats på dem för att se om den som fungerat för nu slutade fungera o.s.v.
Det gjorde det inte. Allt var som förut, intervallen död och spol o vifft fungerade.
Alltså kunde det inte vara fel på någon av transistorerna.

Jag får nu vänta tills jag kan få felminnet avläst i bilens dator eller helt enkelt lämna in bilen på verkstad för felsökning o reparation.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.