AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.185

Dieseltrim till 330D E91 ?

qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Har någon erfarenhet av dieselboxtrimmning till denna modellen ? Har surfat runt och kollat lite. Finns ju några svenska firmor, KCR, ProMotech, V-Tech och några som inte har klart till denna nya modell. Sen finns ju tyska varianter, men där verkar det vara både boxa och gud förbjude lödningar. Och prisbilden är något dyr där..........från 11.000:-- till AC Schnitzer 26.000:-- !!!??? För en diselbox ???

Då jag är nybliven ägare, två månader, har jag inte hunnit kolla så mycket under läppen. Men mycket plastkåpor är det ...... står inte ett ord i instruktionsboken hur du byter luftfilter t.ex. Vill ha ett K&N eller liknande.........Tips och råd önskas ! Bilen är himla kul att köra. Och när sommarmackorna kom på i torsdags. M-fälgar 18". :-D och kan man få lite mera mos blir det ännu roligare.

Janne E91 330D 2006
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Kolla in tråden om Mehrleistung boxarna.

Vi är flera på forumet som testat och kör med boxarna med utmärkt resultat. Kostnaden ligger på under 2500:- för boxen

Länk

Här är skillnaden på en E90 330XD som en av medlemmarna på forumet haft med dessa boxar.

[inklippt]
Full tank 2 pers inkl förare, så här blev det. Snitt på 4 körningar i varje moment, både innan o efter chippet, full tank igen innan test med chipp.

1/ 0- 100 utan ESP (har X-drive) utan chip snitt 6,9 med snitt 5,6.

2/ 80-120 på 4:an utan chip 5,6 med 4,6

3/ 100 - 140 på 4:an utan chip 5,65 med 4,6

4/ 100-150 på 5:an utan chip 8,4 med 6,9

5/ 60 - 100 på 3:an utan chip 4,0 med 3,25

Förändring mellan 16 - 19%, går som ett skållat troll. Hur kul som helst.
[/inklippt]

Hemsida för boxarna (dock enbart tyska)
Länk

//amullo
---
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Hej amullo

ursäkta att jag inte svarat tidigare. Har varit lite körigt på jobbet och jag har haft fullt jobb med att läsa och begrunda tråden/trådarna du hänvisar till om Mehrleistung. Massa bra information. Och Mehrleistungboxarna verkar ju bra och framförallt prisvärda. Har några kompisar som har 530dA -06 som jag tänkte få med på ett gruppköp. Andra får gärna hänga på !

Bor du i Stockholmsområdet ??

Dance23, var det bökigt att skruva bort pastkåpan över motorn. Såg en bult som satt lite knepigt till i bakre delen ?? Något speciellt man skall tänka på ?
Var sitter luftfiltret ? Har ett K&N filter, som jag vill ha dit.

En annan tanke som slog mig är hur är det med eventuell anpassning till vårt klimat och bränslekvaliteten på dieseln. Några synpunkter. Jörgen på Dieseltech ??

Blir mycket sugen på en box efter att ha läst era trådar !

Ha en bra kväll !!

Janne E91 330D 2006
Visa användare
2.407
amullo
QDtjant.
Japp. Jag bor i Solna. Jag vill säga att jag personligen är nöjd med min box. Jag vill inte säga MYCKET nöjd eftersom jag inte hunnit kolla att den uppgivna sänkningen av bränsleförbrukningen åstakommits.

Men hittills så verkar de flesta boxägare vara överens om att det man får är åtminstone mer drag för ungefär samma soppa eller marginellt mindre. Sålångt så är det ju bra.

Jag skulle rekommendera att du lägger upp en ny tråd om gruppköp av boxar. Jag har ev. en polare som vill vara med, då till hans Ford TDCi. Men var noggrann med att se till att ni får samma pris som vi fick eller lägre. Jag vill minnas att det låg på runt 2000kr/box med frakt och allt.

//amullo
---
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Hej amullo

jag lägger upp en tråd om gruppköp ikväll, när jag har lite mer tid.....
Och bra att du bor i Solna, själv bor jag än så länge i Upplands Väsby, men har bokat en lägenhet på Huvudstagatan 32.......inflyttning hösten 2007......
Men jag infartsparkerar vid granbackagymet, Västra skogen. Så det är lätt att träffas.......beroende på var du bor förståss.....??
Ooops nu blev det lite off topic, ber om ursäkt för det så länge.

Håller på att kolla upp ETAPP's vatteninsprutning också....

Min fråga:

"Vatteninsprutning till diesel med intercooler. BMW 330D E91 2006 ? Är det separat vattenbehållare till denna ? Står inget om det på sidan. Ni skriver att spolarvätska skall användas till diesel, koncentrerad/utspädd ? Kan orginal spolarvätskebehållare anslutas ? För att få nivåvarning ? Förklara mer hur det fungerar, laddtrycksstyrt, eller kontinuerlig stråle ?"

Svar från ETAPP:

"Hej!
Fungerar utmärk till din bil!
Vattenbehållare på 1,9Liter ingår. Vill du använda orginalbehållaren kan du få med en slanganslutning som du montera.
Rent vatten ger framför allt lägre bränsleförbrukning, med 50/50spolarvätska/vatten ger ca 15% mer effekt, 50/50 metanol/vatten ger ca 25% mer effekt.
Standard kittet, steg 1 (3990:-), innehåller en laddtrycksvakt som justeras in så att den bara sprutar in vid full gas. Med ett tillbehör för 1490:- VC25/100 (eller ett steg 2 kit (4990:-) som innehåller denna) så ställer man in ett lågt laddtryck då man vill att insprutningen skall börja med litet flöde samt ett högt laddtryck där man vill att full insprutning skall ske.

Vänliga hälsningar / Best Regards
Peter Ahlqvist

ETAPP Engineering
Industrivägen 9
438 92 Härryda
Sweden

Tele/phone +46 706 805 949
www.etapp.se"

Någon med erfarenhet av vatteninsprutning ? Har kompisar som kört det i bensinturbos, (Volvo S60R), med mycket gott resultat !

Kör en separat tråd om detta också !

Janne E91 330D 2006
Visa användare
2.407
amullo
Vattensprut i all ära, det är ju ett bra sätt att öka effekten, MEN.. jag vill gärna ha mer kraft på andra ställen än bara fullgas och väljer gärna att slippa fylla på en vattenflaska när det tar slut.

Mehrleistung boxarna är både billigare och enklare att installera och ger ett mycket gott effekt tillskott. Ev. så skulle man ju kunna tänka sig att kombinera båda metoderna, men jag kan inte tillräckligt om motorer för att uttala mig om hur enkelt det skulle vara.

Dessutom så har man ju enkelheten i boxens installation och avinstallation när bilen skall lämnas på service.

//amullo
---
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Hej amullo,

jag hade tänkt mig vatteninsprutet som ett komplement när man är riktigt 'på'...........:-)
Skall definitivt skaffa Mehrleitungs box !

Har redan fått ett par intressenter till gruppköp, dock ännu inga BMW's.

Vill gärna kolla på din installation !

Janne E91 330D 2006
da
77
dance23
320d Touring -13
740xd -11

Kåpan sitter med fyra skruv. Lätt som en plätt, fast vår XC90 har ett bättre system med expandergummin, inget skruvade, - detaljer dock.
Sedan är det bara att lokalisera kontakten och montera, tar 1-2 minuter.
Problemet är den lilla kabeln med inställningen av det hela. Denna skulle jag fortfarande vilja ha in i kupén. Men hittar ingen ingång...
Följer med en bild i paketen från mehrleistung så du lätt hittar rätt kontakt, (bild på 535d) men det spelar ingen roll denna del av motorn ser lika dan ut.

Good luck !
da
77
dance23
320d Touring -13
740xd -11

Janne, angående sommarbilen, det törs jag inte säga här, fel märke. Kan bli trackad

qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Då får jag ta på mig brillorna då......:-) hittade bara tre skruvar.....??
Två framtill, lätta att skruva, sen baktill bara en som sitter lite 'under' torpeden......??? Var sitter den fjärde skruven ??

Du kan maila mig bilmärket.......:-)

j.tornkvist@home.se

jag har också två andra icke BMW's vilka bör säljas p.g.a utrymmesbrist.
Båda går bra och den ena väldigt mycket bättre.........:-)

Janne E91 330D 2006
da
77
dance23
320d Touring -13
740xd -11

Sitter oxå där bak, lite under kåpan. Ta loss de tre du hittar så märker du var den fjärde sitter. två fram vä + hö, och två bak vä + hö.

sommarbil, inte så svårt tror jag, original 500hk,700Nm, have a guess

Visa användare
2.407
amullo
qdtjant

Dra ett mail eller skriv i tråden när du skaffat boxen så kan jag komma förbi på något ställe och visa hur boxen sitter.

Men ärlligt talat så är det verkligen busenkelt att montera den. Tog mig 5 minuter att göra det inkl. att stripa fast alla kablar och teststarta OSV.

Kontakten från boxen är av Y-model med en hane och en hona. dessa skall in "imellan" den kable som går till commonrailrörets tryckkännare. Denna identifierar du snabbt eftersom det är den enda el-kopplingen som går till commonrail röret. Av med kontakten (hane), den hanen in i boxkablaget´s hona och hanen från boxkablaget in på trycksensorn. KLART!

//amullo
---
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Vatteninsprutning a la ETAPP; Funkar detta verkligen på en diesel...??????? Metanol/vatten i en dieselmotor som jobbar med helt annan kompression och glödstift etc. Hmmmm, tycker jag låter konstigt. Att det funkar i en bensin/turbo snurra köper jag....men en diesel?

mvh marineutter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.