AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.176

Hjullager fram som sjunger opera..

Alltid trevlig med musik och underhållning när man åker men det är ju lite tråkigt när man är säker på att det ärnågot som är fel..

Nu när sommarskorna kommit på så hör man det betydligt tydligare än med vinterkängorna. När jag svänger höger, gärna en lång svepande kurva så sjunger det i framvagnen, ett molande ljud som tidigare försvunnit helt när man kör rakt fram. Igår på vägen hem från Motala så upptäckte jag att sången är kvar även när jag kör rakt fram (i princip helt rakt)

Är ju som bekant inte världens bästa på alla dessa mekarsaker men vill minnas att detta kan vara ett framhjulslager som spökar. Enligt min ringa och korta erfarenhet så torde det väl vara vänster som snart är slut (eftersom det låter när jag svänger höger..). Vad tror ni? Krångligt/dyrt? (att fixa själv eller lämna in)

Hoppas också att alla haft en bra påsk och kommit hem igen säkert efter eventuella bilturer.. (det gjorde vi)

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Är riktigt som du skriver, brukar vara vänster om det låter mer när du svänger höger!
Av egen erfarenhet brukar det främre hjullagret vara lååångt mycket enklare att byta än de bak!
Tyvärr kostar de främre mycket mera bara!
Men att ditt hjullager börjat spöka på en -01:a bekymrar mig mera, orsaken till detta,kan det sitta fälgar med fel offset på eller har bilen gått väldigt långt?
Ibland kan hjullagret bli slut fort om skyddslocket för muttern saknas,då det kommer in mycket smuts i lagret.

MVH Patrik
Bilen har gått 7600 mil och det sitter original 42 fälgar på den.. om det inte beror på vinterfälgarna förstås.. men jag när jag drar mig till minnes så kan jag nog minnas att det började med lite ljud strax innan jag bytte till vinterdäck. Kan det bero på förra ägarens vinterhjul kanske? Vet ju inte alls vad han haft för fälgar till bilen..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.