AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.678

Köpfråga 5 serien vs 7 Serien

Hej alla experter

Jag har letat och letat efter E39 ett bra tag nu till rätt pris för MIN plånbok. Det enda jag hittar är oftast bilar med skador och rost och knappt någon utrustning. I huvudsak letade jag efter 523 & 528 -96 el. -97.

Eftersom jagkten på den perfekta bilen verkar lönlös började jag snegla på 7 serien av samma årsmodell. Döm om min förvåning när jag ser att man kan få en 730 -98 för 55000:- med allsköns utrustning och färre mil.

Nu mina vänner får ni gärna förklara för mig hur detta går ihop. En 523 med 27000 mil kostar alltså mer än en 730 med 16000 mil och dessutom 2 år nyare än 523:an.
Detta verkar gälla överlag att 5 serien är dyrare än 7 serien i dessa årsmodeller.
Kan nån förklara varför det är så? Är 7 serien sämre bilar?
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
7-serien är kallare på marknaden, priserna på lyxbilar rasar mer än för "vanliga" bilar som 5-serien, sen att de är dyra att äga och underhålla gör det inte bättre. Sen att en stor importvåg med E38:or pågått sedan mitten av 90-talet gör att vi kan se dessa bilar rulla överallt.

Överlag så är E38:an bättre än E39 men det gäller att hitta det rätta exemplaret, vilket du inte kommer att finna genom att titta på de just billigaste bilarna av en viss modell.

Tillgång och efterfrågan - det styr priset.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En stilla fråga men 730 fanns väl endast av första årsmodellen av E38, dvs -94. 1998 så fanns väl bara 728, 740 och 750?

___
//Ulf
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Lyxbilar så som 7-serien lider av ett problem, nämligen priset.... De som har råd att köpa dem nya, vill bara ha dem så länge de är nya. När bilarna byts ut mot nya efter ett par år, finns det få intresserade.

De som har råd att köpa en nästan ny 7 serie vill inte ha beg.bilar, de köper nytt. De som vill och kan tänka sig att köpa en beg. 7 serie har oftast inte råd att betala för dem.

resultatet blir ett gap i kundkretsen, vilket resulterar i prisfall.

Man brukar säga att de tappar 50% av sitt värde var tredje år, det är få personer som är villiga att betala det. T.ex. så räknade jag fram i en annan tråd att en BMW 745i -02 med ca 10 000 mil hade haft en värdeminskning på ca 500 kr/dygn.

Nu var du intresserad av en något äldre 7-serie, men ovan nämnda fenomen drabbar givetvis även äldre vagnar, då även de genomgått ovannämnda process.

Det i kombination med 7-seriens driftkostnader samt folks förutfattade meningar och rädsla för stora bilar med stora motorer gör att folk drar sig för att köpa dem, vilket avspeglar sig på priset.

En del köper en 7-serie och inser snabbt att det kostade de mer än de hade räknat med och börjar snåla på service och omvårdnad, vilket gör att bilen förfaller.... tyvärr inte så ovanligt idag.

Hittar du rätt 7-serie så kommer du att få mer bil per krona än du själv hade kunnat hoppas på, väljer du fel bil kan det bli dyrt.

___
Bilbloggen: Länk
Ok...detta verkar ju riskfyllt. Här är bilarna som jag kollade in

Länk

Länk

Så egentligen borde jag väl kolla in E39 även om det till synes verkar bättre med en 730?

Tack för alla svaren
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Finns säkert någon annan här som är expert på E38 men som jag sagt tidigare så tillverkades 730 varken 1996 eller 1998 så det är tveksamt om de bilar du länkar till verkligen har rätt årsmodeller angivna. Finns ju bilar som är uttagna senare, dvs de kan ha stått ett tag hos handlare...Har du regnr på bilarna så är det lätt att kolla...

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Fel av mig, fram till -96 så fanns 730 däremot inte -98.

___
//Ulf
Mu
616
Mustang

540iat -94
Vad är det som gör en 7-serie dyrare att underhålla? Är de inte i stort baserade på samma delar?
Scheckheft
Hej
730 producerades fram till 3/96. Bil nr 2 från "98" går bort. Var och en kan lista ut varför...
Bil nr 2 i toppskick för 47 tkr? Kom igen nu. Klart det finns brister på en sådan bil.
BMW_köpare_på_jakt: Läs begagnatguiden om E38 och E39 modellen här på sidan.

Mvh
Scheckheft
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
BMWköparen:
Jag tror du kommer bli lika besviken på dom billiga E38orna som du har blivit på billiga E39.
Säkert har det funnit ett och annat fynd, men att rent generellt tro att en riktigt fräsch E38 går att hitta för ca 50.000 är att lura sig själv.

BMW CS #5139
730 från 98 fanns aldrig som beskrivet. Undrar vad det är för modell?

Scheckheft
Hej
Bilden från bil nr 2 som trådskaparen länkar till är tagen från mobile:
Länk
Undrar vad "Nils" egentligen säljer för bil....

Mvh
Scheckheft
Hmm...mycket underligt... 9.250 Euro i Tyskland och 55 000:- i sverige. Det var mycket underligt. Man kanske skulle be Insider titta på hur bilar krängs till höger och vänster likt hästhandlarna gjorde förr i tiden.
Bry dig inte så mycket om det är en E39 eller en E38... Välj den bil du först hittar som är i bra skick både optiskt och tekniskt samt tilltalar dig. Köp en bil som du kan tänka dig behålla en längre tid. Motoralternativ mm spelar mindre roll. Dom minsta motorerna lite mera svårsålda, och dom största kräver lite mera omvårdnad och plånboksbryderi på det stora hela. I mellanmjölkens land så skall motorn vara "lagom". ;) Lycka till...

Aliquando et insanire iucundum est.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

BMW_köpare_på_jakt: tror att den tyska bilen inte har något att göra med din Blocketannons mer än att annonsören på Blocket saknat en bild på sin bil och då "lånat" bilden från denna 740.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.