|
|
|
|---|---|
|
Hej, har förstått och läst ett antal inlägg om ABS sensorer och "kransar" osv. utan att förstå vad som menas då jag själv har en M535i där ABS-lampan börjar lysa vid ca 150, antar att systemet inte hinner att känna av impulserna vid den hastigheten. Vad jag undrar över är var dessa saker sitter och hur det fungerar ungefär, kan jag som novis själv fixa till det? Mvh/Ulrik | |
|
Hej Ullrik! Jag har haft samma problem på min 528:a. ABS-lampan tänds när man har kommit upp i en viss hastighet, denna hastighet kommer med tiden att bli lägre och lägre. I mitt fall var orsaken följande: Kuggkransen bak som sitter påpressad på drivflänsen har blivit oval pga rost mellan drivfläns och kuggkrans. Åtgärd: ta bort drivflänsen, dra av kuggkransen ta bort all rost, sätt tillbaka kontrollera att den nu är helt rund, rostskydda. Det här är inget lätt jobb! du behöver avdragare, svets för att fästa kuggkransen på drivflänsen, indikatorklocka för att kontrolera rundheten, troligtvis svarv för att svarva kuggkransen helt rund. Så vitt jag har förstått går det ej att köpa lösa kuggkransar, utan man måste köpa hala drivflänsen kostar minst någon 1000-lapp. Du kan försöka med skroten men kolla noga att den du köper inte har samma fel. Försök inte ta bort givaren, den är troligen så fastrostad att den går sönder om du försöker. mvh BLJ |
|
|
Hej igen! Var ute på eftermidagen och provkörde 528:an inför besiktning som har stått avställd 1 år. Min ABS lampa tänds vid 30 km/h! Fortlöpande raporter kommer om åtgärder och orsak. mvh BLJ |
|
Paap Reeder |
Bengt! Min tro är att kuggarnas kanter blifer runda av denna rost och den puls som givaren alstrar inte blir tillräcklig för ABS-boxen att ta hand om. I mitt fall har jag fått gått igenom hela denna jäkla renovering av dessa kuggkransar och mina var inte rostiga under utan kuggarnas form var mer som en vågrörelse. Jag hade dessutom innan med ett specialslipat bågfilsblad putsat ur alla tänderna á la tanpetare men det hjälpte föga ty avståndet från kugg till sensor ökar pga rosten och det är ändå kört. Precis som Bengt säger - skaffa nya flänsar och byt. Pressa ur och slå inte ur flänsen ty annars får du små märken i lagret och du måste sedan ändå göra om allt igen. MVH /// Paap R |
|
Första raport! Har lyft bilen bak det går bra att se kuggkransarna, kuggarna ser rätt skarpa ut. Kollat avstånd mellan givare och kugg. Höger sida 0,7mm lika runt om. Vänster sida varierar mellan 1,0 och 0,7mm. Har fått ut givaren hel på vänster sida. Jag bytte givare på denna sida för ca 5 år sedan använde massor med kopaslip vid monteringen, det är ja tacksam för nu. Min tanke är att plana av flänsen som givaren sitter mot så att avståndet givare - kuggkans bilr 0,3 - 0,6mm så får vi se vad detta ger återkommer. mvh BLJ |
|
|
Raport 2! Flänsen avplanad nytt spel mätt med bladmått 0,65 - 0,35, ut och provköra, ABS-lampa täner vid 30 km/h. In i garaget igen, demontera drivflänsen, sätt upp i svarven kolla med indikatorklocka slår på 0,3mm, kollat på kuggflankerna är ej avrundade, ser ingen rost mellan kugghjul och drivfläns, men något måste det ju vara som får kuggen att höja sig! Svarvar av kuggen så den blir rund igen. Skall återmontera och ge mig ut på ny provtur så får vi se vad som händer. mvh BLJ |
|
Paap Reeder |
bengt! Vi följer det hela. MVH /// Paap R |
|
Raport 3! Nu är jag deppig! Har återmonterat provtur resulterade i vid 32km/h tänds ABS lampan ! Kollade på min CD-handbok för 635:an avstånd mellan kuggkrans och givare skall vara 0,15 - 0,88 mm och det torde vara samma för 528:an, så det ligger innom tollerans. Vad gör jag nu? Kan det vara fel på framhjulsgivarna? Jag tror inte det dessa sitter mycket mer skyddade. Höger bak har ok avstånd men kan kuggflanken vara avrundad? Skall kolla på detta. En annan tanke är att mäta signalen från båda bakhjulen sammtidigt, med bilen upphissad bak 5:an i och tomgång på motorn. MVH BLJ |
|
|
Raport 4! Har haft en massa annat för mig me nu är vissa tester utförda! lyfte bilen bak kopplade loss givarna bak satte på voltmeter kollade! 40 km/h vänster bak 0,3V höger bak 0,1V. Tänkte att detta kunde bero på diferentsiasen båda hjulen uppe, om ett går lätt och ett går tungt kan dom få olika hastighet! Riggade voltmeter till kupen ut och testa samma värden! Vad gör jag nu? Skall testa framhjulen på samma sätt så får vi se! Jag ger inte upp problemet skall lösas! MVH BLJ |
|
|
Raport 5! Projektet avstannade men nu har jag kommit i gång igen. Demonterade höger bak kransen har avrundade hörn rostig. Har tillverkat ny krans med hjälp av svarv och fräs. Monterat och provkört kollat spänningen från givaren vid 40 km/h 0,3V, alltså lika som vänster vid 100 km/h 0,7 volt på både vänster och höger. Återmonterat allt och provkört på väg ABS funkar som den skall. Slutsatts! kuggkransarna måste ha skarpa hörn. PS nu har jag alla mått och har tillverkat verktyg för att kunna tillverka kuggkranasar, om någon är i behov får ni höra av er! MVH BLJ |
|
|
Hej Bengt Har själv gjort detta på E23or,i mitt fall köpte jag drivfläns med kuggkrans komplett.Här finns det tex till din för under 500:-st Länk Mvh/Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.