|
|
|
|---|---|
|
Har haft frågan uppe förut. Nu har jag hittat mig en 3-ekrad ratt. Min nuvarande ratt är den vanliga airbag-ratten. Den nya saknar airbag, och jag vet hur man ska skruvaloss den m.m., men jag tycker mig minnas höra att om jag skruvar loss min ratt börjar airbag lampan lysa - ok det kan jag leva med, kanske t.o.m. skruvar ut lampan, men jag har även hört att den inte slocknar fast jag skruvar tillbaka airbag ratten utan att den återställs hos BMW??? Support Your Local Big Red Machine! -or else- NOMADS FINLAND | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Hos BMW är inte nödvändigt, det går lika bra med en annan verkstad med ett Diagnosprogramm, kostar inga stora pengar heller.nån hundring eller två MVH Hasso |
|
Tack för ditt svar hasso. Det med lampan och byte tillbaka är ju naturligtvis för besiktningsmannen:) Då får heller ingen lampa lysa. Det finns väl ingen explosionsrisk i samband med återmonteringen? Support Your Local Big Red Machine! -or else- NOMADS FINLAND |
|
|
Enligt min åsikt så är det alltid en explosionsrisk när man grejar med en airbag. Tänk på att laddingen är lika kraftig som en handgranat, och då skulle inte jag vilja vara ivägen. mvh Berg Rädda djurens mat - Bli Antivegan! |
|
|
hej hej! koppla bort batteriet när du tar bort airbagen, och slår du på tändningen utan airbag så kommer lampan att lysa tills den släcks (och självklart så måste du ha airbagen i då eller ett motstånd som har samma som airbag). mvh Ilkka |
|
|
Det kan väl inte vara så lätt som att motståndsmäta airbagen och koppla in ett likvärdigt motstånd istället? Innan du kopplar på batteriet igen så tänds ju aldrig lampan. Låter för enkelt men de enkla lösningarna är ju oftast bäst. fyrhjulsdrift är roligast! |
|
| tja, just det den tänds inte om du har batteriet frånkopplat vid de + mo men om du har tändning på utan airbag så självklart tänds den. och det med motstånd så vet jag inte om det går o mäta resistans o sen slänga i ett likvärdigt motstånd, men koplar man ur pass airbag på vissa bilar så sätter man i ett motstånd istället för airbag om man inte spärrar det via styrdon. :) | |
|
Det jag ännu funderar på är att då jag monterar tillbaka min airbag ratt efter att ha haft en utan airbag och utan motstånd, så slocknar lampan då? Eller måste jag typ köra bilen till BMW för att få lampan släckt fastän airbaggen är tillbaka? Support Your Local Big Red Machine! -or else- NOMADS FINLAND |
|
| du måste köra o släcka den hos nån som kan | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.