AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.324

Har bestämt mig. Ska köpa BMW, men vilken?

Sida 2 av 2
"Håller med om att en misskött 520 är sämre val än en välskött 540"
Ha ha ha det var inte så svårt att komma fram till det, va???;)
52
447
528:n
528i -96
Fast en misskött M5:a kan jag nog tänka mig om den är billig, he,he....

Kan ju alltid konservera den o ställa den i vardagsrummet för att njuta av "skönheten på 400hk".......

Bara motorljudet är värt en del...
För min del kan jag inte tänka mig en misskött, oavsett modell, det är inte värt pengarna, om bilen inte ska plockas ner förstås, en fin M5 E39 för 190tkr är en bättre affär än en dåligt krockreparerad risig för 120tkr utan historik, "om bilen ska behållas, ett tag" tänk mer på enskilda exemplaret än mätarställning eller annat ytligt, den länkade 530i: n, går det inte säga om priset är okej, utan att veta hur historiken är, beställ garantiutdrag från BMWhandlare, om bilen går igenom dom första proven, telefonsamtalet till exempel.

Sony; Är det verkligen en självklarhet? För alla? Det jag ville belysa är att se längre än "yta" många har gått på ett fint första intryck och missat att bilen har betydande brister, det gjorde jag med min första importbil en 3år gammal Ford, omlackerad utan att först blivit rengjord(; dålig historik, billig var den, men inte i långa loppet.

Mvh Stephan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

drumstick: om allt stämmer med 530'n du länkar till så är priset mycket bra, nästan för bra. Detta är en bil som bör kontrolleras noga. Med all säkerhet importerad av en "handlare" då det det skiljer drygt två månader mellan registrering och då den togs i bruk. Be att få en kopia på serviceboken och gå sedan till BMW och beställ en utskrift av gjorda garantiåtgärder. Ett samtal till någon av verkstäderna som servat bilen i Tyskland är också att rekomendera.

___
//Ulf
Enligt länken/sidan så är det en 01a men enligt bilrgistret är togs den i bruk 04. Alltså reggad i Sverige 04.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bilen i fråga är tillverkad 09/2000, importerad och registreringsbesiktigad i Sverige 2004-04-28 och tagen i trafik i Sverige 2004-07-01. När den är uttagen i Tyskland har jag ingen aning om men jag gissar på 09/2000 eller 10/2000 då 530 just då introducerades och det med all säkerhet var kö på bilarna.

___
//Ulf
Måste säga att jag blev lite förvånad över hur många 00:or och nyare som hade jobbat upp sig väl över 13t mil. Är BMW verkligen så rolig att köra ;)

En 01 som gått över normalt antal mil per år borde ligga på runt 10t mil.
Har hittat 00:or som gått 20-25t mil. Det är ganska många mil på kort tid tycker jag själv iallafall.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
drumstick: Angående milen så är min erfarenhet att bilarna i Tyskland går ganska många mil/år. Autobanh är en förklaring samt att tyskarna ofta tar bilen till olika destinationer förr än att flyga/ åka tåg (mina egna reflektioner givetvis:) Min 540 tog jag hem i januari 2005 och den är tillverkad Oktober 2001, uttagen November 2001. Har haft 1 ägare i tyskland (firmabil) och hade rullat c.a 11.800 mil när jag köpte den. c.a 4000 mil per/år hade den alltså rullat, men det känns inte :)

Jag funderade precis som du på om jag skulle köpa en 523,525,528,530 när jag letade 5-serien. Blev ett tag sugen på den "lilla V8:an" i 535 men när 540:n dök upp så blev den ett klockrent köp. Det jag märker kostar lite mer än för en mindre motorstark bil, så är det bensin kostnaden samt försäkringen. Reparationer kan jag inte påstå är så mycket dyrare för en 540 mot tex. en 525:a. Jag är nöjd med mitt köp och ångrar inte valet av den större V8:an annat än när jag skall tanka........:) men alla bilar drar bensin (eller diesel, etanol, gas) så den kostnaden kommer man inte undan. Ett bra råd jag kan ge är: Var inte rädd för lite fler mil på mätaren så länge bilen har en oklanderlig servicebok samt är välskött. Lite mer mil på dessa bilar märks inte men bra punkter att kolla upp på en bil som gått lite längre är dämpare/fjädrar samt bromsskivor/ bromsok. Har bilen haft "feta" sulor så kan stag/bussningar samt bakre hjullagren vara bra att kolla/lyssna lite extra på.

Lycka till oavsett bilköp:)

Vh/ Kermit.
drumstick: bilen ser ju fin ut, men jag skulle vara noga när jag kollade upp den. Miltalet kan vara fel, de tyska bilarna går lååångt. Iofs kör jag själv 2500/år så det adderar ju upp till en del.

Min BMW erfarenhet är begränsad till 528 och 540. Skillnaden är enorm.

528:an var en -98:a, mjuk och mysig med fullt tillräckligt klipp i motorn för att t sig om mottrafikanterna ;-) Den hade ett nivåreglerat sportchassi men var ändå inte stötig. Den drog ca 0,80/mil långkörning och snitt ca 0,95/mil.

540:an är en -01, sänkt med sportchassi. Oerhört mycket mer krut i motorn, men samtidigt tyngre fram och lite stötigare och bråkigare på dåliga vägar. Drar 0,95/mil vid rimlig långkörning, hur mycket som helst i stan och min snittförbrukning ligger på 1,18/mil.

Min åsikt:
Om du vill ha en bra åkbil för dig och familjen och inte får horn i pannan av doften av våt asfalt - kör på 528 eller motsvarande.

Om du vill ha en riktig köra bil med rejäl körglädje och lite mer sportkänsla - ta en 540. Bensinskillnaden blir inte så stor (2000mil/år skiljer 460L = 5000kr /år = 440kr/mån).

Sist men inte minst, om du inte har köpt BMW förut och inte är bilfanatiker - tas hjälp av någon! BMW är svår att köpa begagnad som nybörjare.

/Fredrik

Kan bara hålla med tidigare talare :-) 530 är ett mycket bra val..

"The beamiest beamer" tror jag att det stod i en amerikansk tidning jag läste i för några år sen..

Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Du har rätt i att BMW är svår att köpa begagnad, för en nybörjare. Men När man väl har gjort det, så finns det inget bättre. Det går inte att gå tillbaka till en annan bilmärke. De duger helt enkelt inte efter att man har kört och ägt en BMW.
Jag får göra så att jag återkommer när jag hittat den jag tror kan vara rätt ex eller ett bra köp så får ni rösta ja eller nej ;)

Tack för all hjälp.

Ville bara tillägga att enligt BMW försäljare jag pratat med ska man undvika att köpa 00:or eller äldre privat. Även svensksålda ska kontrolleras noga.
De säger själv att jag måste komma in med bilen jag funderar att köpa för att de ska kunna kolla bilens dator och ge bra underlag, det räcker inte med chassinumret enligt dom.

Låter lite bökigt för någon som inte haft BMW men vill ha en för ett ok pris.
tja, det där med svensksåld....

Båda mina har varit tyskimport och de har varit kanonfina. Är det något land som lider av stenskott, gropiga vägar och salt så är det ju Sverige. Och vi är inte ärligare heller. Och att sätta en årtalsgräns är ju konstigt, man kan förstöra en bil på nolltid om man vill eller sköta den pedant år ut och år in. Det måste ju bli en helhetsbedömning.

Personligen tycker jag det är viktigt att:

Mätarställningen passar bilen (hur nött klädsel, hur många stenskott etc..)
Säljaren gör ett bra intryck - underskatta inte din känsla
Motorn och växellådan känns bra
Slitdelarna och vätskorna verkar utbytta med rätt intervall
Serviceboken verkar äkta

Use the force, Luke

MVH Fredrik

ps... är inte alla BMW tyskimporterade? ;-)
ds...

sa
189
sadanber
520i Touring -95
Drumstick: Priset på 530:n är mycket bra (kanske för bra?)!

Mvh Daniel
sw
47
sweeper
540Ia Sport Touring -99
en bra första bil tycker jag blir en 525i Touring.
går at köra runt 0.8 och du har en bra motor 192hk/240nm

varför välja en 528 ? 10-15k mera för ca. 2.5dl större motor med 1hk/ca 30nm mera som inte har den där goa effect pukeln runt 3900rpm såsom 525i har :)
javist 528an e mera mysig än 525an som mera RÅ i tonen
hade min 525i 91a e34 i 9 år. en riktig tro tjänare inte mycket fel på den inte sålde henne när hon blev 26.600mil (saknar henne ibland faktiskt)

bmw`s absolut största problem är SKIT bakom ratten!

bara se till at du har en 10.000kr på ditt bil konto till reservdelar och för de tillfällen då det dyker up NÅTT oförväntat man vet aldrig.
innan du köper en privat bil kan du fråga personen i fråga om du får köra den till närmsta BMW verkstad og låta dom köra en diagnos+konditions test brukar ligga runt 500-800kr. ÄR en bra investering iafl objectet är intresant för dig.
och när du kommer ut och ska prov köra ett object BEGÄR at motorn ska vara ISKALL så du kan höra hur den låter vid kallstart. och den är varm när du kommer dit e det bara att åka därifrån igen kan höra om oljepumpen/ventil tätningar e bra samt inget skrammel/raslande ska vara. däremot så brukar ventil ljud vara närvarande under en 1-10 sec. tills oljan kommer runt ordentligt sen så e det bara spridar ticken du ska höra, varva till lite abrubt typ 3000 varv. lite snabbt och släpp gasen lika fort då kan du höra om RASLAR till (slapp kedja/slut kedje spännare etc) obs. med öppen motorhuv förstås.
flera ägare ? kolla med dom oxå.
kolla hjullager etc. (ta kl.11+1 på däcken och dra fram o tillbaka o kolla om det glappar)
mera ? kolla mera ? javist massor mera ska du kolla!
nybytt olja+kyl vatten ? inte så bra. du kan INTE kolla om det finns vatten i oljan lr tvärt om förns det är försent en MYCKET dyr sak at laga.
lukta på oljan javist luktar soppa är i behov av olje byte.
kolla på kam nocken du ser genom olje på fyllnings hålet e den repig lr inte ?
repor kan vara skadad/sliten stämmer det med de 10.000 milen det står osv.

dock SKA du inte köpa första bästa exemplar du tittar på.
skriv ner kolla up och SKRIV! sedan åker du till object 2 osv.
sedan kan du göra up en bild av vilken som behöver göra "this and that" och vilken som e bättre än den andra.

samt finns kvitton/service bok ifylt o klart samt en typ kör journal fast den har kanske 20.000+ mil e inte nån större fara. ja vist det kommer lite flera fel men det ÄR ju en äldre bil.
e lika bra at jag förklarar mig hur jag menar.
96 var jag inne på bilsaongen och provkörde 2st 325or. en 94 med 3500mil och en gammal fin e30 325 87a med automat med otroliga 27000mil samt full körjournal+service bok.
det visade sig vara e30 som gick underbart. helt sanslöst fint skick nära nog nyskick skulle jag våga påstå. med e36an urk den var ju slut 100%
jag skulle köpa 87an men kunde inte fixa fram stålarna till den innan den blev såld tyvärr.
men nu e det också så at 90% av oss i norra europa är rädda för långmilare.

1 av 10 är bra, 1 av 10 bra bilar är en fin bil 1av 10 fina bilar är en raritet
men DE finns!

titta på masviss med bmws och du BÖR UNDVIKA bilar med unga ägare som oftast har knappt råd med service etc.

en liten bmw model lista efter MITT tycke.

3 serien e för liten och för dyr i alt.
7 serien e stor fin bil bara synd at den inte finns i Touring vore underbart
bmw 740 IAL Touring nu snackar vi EN STOOOR kombi hehe :P
psst bmw 740 bilar e billiga atm. dock dyra i försäkring o skatt

520 = 150hk du lurar dig själv! myssig men gäsp (2.2an med 170hk är dock suverän kom 01 nångång)
523 = en strypt 192hk till 170 för at bmw ville kränga flera 528or
525 = 192hk altiallo model. snål o snabb javist det går att kombinera!
528 = 193hk och mysig köp en 2.5l 6a samma effect dock litte mindre vrid men du märker inte det lilla där. (föredrar dock 12v 2.8an den är naggande god, 24v förstörde den motorn helt. man får bara inte pilla på saker som funkar perfect!)
530 6a= 231hk HÄR märks vridet .. det är GÖTT! snabbare på bana än 540 då den inte e så jäkla fram tung såsom 540.
530/535 v8= gäääsp en 520 fast med v8.
540/545 v8= 286hk 440nm. mumma massor med vrid. sliter LÄTT ut däcken inte ens 265x35-18 i bak får fäste utan dsc på samt farten är bländande då den är xtremt tyst också, samt det ÄR billigare att trimma väghållning än motorn så när stötdämpare ska byttas då blir det polyuretan bussningar+koni/öhlins hehe ;P
m5 = ULTIMATE i ALT om man säger så.

försäkringar ja vist det är dyrt!
Aktsam bra bolag. dock ej större än 2.8L motorn, ej import,24 år
mellersta tar nästan alt, dock vill de ha en visuel inspection av bilen först om du har en något mera powerfull sak

och till sist
BMW`s största fel är FORTFARANDE SKIT bakom ratten!!
PROV kör ALLA de olika 5orna du kan. för att du själv ska kunna skaffa dig ett upfattande ang dessa bilar. (smaken är som baken, Delad)

är du händig inhandla då "Bentley E39 service manual vol 1+2" de är faktiskt så mycket bättre en de där ynkliga hayes . tänk på at importera böckerna det blir BILLIGARE. (turner motorsport)
kanske investera i diagnose verktyg ? (får att få reda på de "osynliga felen")
har du bärbar dator ? skaffa ett ODBII program och köp en kabel som passa r den o bilen. annars ta en titt på PEAKE FXC-II fel scanner (turner kan fixa bra pris på båda annars) (peakeresearch)

hoppas detta hjälper dig en bit på vägen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.