|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på er, Ny här på forumet och helt grön på BMW, så var inte för hårda mot mig nu. Jag har bestämt mig för att köpa BMW och kombi, förlåt touring. Men eftersom jag inte har någon koll på BMW hoppas jag nu på många härliga tips från alla BMW ägare här. Hade ställt in mig på en 523 men som sagt vill ha alla tips jag kan få av er. Detta är vad jag behöver: Touring Hyffsad rolig motor Helst 00a eller nyare(vet inte varför, bara känns så) 523, 540?? Skillnaden är vaddå? 2.3liter mot 4liters, är det allt? Jag har ca 120-140' att spendera och vill självklart inte lägga ut 20' på reservdelar första året. Kan sälja min nuvarande bil för ca 85' så om jag hittar en fin BMW för under 100' gör det absolut ingenting, vill helst inte ha en som gått över 15' mil. Har kollat runt lite och hittat dessa: Länk Länk Är ovanstående ok prismässigt? Skulle även verkligen behöva info om vad man som BMW ägare ska vara beredd på. 1. Service kostnader 2. Oförutsedda kostnader(vad kan hända vid olika miltal) 3. Från A-Ö, hur ska jag lägga upp mitt köp?(kolla register mm, var? hur?) Finns många frågor i inlägget och jag skulle bli superglad om jag fick svar på så många som möjligt. | |
|
523ans volym ligger inte på 2.3 liter utan på 2.5. Jag köpte en 523 för ett halvår sen, och jag är redan sugen på en 540, så jag skulle nog föreslå en sån.. |
|
|
Hej BMW spekulant! Är Du lite känslig för dyra reparationer så faller valet på en 528 med lägre mil hellre än en 540 med högre mil. 20.000:- kan försvinna snabbt på en dålig bil så testa bilen noggrant. Kolla miltal och att bromsar o alla slitdelar är fräscha. Delarna är väl inte så dyra till en 528 som en 540 men inte direkt billiga heller.... 528 är en fantastiskt rolig bil och inte lika framtung som en 540 är. Prestanda är riktigt bra på 528 motorn så välj den eller även 523 som går finfint. 520 är slö.... Framvagnen kan vara sliten och äta upp enorma pengar på en del bilar, bromsskivor o belägg runt om är en affär på runt 8.000:- eller lite mer... Kolla pixlarna (Instrumenten) som ibland kan sluta fungera. Är vattenpump o termostat bytta? Byt snarast annars.... I alla fall på långmilare. 5 serien är svårsåld utan massa godis så köp en med läder m.m. Ska Du ha bilen i 10 år spelar det ingen roll..... Manuellåda kräver bra koppling annars så bränner man sönder svänghjulet på nolltid = 15 lakan direkt! Avgassystemet brukar vara bra. Kika efter ev. rost! En del bilar får enorma problem snabbt, andra får ofta inga rostproblem alls. Stötdämparna håller länge men är i ärlighetens namn rätt slut på dom flesta gamla 5 seriebilarna...= Slår ofta i botten vid farthinder.... Kolla att fjädringen är fast. Klimatanläggningarna brukar vara bra men gillar inte för mycket saltsprut (Gäller alla biler) då fläkt, kylare, klimatdelar lätt blir förstörda och ibland mer eller mindre vittrar sönder! Svänghjulssensorerna går sönder regelbundet, speciellt på äldre vagnar... Lycka till med köpet, rätt vagn ger full valuta för pengarna dina! |
|
|
Härliga tips. Tar självklart gärna emot fler. 528an, du skriver att hellre en 528 med mindre mil än en 540 med fler mil. Vad anser du vara en bra gräns för miltalet? "Är vattenpump o termostat bytta? Byt snarast annars.... I alla fall på långmilare." Är en långmilare över 10' eller pratar vi 20' och uppåt. |
|
|
Hej igen! Miltalet spelar ingen roll....säger vissa... Jo, det spelar roll. Visst kan en bil rulla många mil utan problem, men min erfarenhet är att vid runt 15t mil så är hjullager, stötdämpare, bromsar, kylare, termostat, klimatanäggning mer eller mindre förbrukade... Ok, ibland går det att rulla 10t mil till, men kör man som jag gör på Autobahn och det går undan så är det så att slitdelarna går åt dubbelt så fort. Statistikt sett så är det faktiskt dessa fakta som gäller på BMW 5 serie enligt Tysk statistik: Driftsstopp/fel på motor, bil, elektronik 1-3 år 1,24 % 4-5 år 3,01 % 6-7 år 6,68 % 8-9 år 13,33% + 9 år 21,8 % Rätt lätt att se att ju nyare bil ju säkrare är det att man kommer fram. Typ 10 ggr mer driftstopp på en 8 år gammal BMW 5 serie som en ny. Statistik kan ljuga men knappast på 1+00tusen bilar va? En 8 år gammal Porsche 911 är nästan 10 ggr mer driftsäker än en BMW 5 serie! BMW ligger rätt dåligt till vad gäller reparationer och driftsäkerhet. Köp INTE en 540 om Du har en stram budget. Gillar Du hästar , struntar i försäkringspremien och extrem förbrukning m.m. köp en 540, en underbar bil. Men så länge Du får 90% av hela 5 seriens goda fördelar som komfort m.m. köp en 528! |
|
|
Statisitken stämmer säkert. Logiskt att en 1år gammal bil har mindre rapporterade fel än en 8år gammal. Sen blir även bilarna bättre och bättre väl, så 1,24% på 1-3åriga kan i praktiken vara lika mycket som 3,01% på 4-5åriga. Jag skulle med största sannolikhet klara mig finfint med en 523a. Kanske få ner miltalet och hitta en bra ex med skinn, nav mm för samma pris som en 528. Det viktigaste för mig är att jag inte ska behöva besöka forumet och posta "hjälp , min bil vill inte starta" trådar. Jag vill ta mig från A till B med härlig komfort och inte behöva oroa mig för de större problem som verkar dyka upp vid 15t mil. Låter som om det blir en hel del kostnader däromkring. Borde kanske leta efter en där det mesta redan är bytt. |
|
|
Länk ger en del nyttig info. För ca. 140' så hade jag istället tittat på 525i Touring som kom -01. Då får du en nyare bil (mindre fel enligt ovanstående inlägg ;) med facelift som gör bilen både snyggare och mer lättsåld när det blir dags... Här är några exempel som jag hittade på Blocket. Länk Länk Länk Länk Länk Länk Det viktigaste är att hitta en ärlig och fräsch bil och tyvärr är det så att det finns rejält många mindre ärliga bilar till salu så det handlar alltså om att ha tålamod och kolla upp bilen ordentligt. En 5-serie kan se ut som den rullat 10' mil fastän den rullat 25' mil, det är lätt att bli lurad. Enligt ett flertal personer som köpt 5-serie Touring så behöver hittar man en ärlig bil på tio man kontrollerar. ___ //Ulf |
|
|
ska vara "så hittar man en ärlig bil på tio man kontrollerar" ___ //Ulf |
|
|
Precis! Om Du vet att bilen fått omsorg och har full servicebok eller åtminstone full historik finns på bilen så är inte miltalet lika viktigt, fast undvik +15t mil ändå... Bry dig inte om navigation om Du hittar rätt bil. Navig. på gamla bilar är inte bättre än en portabel för 3.000:- idag! 523 är ett bra val den med. Köper Du en 540 med 17t mil på mätaren, kör den i 3år tills den passerat 20t mil...Ja, den bilen får Du skänka bort. Finns garanterat inte en människa som betalar bråkdelen av vad Du gett för den! En 20t milare av 540 med dagens/framtidens bensinpriser blir extremt svårsåld. Får Du dessutom en stor reparation på bilen så kan Du lika gärna skrota den direkt! En 523/528 ger dig bra många tusingar över per år att nyttja bilen och ha kul för pengarna istället. Jag älskar 540 men tycker inte att den ger det mervärdet för den extra kostnaden det medför att äga en. |
|
|
"en ärlig bil på tio", låter inte roligt. Trist att ett varumärke som BMW släpas i smutsen. Var inne på Mazda för några år sedan och träffade en BMW ägare som sa att hans bil var en skitbil. Han hade säkerligen en av de nio bilar som inte var ärlig. Ska kolla runt bland 523orna och 528orna och hitta en trevlig liten familj som haft den och hoppas på det bästa. De flesta som säljs idag verkar ha 15+ på mätaren. När jag kollade hos BMW själva var beg priserna betydligt högre för "samma" bil än på nätet. Programmer, jag kollade den där beg guiden förut men hittade ingen info om vilket pris som är ett normalt pris beroende på utrustning, miltal och årsmodell. Nu är det här fel del av forumet att fråga detta men en 32X touring då. Är det ca5 ärliga på 10 då? Mindre bagagutrymme men billigare begagnad? Kanske inte ska tänka i dom banorna då det är en 5-serie jag helst vill ha. |
|
|
Det är riktigt att beg-guiden inte har några priser och det är ju för att priser måste ständigt uppdateras. Vill du få en fingervisning om priser så är nog Länk den bästa sidan. 3-serien är kanske inte lika hårt drabbad av fifflade bilar men de finns där också. Generellt så är 3-serien oftast dyrare än motsvarande 5-serie så 5-serien är i mina ögon en klart mer prisvärd bil. Stor skillnad i komfort och ofta mer utrustning. När du letar bil så undvik alla nyimporterade med 9-12.000 mil på mätaren för det är väl bland dessa det är svårast att hitta en ärlig bil. Bättre att leta bland svensksålda men 1-2 ägare eller importerade som rullat i Sverige ett tag och då gärna att säljaren själv varit nere på BMW i Tyskland och köpt bilen. Givetvis så ska dessa också kontrolleras men förutsättningarna är som sagt bättre. För att kontrollera en bil så ta regnr och gå till en BMW-åf. Be dom kontrollera garantireperationer samt service datum. Jämför med bilens servicebok att datum och miltal stämmer överrens. Om bilen är importerad ring gärna till någon eller några av de tyska verkstäderna som är angivna och kolla att bilen har varit där och att datum och miltal stämmer. Hittar du en bil som du är intresserad av så lägg gärna en fråga på forumet om någon känner till något om bilen eller kanske har kommentarer om pris, skick, etc. 523 och 528 är trevliga bilar men jag vill ändå rekomendera dig att även titta på 525:orna. Tror inte att en sådan blir dyrare i längden. När det gäller 540 så skulle jag inte säga att allt med denna bil är svindyrt eftersom den faktiskt till stor del har samma delar som övriga 5-seriebilar. Bensinförbrukning och förbrukning ligger kanske 25-30% högre men servicekostnaderna är bara marginellt dyrare (liter mer olja och två extra tändstift). Värdeminskningen på en äldre 540 tror jag ligger i samma nivå som 523/528 eftersom dom redan har skjunkit hur mycket som helst. Ett bra exempel var ju den bilen som du länkade till...Sen är det ju upp till var och en om man vill lägga de där extra 1000-1500kr/månad på att köra V8. JAg saknar min i alla fall ;) ___ //Ulf |
|
|
Ja, nu äger inte jag en E39 540i, utan E34 540i, jag kan säga så mycket, dom extra pengar V8 kostar är mycket väl investerade pengar, jag njuter varje gång jag sitter i bilarna, min fars 530i E39 är en fin bil, men något saknas, detta något hittar jag i V8: an, jag tror inte jag skulle klara en 523i/528i utan i stället skulle jag köpa exempelvis en VW Passat TDi om jag ville ha en mer bruksbetonad bil, men det är jag det, alla är inte så. Angående prisras på 540i, ett välskött exemplar är så långt i från svårsålt det går att komma, en 540i tilltalar dom som vill ha det lilla extra, frugan säger nej till en Miata/Z3 som hobbybil, då kontrar du med 540i i stället för 523i, 540i är ett bra val till dom som vill ha en hobbybil, för 540i är en hobbybil som hela familjen kan åka i, rätt utrustad är den roligare än en Camaro, TT, eller andra mittemellan sportbilar, och med det i minnet är dom extra pengar 540i kostar ett fynd=) Och så mycket kan jag också säga, det handlar inte om stora pengar att driva en 540i, jag är förvånad över hur lite det kostar, se upp med kopplingsras/automatlåderas samt oljepumpsbultarna, det senare billigt att åtgärda, sedan är det bara att skratta på väg till banken, för billigare sätt att åka lyxbil är svårt att hitta. Mvh Stephan |
|
|
Köp en M5:a, då kan man skratta hela dagen efteråt med! Vilken bil... Snacka om att få mycket för pengarna. Hade jag haft råd med driften och visste att inga större reparationer skulle komma, ja då köpte jag en M5:a redan ikväll! 400HK för runt 180 tusingar, det är ett fynd! Sedan så har vi kompromissen 540... Fin bil, dyr i drift, men allt annat än en M5:a. Gamla 5 serien tycker jag är dödstrist mot en E39:a, nä då har jag hellre än 520 av E 39:an än gamla 540..... Den gamla 5 serien ser ju ut som en åttiotalare...mmmm.. det är den ju med..... |
|
|
Hej drumstick! Jag vill bara säga att en E39 528 Touring är en super bra bil. Jag har haft en i snart ett år och är mycket nöjd med den. Det enda jag behövt göra är tanka. Sedan att jag lägger ner mycket tid på att ta hand om den är en annan femma. Min 528 är en 98 och jag gjorde facelift, så den ser mycket fräschare ut nu. Jag blev irriterad på en bil säljare i Gbg trakten och åkte till Tyskland själv och köpte bilen där. Så trots allt negativt man får läsa, vill jag varmt rekommendera dig en 528T, gärna med en massa lullull. |
|
|
528: n; Köp en M5 E39, du får en för 180-200tkr med garanti från Tysk BMWhandlare, då åker du reparationsfritt 1år, vad väntar du på, ut och köp!=) Jag säger det igen, 540 är inte dyr i drift, åtminstone har det inte varit det för mig, jag har kört 6000mil+ med 540i E34. Folk är olika, vissa gillar billigt ägande, köper en Toyota Yaris, andra vill ha design köper en Ford Mustang, andra vill ha lyx köper en MB S-klass, så är det bara, men viktigt tycker jag det är att belysa, hur ägande av en bilmodell kan se ut, och med det i tanken, tycker jag att dina skrivelser om 540i är tagna ur luften. "En 20t milare av 540 med dagens/framtidens bensinpriser blir extremt svårsåld. Får Du dessutom en stor reparation på bilen så kan Du lika gärna skrota den direkt!" 528:n; Varför kom din åsikt om E34: ans design upp? Om du inte klarar av att jag har andra åsikter om 540i än dina, försök hantera det på ett vettigt sätt i stället för uttalanden om dom bilar jag äger. Mvh Stephan |
|
|
Stephen, för det första så gäller inte en tysk garanti i sverige om Du inte får någon specialdeal. Känner flera importörer som säger att Tysk garanti är värdelös i Sverige. Sedan att jag tycker att en gammal BMW är trist, he,he...Det får Du ta, för egentligen tycker jag att den är SÅÅÅÅÅ trist jämfört med en BMW E39:a. Men annars så är även det en fantastisk bil. Ärligt talat så struntar jag totalt i vilken bil Du åker omkring i så länge Du är nöjd. Att jag skriver att den är trist och gammaldags det har jag väl rätt i att göra???? Allvarligt, bara för att Du tar upp ämnet och jag bara ger en åsikt så har väl det inget med en 540 att göra??? Till sist så säger jag det igen: EN BMW 540 ÄR EN FIN BIL! Men, den kostar bra mycket mer att äga än en 528. Speciellt om något händer. Men i detta fallet pratar vi om en kille som har en begränsad budget och inte vill lägga pengar i onödan på bilen. Hur kan man då rekommendera en 540? 528 ÄR ETT EKONOMISKT ÖVERLÄGSET VAL! Sedan kan Du eller någon annan säga vad Ni vill. Jag har haft en hög med V8:a bilar, dom kostar! |
|
|
Tänker inte stöta mig med 528,540 och M5 ägare så jag säger bara att du får väldigt mycket för pengarna om du köper rätt bil, oavsett om det är en 523-540... Min förra var en 523-98 som jag körde ca 8500 mil utan stora problem. Mitt ägande var helt problemfritt (i princip) dvs väldigt få repratationer och de jag hade var inte särskillt kostsamma. En 523 är en mkt bra bil men har hört att i Touringversion med automat så är det lite klent kanske.. Har en 530 nu och den är också kanon.. Lycka till och jag hoppas att du hittar en riktigt bra bil |
|
|
Jo, min budget är begränsad. Jag skulle nog kunna skrapa ihop ännu mer och då t.ex. köpa M5a istället. Men vad jag behöver eller vad jag är ute efter är en touring och då inte en 520 eftersom den ska vara "slö". Alla bilar jag hittills ägt har varit helt problemfria(Opel, Volvo, Saab, Honda). Jag har inga problem att småpilla med bilen själv, sånt kan vara kul. Men då ska det verkligen vara småsaker. Eftersom jag inom något år kommer vara pappa drumstick så är det inte bara viktigt att bilen får in en barnvagn utan att den inte får problem. Jag kommer inte köpa en under 00, det har jag redan bestämt. Så jag lär väl få öppna plånboken lite mer om jag vill få ner miltalen och hitta ett bra exemplar. Vad "bör" en 523a eller 525a kosta om skinn och under 10t mil är ett krav? |
|
|
528:n; Du får ligga ute med pengar, men dessa får du tillbaka från garantiavdelningen, min far bytte bensinvärmare i sin 530iA-01, kostnad 17tkr, en månad senare kom 18tkr från Tyskland, detta tycker jag är bättre än att inte få någon garanti överhuvudtaget, även om det självklart vore allra bäst att slippa ligga ute med pengar, jag valde att avbetala när kopplingen rasade på min tidigast inköpta E34 så den möjligheten finns också, och fick pengar 1,5 månad senare, så för mig och min far har garantin varit lyckosam. Tar upp ämnet? Jag uppfattade det som frågan gällde E39, inte E34, och därför kändes dina åsikter om E34 malplacerade, jag ser inget relaterat skäl att nämna E34: s design i denna tråd, att du får ha en åsikt, har jag aldrig i frågåsatt. Det allra viktigast som jag ser det vid bilköp är att köpa rätt exemplar, den allra dyraste bilen man kan köpa är en bil som kräver mycket reparationer som man dessutom inte trivs i, det räcker med det senare för att det ska bli dyrt, som en tråd på Zatzy, en kille köper en ny Audi A3 Sportback 2,0TDi Quattro DSG för? 350tkr, efter leverans märker han att han inte gillar bilen, den är törstig, obekväm, det är ingen rolig sits att hamna, alltså välj med omsorg innan köp, vid köp av begagnad bil, är det enskilda exemplaret viktigare än utförandet, en dålig 520i blir dyrare än en bra 540i, just nu finns det en Glaciärgrön 9500milers 523iT-99 med Svensk-utrustning = xenon, värmesitsar, rails M-multiratt, alufälgar och 1års garanti från Tysk BMWhandlare till priset €9950, är färgen/erna och motorn okej, är det ett bra köp. Mvh Stephan |
|
|
Är detta ok pris? Länk |
|
|
Håller med om att en misskött 520 är sämre val än en välskött 540. Märker förresten att priserna gått ner väldigt mycket i Sverige medans dom stått sig bättre i Tyskland. För att fynda rejält så får det nästan vara en 00:a eller nyare. Idag dräller det av gamla BMW som är löjligt billiga. En BMW 530 är mitt absoluta favoritval! Prestanda som en "Åtta" och bensinförbrukning som en "fyra". Kan inte vara bättre! Så om stålarna räcker till: Köp en 530. Den kommer att stå sig bra i värde med. Lycka till!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.