|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med vibrationer på min 528 touring -98, det är värst mellan 80-120 km/h. Jag har balanserat om hjulen ett flertal gånger utan någon förbättring,har även provat andra fälgar och däck men ingen förbättring. Är det någon som varit ute för detta eller vet vad det kan bero på? | |
|
Glömde att säga att det verkar att komma ifrån bakvagnen. |
|
|
Det förekommer obalans i kardanaxeln, inte så vanligt men kanske nåt att kolla iaf. FP |
|
|
Förmodligen casterstagsbussningarna fram eller silentblocken i bakvagnen. Har du kollat att du har rätt diameter på hjulnavet förhållande till fälg?kan ev behövas centreringsringar. |
|
|
Jag har m5 kopior med centrumringar i plast ,verkar vara "rappligt". Har detta stor inverkan om det inte är exakt? |
|
|
Plastringarna är monteringshjälp. När de koniska bultarna dras åt finns inte spelrum för minsta ocentrering, om man inte misslyckas kapitalt med kärvande bultsäten osv. Testade i helgen med 8x5 bultar vid hjulbyten på två bilar, efter två lätt indragna bultar är hjulet perfekt centrerat. Om du är osäker på centreringen, snurra på hjulet och flukta på fälgkanten (däcksytan i sig kan vara lite tillplattad). Det går utmärkt att se även små fluktationer under 1mm. Det kan givetvis finnas dynamisk obalans inne i däck och fälg även om de är mekaniskt perfekt centrerade. FP |
|
| Prova med ny centreringsringar i fall dom är slitna eller skadade på något sätt,kostar inte mer än 50kr st hos din däckhandlare,misstänker skarpt attt felet ligger där. mät även centrum hålen i alla fälgarna och se så det inte felar något där dom är ju som sagt superkänsliga för sådant | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.