|
|
|
|---|---|
|
Från "sockerkaksformen" (momentomvandlaren?) som man kan se snurra i växellådan längst fram mot motorn genom det lilla gallret kommer mycket oskönt ljud, låter såhär i kupén: Länk På SBP sa dem att det läcker olja på röret till lr från vxl-lådans oljekylare. kopplade inte ihop detta med oljudet från vxl-lådan då jag inte förstått var oljudet kommit ifrån. nu har jag därför några frågor: 1. Kan oljan helt enkelt helt tömts? lådan växlar jättemjukt och fint precis som vanligt. 2. Varför uppkommer ljudet? pga ingen olja? | |
| fullt med olja i växellådan! *slå huvet i väggen* vad är felet? varför låter den som en stucken gris? | |
Paap Reeder |
1) har du mätt nivån på rätt sätt? ... varm, tomg o s v? 2) sitter alla 4? bultarna fast i svänghjulet? (kanske det är 6?) 3) har du kört utan gallret? 4) om du försöker snurra momentomvandlaren med en skruvmejsel eller dyl, låter det då också? (Du kan i a f röra svänghjulet ca 10 cm) Enligt min tro är det mera ovanligt att själva momentomvandlaren lägger av däremot mer troligt att lagret till eller själva primärpumpen sunkat ihop. Primärpumpen kan man meka med själv om man tar ur lådan men längre in fordras fackkunskap och då kostar det tyvärr ca 1000:-/5cm om man nu skall försöka var lustig i denna yttersta av situationer. MVH /// Paap R |
|
1. varm motor, p-läge, plan mark = olja ovanför översta markering upp på metallen på stickan 2. vet ej, hur ser jag dem? 3. gallret har jag inte kört utan, hålen är ju dock rätt stora, typ 2x3cm? 4. tror jag inte, ljudet hörs inte speciellt bra på tomgångsvarv utan man behöver varva den lite. ok, ja jag kommer ta upp bilen till min bilmek på onsdag o be han lyssna så får jag hoppas han vet vad det är och vad det eventuellt kommer kosta att åtgärda. Blir mer o mer säker på att felet uppkom i samband med att bilen kördes lite hårt ett par km, 180-190km/h en del fullaccs och broms. När vi svängde av motorvägen kom det först rök genom ventilationsutblåsen i kupén varvid vi stanna, då bolma det upp en hel del och när vi lyfte motorhuven kom mycket rök från bakant på motorn. stängde av bilen och efter några minuter sluta det ryka. röken luktade princip ingenting. vi trodde det berodde på att servoolja stänkt ut då vi kolla servon (snurra till ändlägena) och att den pyrt nånstanns där de var varmt. |
|
|
För att förstå detta inlägg är det mycket viktigt att läsa sista stycket i mitt inlägg ovan :) Då jag på senaste Länk hållt på och blaskat en del i motorrummet med atf-olja och således spillt några droppar här och var har jag gjort en mycket intressant upptäckt. När motorn blir varm börjar oljan ryka, och det på exakt samma sätt (luktfritt och ljus rök) som vid händelsen i inlägget ovan. Dock betydligt mindre rök nu än då. Det som alltså måste hänt när vi dundrade fram alldeless för fort var att ATF olja på något sätt kom upp/ner på motor eller avgas. Då jag inte kunnat se att det varit blött kring automat-tråget känns det inte så troligt att det sprungit läck där. Ett annat alternativ, som känns ganska märkligt men endå kanske möjligt, är att olja på nåt sätt tryckts ut genom påfyllningsröret. Varför och hur det isf skulle gått till är ett mysterium. |
|
| för övrigt måste jag tillägga att den inte läcker atf-olja från/till oljekylaren. SBP blandade ihop det (och tur var väl det!) med servoolja som den läcker duktigt med. | |
|
Nu måste jag sluta föra dessa monologer. Eftersom atf-oljan jag håller på och byter i lådan är bränd (brun/svart) undrar jag om det kan ha varit så att röken helt enkelt kom direkt från lådan? dvs att lådan blev såpass varm när vi körde att oljan i lådan brändes? |
|
Paap Reeder |
... Viggo! Läser man i vstbok för en 4hp22 så står det att vid överfyllning så uppstår en massa saker. Bl a att oljan skummar och spys ut genom påfyllningsröret. Med överfyllning förstås strax över övre strecket. Oljenivån är mycket viktig i en aut ... därför detaljerade anvisningar för hur mätning skall gå till. Den där O-ringen kan du mycket väl återanvända om den ser vettig ut. MVH /// Paap R |
|
Mycket intressant paap. Jag tyckte det var märkligt att oljan låg uppe på metallen på stickan, det var säkert 2-3cm (..känner mig dum), men inbillade mig att jag måste misslyckats med mätningen och sedan har jag inte tänkt så mycket mer på det då jag fokuserat på ny låda (trodde lamellerna var slut). Sen gjordes också mätningen efter den lilla "incidenten", utan vetskap om hur det påverkat nivån. Däremot har bilen vad jag vet uteslutande varit servad på BMW så det kändes inte troligt att den skulle varit överfylld. En teori jag har som jag inte alls vet om den är vettig är att silen skulle vara såpass tjock att flödet är betydligt sämre än en ny (ska testa detta sen) och att det därför blev för mycket olja i tråget som sedan trycktes ut i påfyllningsröret. o-ringen råkade jag ha av sist. |
|
Paap Reeder |
... aj då! Den bör du nog fixa dit ty annars kan skitig olja komma in i ventilpaketet. Du skrev ju att din olja var svart. MVH /// Paap R |
|
Numera är den väl mörkröd. |
|
Paap Reeder |
... jo men Viggo all smörja i momentomvandlaren skall ju också åka runt. Med ett oljebyte byter du högst 50% av oljan. Finns en tråd om det. Mitt råd: palla upp och sätt dit o-ringen. Oljan kan du åter slå i om du använder ett rent kärl. MVH /// Paap R |
|
o-ringen satte jag alltså tillbaka! men den hade gått av! tro mig jag vill inget hellre än att åka till gds o byta sil och o-ring men måste bara få den nya o-ringen först. allt som allt har jag hällt i 11liter olja i lådan (och mer blir det) så det bör inte vara alltför skitigt där inne längre. oljan i momentomvandlaren tror jag mig också tömt en del av då jag av nyfikenhet öppnade de två nr 11 på bilden här Länk varvid det rann väldigt långsamt från den vänstra, 2liter på 20min kanske. |
|
Paap Reeder |
... OK! Kollade om det är samma O-ring till hp22 och hp24 men så är det tyvärr inte ty annars hade jag haft en knippe... men dom är som sagt till hp24:an ... såg att du också var Stockhlmare nämligen. MVH/// Paap R |
| Tanken som räknas! | |
| Sådär då. ny sil, o-ring och trågpackning monterat. totalt 15liter ny olja. går så tyst och fint så. kanske endå kan bli en kort liten romans det här? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.