AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
787

bensinläckage vid tanken

hmmmz... parkerade nyss bilen vid jobbet och la märke till att dett droppade lite vid bränsletanken. Antagligen nån gammal gummislang hoppas jag på. Nån som oxo råkat ut för samma scenario.

synd att man just fulltankat idag på väg till jobbet oxo.. :(
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Jag vet inte hur det är på 320, men på min 518i hade jag samma problem.
Den läckte där påfyllningen anslöt till tanken.
Totalt upprostat men det märktes först vid 40-50 liter i tanken och uppåt.
Bytte till en plasttank, suveränt bra!

På 528i hade jag ett liknande problem och tog för givet att det var samma fel.
Men där var det istället hoppressningen av tankhalvorna som börjat ge sig.
Svetsa svetsa så var den hel. Fick dock byta "locket" till givaren som sitter på ovansidan av tanken då den inte gick att få loss hel.

Därmed inte sagt att det kan vara nån slang eller bränsleledning....

[ www.tocnet.nu ]
okay.. bara att sticka hem och kolla upp alltså. hoppas man inte behöver byta hela tank.. det är ju ett par hundringar som ryker då....
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Jag kommer inte ihåg vad en tank kostar, men är det bara ett litet hål kan man svetsa det ju!

Hoppas det går bra och inte blir för dyrt!

[ www.tocnet.nu ]
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En variant som jag inte trodde på förrän jag såg det själv. En vanlig tvål gnuggas mot det ställe där tanken läcker och på nåt kemiskt kukelimuxit sätt
så blir det tätt och kan hålla väldigt länge.
Gäller mindre läckage och ska ses som en nödlösning
men en kollega som har en större bilverkstad snabblagade hörnet på sin MB300TE förra vinter och det håller än. Hade backat in i en snödriva där det låg nått hårt så tanken fick en mindre spricka.
Försök nu inte med nån flytande Dove eller nåt.

MVH
Hasso
hasso: hehe.. det låter lite snuskigt men kan va värt ett försök :D
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Ja, jag har testat tvål även jag, men för min del funkade det bara ett kortare tag eftersom det var läcka så lågt ner vilket gjorde att trycket av bensinen helt enkelt tryckte ut det hela.

Alla sätt är bra....

:)

[ www.tocnet.nu ]
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En annan variant som jag själv har använt som kan se som mera bestående. Vid mindre hål så kan man ta en större plåtskruv med en bricka på och samtidigt ha på supermetall.Det kan hålla längre än den övriga tanken.
Men det förutsätter tom tank där det ska lagas.
Samt ordentlig rengörning.
Förr fanns en underredsmassa som hette Tigermassa den var också ypperlig för tankläckage.
Alla sätt är bra utom dom dåliga.

MVH
Hasso
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
inte så kul att svetsa i en bensin tank med ånger feta smällen !!!
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Att svetsa i tank finns det en lång tråd om innan, rätt gjort så smäller det inte!
:)

[ www.tocnet.nu ]
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
JAg hadde samma problem. Läkte från stället där påfyllningsslangen går in i tanken. Trodde absolut att det bara var att dra åt slangklamman, men nej då. Köpte en ny slang, men det hjälpte inte det heller. Då tog jag bort tanken och i själva råret som slangen sitter i fanns ett litet hål. Jag tyckte doch att tanken var så upprostad (höll nästan på att rämna i kanterna) så jag köpte en sprillans ny och hävde dit. Den kostade 1700:-. För dom pengarna så tyckte inte jag det var värt att ta fram svetsen själv. Och jag känner ingen som har svetsat en tank.

En kompis körde hål i sin tank och det löste han på "rallysättet" som han säger = tvål. Det höll faktiskt längre än bilen (hamnade i arslet på en buss några månader senare). Jag skulle dock inte "laga" med tvål. Men det där med skruv, bricka och någon form av lagninspasta verkar bra.
...hoppas fortfarande på att det bara är gummislangen.. tvekar lite dock.

undrar om det ligger en fet pöl med bensin på garagegolvet nu.. kul och sen att man får valuta för pengarna... :(
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Jag har precis samma fel på min 320i. Det läcker till ca det 30 liter kvar. Ska riva bort tanken i helgen har jag tänkt och se vad som döljer sig?

Det där med plasttank lät intressant, var hittar man det?
ji
200
jimmyn
325 E30
323 E30
min gamla 318 läckte när jag hade över 20 liter i tanken, det var rätt jobbigt å tanka hela tiden...

Det är inte kul å byta tank kan jag säga, riktigt drygt var det! man får plocka bort hur mycket som helst åså är det rostigt som satan överallt!!
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
H-L: Jag kommer tyvärr inte ihåg om jag köpte tanken på Mekonomen, BMW eller ett annat ställe jag inte kommer ihåg nu.

[ www.tocnet.nu ]
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.