AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.858

Gnissel, skrapljud efter byte till sommardäck

Mi
16
Mikey13
528iA Touring -98
Hejsan!

har äntligen fått byta till sommardäck, men jag hör skumma ljud ibland från hjulen.
har inte lyckats lokalisera om det kommer från bak eller framhjul eller kanske till och med från båda.

det är ett skrapliknande ljud som kommer och går, någon som har något tips på detta?
har inte haft något sådant när vinterdäcken satt på (15")
köpte bilen i vintras så jag har aldrig kört med sommardäck.

Köpte nyligen 17" rondell 58 fälgar med fina däck 235/45 /17 runtom som jag monterade idag.
fälgarna är i superskick, inte en kantstötning eller liten repa så långt ögat når, så jag tror inte det beror på däck eller fälg? eller?

jag fick med 4 st. plastringar med dessa fälgar, men dessa skulle tydligen användas för att ha fälgarna på en E34, eller skulle dessa ha monterats på på min E39 också?

tacksam för hjälp eller tips.

M.v.h Micke
Mi
16
Mikey13
528iA Touring -98
jag har varit ut och gjort en liten närmare undersökning på detta och ljudet kommer från vänster framhjul.
plåten som sitter bakom bromsskivan tog i och det gjorde att jag fick det gnisslande ljudet.

det är fortfarande något som tar i dock, och jag undrar om det kan vara så att bromsskivan fram är lite vind?
kan detta kännas mer med de bredare sommardäcken på?
har inte känt några vibrationer vid bromsning med v-hjulen på, men jag tycker mig känna en tendens till detta nu.
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Renault Clio 1.4 16V -2001
Att bromskölden skrapar är ett väldigt vanligt fenomen på e-39! Antingen så ligger skölden emot skivan eller så kommer det in grus mellan skivan o skölden, då uppstår ett skrapande/gnisslande ljud! Prova att bända undan skölden lite, eller byt den!

Att bromsskivorna blir skeva är också vanligt på dessa bilar! Pga bilens vikt blir skivorna lätt varma och slår sig! Man känner vibrationer bättre med bredare däck med lägre profil!
Mvh

Veåttan: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.