|
|
|
|---|---|
|
Har konstaterat att något i kopplingshydrauliken är paj på min 530iT -93 då det försvinner olja ur systemet. Efter att ha märkt till att kopplingen kännts slapp halvvägs kollade jag i vätskebehållaren till kopplingen idag och den var tom (det var väl därför det låg en flaska bromsvätska under huven när jag köpte bilen...), fyllde upp den och kopplade lite. Känslan och spelet kom tillbaka och troligen är det slavcylindern som läcker då det droppar lite vätska därifrån. Är denna slavcylinder delbar och därmed möjlig att renovera med nya packningar. Att jag undrar beror på att på min svågers 525i -91 var slavcylindern inte delbar, men jag såg att Mekonomen säljer renoveringssatser till min bil. Eller finns det olika varianter? Är kopplingshydrauliken helt separerad från bromshydrauliken på min bil då systemen har varsin behållare? Vore tacksam om någon kan svara på detta så att man vet innan man börjar riva ner! /David ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 | |
|
Va!? Har ingen koll på detta? Det jag är mest nyfiken på är om broms och kopplingssystemen är helt separerade, känns lättare att ta itu med problemet om det blir enklare att lufta kopplingen sedan. Och så klart, om någon vet ifall slavcylindern är delbar så kan man ju gotta sig åt några sparade hundralappar... ;) ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Kopplingen och bromsarna är separerade. Jag har bytt både slav och huvudcylindern till kopplingen till min 518i, först gick slaven sönder, så den byttes mot en ny. kort därefter gick även huvudcylindern sönder. Jag köpte en beg. huvudcylinder och renoverade denna. Ibland blir det inte så lyckat när man renoverar märkte jag. Jag rek. att köpa nytt. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Tack Mugge! Slaven till E34 är inte blodigt dyr så det är kanske lugnast att köpa en ny. Ca 600kr på Mekonomen, kanske billigare på BMW? Sedan ska jag ta itu med min egen 518 E28 också, på denna är kopplingen helpaj = pedal helt utan motstånd och ingen frikoppling alls. På denna misstänker jag huvudcylindern då jag inte kunnat se något läckage från slaven. Men jag har ärligt talat inte undersökt saken mycket närmare än. Bilen ska ändå stå avställd tills nästa vinter så jag har ingen brådska med den. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
slaven är relativt sett billig.... huvudcylindern är värre... men den går att renovera men man måste hona loppen annars är det lätt hänt att det uppstår intern läckage. Jag hade lite problem med detta, det står några rader om detta i min bilblogg. Är det så att man motstånd längst ner i pedalen och det går att bygga upp ett litet tryck i systemet temporärt så är det troligast att huvudcylindern gett upp. Är det helt slappt i systemet, och det inte något motstånd någonstans... är det troligast att slaven gett upp. Så var det på min E28 i alla fall. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Tack återigen Mugge! På E28´n så går det inte att pumpa upp något motstånd alls, och vad jag kunnat känna så läcker det inget från huvudcylindern in i bilen. Så då testar jag slaven på denna först. Det känns som fifty-fifty vilken av cylindrarna man ska ge sig på först, men jag går efter dina erfarenheter då. Det lite märkliga är att det inte läcker synligt från slaven heller, men det kanske läcker in i kopplingshuset? För lite bromsvätska har försvunnit ur behållaren. På E34´n droppar det tydligt på marken under slaven, så här är jag ganska säker. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
I mina fall var det endast interna läckage, båda gångerna, dvs att det läckte inte ut från någon av cylindrarna utan nästan all kopplingsverkan försvann. Kopplingssystemet luftas genom en luftningsnippel som kan öppnas och dras åt med hjälp av en 7 mm nyckel. Kanske är det därifrån det läcker på din E34? Har du varit och kollat? Provat att dra åt den lite? ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.