AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.080

Membran V8a

Hej funderar på om det är membranet som spökar för mig . tycker den ryker mcket går halvdåligt .. verkar inte ta vatten ... men om jag jag en längre tur på 3-4 mil så slutar den ryka men bara efter några kortare körningar så ryker den igen

Bimmer
skall tilläga att den går illa på tomgång smårycker vibbrerar ibland

Bimmer
Amethyst
Om du skruvar av oljepåfyllnings locket på motorn och lyfter det försiktigt i ena kanten på tomgång, så hör du om ett sugljud om det är tätt. annars kan det vara Insugsmembranet.
Mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
Då skall jag kolla upp det, så om det är ett sugljud så kan det vara membranet och om det inte hörs nåt så är det nått annat

Bimmer
Ulke
En Diagnos på BMW kan annars ge dig besked.......trodde ej på det, men för skojs skull körde vi en diagnos på min 540 och den larmade för insugsmembran och en tändhatt :o)

mvh Ulke
Amethyst
tvärtom!

BOOM BOOM BASS
Ok ja då verkar det vara membranet i allafall .. .. ja diagnos visst men nu gjorde jag det å jag bytte lamdorna men då var allt ok och det är ju inte direkt gratis.. sen har bilen rullat ett antal mil så om membranet ej är bytt så kan det ju vara en trolig sak som behöver bytas

Bimmer
Ulke
Låter som membranet tycker jag.....

Delarna, ett membran samt packning och en plugg kostar strax över 500kr på bmw. Bytet tar cirka 30 minuter, så det är ju inga hutlösa priser på det i alla fall.....

mvh
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Var sitter dessa beryktade membran? Tomgången svajar nämligen ibland på min 530iT -93 och det låter ju som det kan bero på dåliga membran. Jag har dock inte provlyssnat enligt ovan nämnda exempel ännu.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

ur
45
urjo
518i-90
Det sitter längst bak på insuget mot torpedväggen.Skruvad med några torx skruvar.
Memranet sitter i plastlocket.

Har bytt på min och har man bara rätt bits och litet spärrskaft så går det ganska bra,ganska trångt men det går.

Urban

Tillbaks till BMW:-)
ur
45
urjo
518i-90
Kanske skulle förklara att man byter ut hela plastgaveln inte bara membranet.

Urban

Tillbaks till BMW:-)
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tack urjo. Får förse mig med lite torx till mitt lilla spärrskaft innan man börjar då, eftersom det var trångt blir det ju dryyygt utan spärrskaft.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det går bra att komma åt med vanliga L-nycklar också men skruvarna kan sitta mkt hårt så ett spärrskaft med bits kan vara att föredra , jag använde L-nyckel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.