|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hade tänkt damma av 635:an -81:a m Motronic efter vinterdvalan. Brukar inte vara problematiskt. Men nu startar bilen och går iofs ok, så länge kallstartscykeln pågår ca 2-3min. Därefter börjar den bluddra och klarar inte av att hålla tomgång, motorn dör. Det går att hålla den igång om motorvarvet hålls upp ca 2000rpm, men inte som sagt på tomgång. Motorn går inte att starta varm utan man måste vänta tills den blivit ordentligt kall. Har fyllt på med K-sprit och ny bensin (ej full tank). Är det någon som kan tipsa mig om vad detta beror på resp. vad jag kan göra åt det!? | |
|
Det låter väldigt likt min 635:as beteende (också med Motronic). Dock stannade den inte på tomgång, den blev bara orkeslös och gick ojämnt (sämre varefter temp. steg). Över ca: 2000 varv var det dock bra klipp i maskin. Jag hade också problem med att starta den varm. Sedan "fräste det till" någonstans framme i motorrummet och nu får han inte soppa. Han tänder i princip direkt på alla burkarna och sedan dör han. Snälla hjälp oss!!! mvh Fredrik |
|
|
Hej igen! Är det någon som kan hjälpa med min fråga!? |
|
|
Ingen som vet??? Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk |
|
Paap Reeder |
... lossa vakumslangen till br.trycksregulatorn och försök suga upp ett vakum som består. Får du inte till nått vakum är membranet trasigt och du är 2000:- fattigare. Hade just det felet på min M30. Fungerade bara på > 2500 rpm. MVH /// Paap R |
|
Tack Paap! Du är en räddare i nöden! /Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk |
|
|
Tackar för tipset, ska kolla!! * Läste i Haynes mekbok att det kunde vara extraspridaren till kallstartscykeln som kan ha hängt sig...vad tror du om det!? * Kan det vara spricka i "gummimuffen" före LMM som orsakar detta...!? Tacksam för respons, bilen står 60mil från mig just nu, måste göra rätt när jag åker dit nästa helg. |
|
|
Hej! Tänkte bara lyfta tråden och berätta vad det var för fel på min motor, för nu går den som den ska igen. Slangen mellan tomgångsregulator och topp var sprucken mot tomgr. till. När motorn blev varm och slangen mjuknade började den röra på sig och motorn tjuvade luft. Smällen jag hörde kom av att motorn baktände och slangen lossade. Jag upptäckte det då jag gjorde ett nytt uppstartförsök med ny baktändning och rökpust ur motorrummet som följd. Med slang på plats samt slangklämma så går motorn igen (ny slang beställd). Vidare så hade den vansinnigt mycket oxid i fördelarlocket och lite på rotorn. Efter rengörning och lite slipande på polerna startar motorn omgående och låter som en rak sexa från BMW ska... ...och husse är lycklig :) /Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.