|
|
|
|---|---|
|
Har en 92a med nürburgring-paket. Ingen knapp på instrumentpanelen, men allt annat finns. Det är konstaterat att allt som har med paketet att göra -finns, men inte knappen på instrumentbrädan. Var det ännu ett extra tillval? Skilde det sig mellan årsmodeller? Herromdagen började det blinka "nivåreglering" på instrumentbrädan, fast på tyska då... Kände att bilen började bli jäkligt svajjig, den började gunga sig fram. Som om den ställt in sig bak på jättemjuk fjädring. Nu har jag ingen knapp för att justera detta... Finns det något sätt man kan ställa fjädringen manuellt? Försökt läsa mig till lite information, men hittar ingen vettig förklaring. Började med att jag tog en kurva lagom hårt, sedan dess verkar inställningarna/nivåregleringen bak ha satt sig i ett otroligt mjukt läge :S Några tips/förslag på vad som hänt? Mvh Micke | |
|
Du har förmodligen EDC II och inte EDC III som ingick i Nurburg-paketet. Skillnaden mellan II och III är att med den senare kan du låsa dämparna i det hårdaste läget via en knapptryckning inne i kupèn. Kolla oljenivån till höjdreglering/servo. Dåligt med olja? kolla så inte dämparna läker. |
|
|
Jag har inte sett ngt läkage.. Men alla vätskor byttes i samband med service nyligen, dom kanske hällt på för lite ..servostyrningen hugger ibland i rondeller :( det går på samma "olje-system" eller vad man ska säga? Vilken olja bör man isf fylla på med? .. finns väl två varianter har jag för mig, grön eller röd servovätska. Verkstan kanske fyllt på med fel typ av servoolja hm |
|
|
Hej! Perf: Där har du fel. stötdämparna är PRECIS IDENTISKA i alla 3,8 bilar, det ingen skillnad mellan bilar utan eller med "nürburgring-paket". Det enda som skiljer är bakre krängningshämmare(19mm på sedan 20mm på touring och 21mm på Nürburgringpaket både touring och sedan om jag minns rätt) 9" fälgar bak (standard på touring) och en brytare i instrumentpanelen för manuell inställning av hårdheten på dämpare. En gång till- själva dämparna äar de samma, man kan t.o.m eftermontera brytaren i bilar utan "paketet" - kablaget finns där..... Der_freund: Om du inte har brytaren så har du inte "nürburgringpaketet" om inte ngn har plockat bort knappen. För "resten" av grejorna-se listan ovan. Har du mätt krängningshämmaren eller??? För att vara säker så kontakta Karl h. Marks(M5 touring registret) här på forumet, han kan sända dig en "build sheet" altså en lista över utrustning som bilen hade när den lämnade garching. Om servon skriker/hackar så har du sannolikt för lite servo-olja. Det SKA vara Pentosin CHF 11S och ingenting annat , det hittar du hos BMW. Vätskenivån skall vara såpass i behollaren så att ser servovätska ovanför silen som ligger överst. MVH: Sakke |
|
|
Tack för infon... Jag vet att jag har nürbergringpaket, det är konstaterat av ett "M5 proffs", som jobbar på turbocenter. Dock har jag inte knappen, dom kan ha monterat bort den för att ge plats åt min externa startspärr, troligtvis. Mvh Michael |
|
|
Har bara en sak til att tillägga... Det finns 13 "M5 proffs" på dussinet och om du har tur så vet 1 av dom vad han pratar om. Har själv haft M5 touring i snart 5 år och förvånas fortfarande hur "proffs" snackar skit. Se bara till att kunna din egen bil. Inget illa menat, men så är det bara(vet dock inte vad det var för person som du har fått hjälp av) Som sagt på en touring så finns det ingenting som avslöjar "paketet" om du inte har knappen, du måste under bilen och mäta krängningshämmarens tjocklek eller se på produktionsbladet. Raportera gärna hur det går med nivåregleringen. MVH: Sakke |
|
|
Jag har själv kunnat identifierat nürburgringapaketet.. men jag fick bekräftelse utav duktiga killar som själva haft M5 E34, och som dessutom till yrket har pysslat om fletalet exemplar =) Enda förklaringen, är som jag befarat sedan innan. Antingen är jag dum i huvet, eller så har knappen plockats bort för att ge plats åt min extterna startspärr som va poppis att montera i början av 90-talet. =) Bilen står på verkstad nu.. Samma verkstad som förmodligen hälde i fel servo-olja eller för lite, jag sa att dom fick veckan ut att fixa min bil. Dom började med den idag.. Sen åker en ut på seriös annons igen. M5 touring i all ära, men jag är sporthojfreak, mitt nyttjande av leksaker sommartid gör att touringen bara skulle stå, synd å köra sönder den vintertid me allt salt och grus :S Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.