|
|
|
|---|---|
|
Gosse nu har jag räknat mig blodig på bl a www.di.se. Men osäkerheten är stor i kalkylen och jag behöver därför hjälp. Valet: Behålla min 330 eller byta till en E91 325. Listpriset för den sistnämnda blir ca 360" och efter rabatt ca 330". Givetevis kostar det pengar att byta till ny bil, men hur mycket? Jag kör minst 500 mil i tjänsten per år och 1500 privat. Jag kan ta ut en så kallad kostnadsneutral bil. Detta innebär att man får ett bruttolöneavdrag kombinerat med förmånsvärde som totalkostnad. Det sista är lätt att räkna ut men vad blir bruttolöneavdraget ?? Jag antar att det beror på hur man lägger upp leasingavtalet, längd, första förhöjd hyra etc? Någon som stått i liknande situation? Hur såg kalkylen ut ung.? Min kalkyl är alldeles för rörig för att vara sann. Och ja, jag har sökt på forumet. | |
|
Hej JFR, jag satt i en liknande situation för ett halvår sedan. Hade då kört 8.000 mil med min 330i Touring -03 och funderade påom jag skulle köpa ut tjänstebilen eller köpa en nya E91, fast privat. I mitt fall berodde bytet dels på nya, sämre tjänstebilsregler på företaget samt att vi väntar vårt andra barn, och då måste jag ha en större bil (läs baksäte). 330:an kördes 2.500 mil i tjänsten och resten privat, kostnaden var cirka 5.500/mån för en bil som kostade 376' ny. Eftersom bilen började bli gammal så valde jag att för ungefär samma kostnad köpa en större, rymligare och enligt min mening betydligt bättre bil, nämligen 325 E91. Jag räknade också som en galning på olika varianter av finansiering och jagade främst den "optimala" brytpunkten där bilen var mest förmånlig att sälja. Men gick bet - det finns så många parametrar... Nu har jag gjort en förenklad kalkyl - och det är att köpa en ny/nästan ny och köra den fyra år. Då blir kalkylen rätt så vettig. BMW CS #6212 |
|
|
JFR: Vi har också möjlighet att ta ut tjänstebilar på liknande villkor. Har för mig att vårt bruttolöneavdrag ligger på 85-90% av förmånsvärdet. Nu har vi ett tak på 7,5 basbelopp (knappt 300') och när jag försökte räkna på detta för något år sedan så kom jag väl fram till att man ändå tänker köpa samma bil privat så lönar det sig att ta tjänstebil men om man jämför med att privat köpa en nästan ny (2 år gammal 4-5000mil) så blir detta nog en bättre affär. Som Narvselius säger så finns det många parameterar... - Hur bruttolöneavdraget drabbar dig beror ju på din inkomst. Tjänar du mycket så kostar ju varje avdragskrona bara ca. 45öre i praktiken medan om du tjänar mindre så ökar den faktiska kostnaden. - För bilar som kostar över 7,5 basbelopp (= lyxbilar ;) så ökar ju förmånsbeskattningen rätt kraftigt. - En normal fördel med tjänstebilar är ju att man slipper stå för servicekostnader själv. På en BMW så har du ju ändå fri service. - Vissa företag (vårt t ex) har restriktioner för viss utrustning t ex fälgar (max 16") och navigationsutrustning, etc. - Normalt så får man möjlighet att köpa loss bilen efter 3 eller 4 år. Tidigare så kunde detta oftast göras till restvärdet men numera så ger ett par handlare bud och du får möjlighet att köpa den för samma pengar. De kollegor som gjort detta har oftast fått ett bra pris men inget extremt. Detta varierar säkert mellan olika företag Personligen så har jag valt att inte ta ut tjänstebil och det beror främst på att vi har ett tak på knappt 300' och då är det inte många BMW som är aktuella...I stället så köper jag 2-3år gamla bilar med större motor och mycket utrustning och åtminstonde så inbillar jag mig att jag får mer bil för pengarna. ___ //Ulf |
|
| Bruttolöneavdraget borde väl bli att man drar bort leasingkostnaden från din bruttolön. Så gjorde vi med min Farsas tjänstebil. Men man måste komma ihåg att även arbetsgivareavgiften skall medräknas, så om leasingkostnaden är 4000:- så skall inte bruttolönen sänkas med 4000:- utan den totala kostnaden för din lön, inkl arbetsgivaravgift skall sänkas med 4000:-. Dvs ca 2500 brutto, | |
|
Tack för synpunkter. Narvselius: Menar du köpa privat vart fjärde år? Du har en intressant utveckling, gå från tjänstebil till privat. Du måste har räknat rejält. Beppo: Bruttolöneavdraget borde väl vara att sänka den totala lönekostnaden med ett belopp som motsvarar ((leasingkostnaden + skatt + försäkring) x (arbetsgivaravg.)) Angående belopp så kan jag i princip fläska på rejält men lyxbilstillägget bär emot. Dessutom tänkte jag ta en automat för en gångs skull och det blir 20" i sjön som jag gärna slipper ta privat. |
|
|
Jodå, jag räknade en hel del... Det som fick mig att gå "tillbaka" till privatbil var dels att jag kör mindre i tjänsten, dels att jag vill ha en bil som kostar över 7,5 basbelopp (och då straffas du som tjänstebilskörare), dels att de nya tjänstebilsreglerna på företaget endast medger snikvarianten på 3-serien (automat är ex. omöjligt) och - faktiskt - dels att det är en HELT annan känsla att äga bilen än bara ha en bil "på lån" i 3 år. Så det blev en kombination av rationella och känslomässiga argument. Jepp, jag tänker köpa privat vart fjärde år. Om jag inte plötsligt får ett jobb där jag kuskar mil efter mil på motorvägen i tjänsten och låter bilen stå hemma när jag inte kör i tjänsten - då är en snikutrustad tjänstebil (oavsett märke) det bästa alternativet. BMW CS #6212 |
|
| Ja, det stämmer. Fast i farsans fall står han för skatt och försäkring själv. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.